کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۷۲۴
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره یک فیلم تراژدی-کمدی در زمین فوتبال

دیدار دو تیم آرژانتین و برزیل در چارچوب مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، شب گذشته به دلیل دخالت پلیس برزیل و ورود غیرقانونی چهار بازیکن آلبی سلسته نیمه‌کاره رها شد. جنجال رخ داده در دیدار شب گذشته دو تیم آرژانتین و برزیل در نوع خود بی‌سابقه بود. بازیکنان برزیل تلاش زیادی کردند تا بازی نیمه کاره رها نشود اما تیم آرژانتین پس از حضور پلیس در ورزشگاه، زمین را ترک کرده و پس از آن نیز بلافاصله به فرودگاه رفت تا برای جلوگیری از دستگیری بازیکنان تیمش، خاک این کشور را ترک کند. در این مطلب شرایط رخ داده را به صورت کامل بررسی می‌کنیم. در این مطلب که هفت‌صبح ترجمه فارسی آن را از ورزش سه به‌امانت گرفته، کل ماجرا را مرور می‌کنیم.

۱٫ چه اتفاقی در شب فراموش نشدنی ۵ سپتامبر ۲۰۲۱ رخ داد؟

در حالی که پنج دقیقه و ۱۰ ثانیه از آغاز بازی برزیل و آرژانتین گذشته بود، چهار مامور کمیته بهداشت و نیروهای پلیس (ظاهرا مسلح) ناگهان وارد زمین بازی شدند. آنها بازی را متوقف کرده و یکی از آنها به سایرین توضیح داد که سه بازیکن (شامل مارتینز، رومرو و لوسلسو) اجازه بازی ندارند و باید به همراه بوئندیا که روی نیمکت قرار داشت از خاک این کشور اخراج شوند.

جنجالی به راه افتاد و بازیکنان آرژانتینی و برزیلی درگیر شدند و در نهایت تیم آرژانتین زمین بازی را ترک کرد. دلیل اصلی چنین اتفاقی این بود که این بازیکنان اجازه ورود به خاک برزیل را نداشتند و در هنگام ورود به سائوپائولو در جمعه گذشته در مدارک خود دروغ گفته بودند. و با وجود این که به بازیکنان گفته شد که باید در هتل قرنطینه بمانند اما آنها از این دستور نیز پیروی نکردند.

۰۱۶۴۱۰۸۴

۲٫ چه کسی تصمیم به ترک زمین گرفت؟

تیم ملی پیش از این تصمیم گرفته بود در صورتی که اجازه بازی به بعضی از بازیکنان داده نشود، آنها نیز در زمین حاضر نشوند و وقتی چنین اتفاقی رخ داد، موضع آنها از قبل مشخص بود. حتی اسکالونی کمی بعد توضیح داد که یکی از مقامات کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی از آنها خواسته زمین را ترک کنند تا شرایط از این بدتر نشود. بنابراین خود تیم تصمیم به ترک زمین گرفت. تماس‌هایی از آرژانتین با تیم گرفته شده و از آنها خواسته شد که خیلی سریع برای جلوگیری از مشکلات بیشتر وارد رختکن شوند.

۳٫ چرا این شرایط به وجود آمد؟

وزارت بهداشت از روز شنبه به هتل محل اقامت تیم ملی آرژانتین رفت چون چهار بازیکن این تیم به دلیل حضور در انگلیس اجازه ورود به خاک برزیل را نداشتند. ورای موارد توافق شده در کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی برای برگزاری مسابقات در طول شیوع جهانی ویروس کرونا، مقامات سن پائولو قویا اعتقاد داشتند که بازیکنان آرژانتین باید از خاک این کشور اخراج شوند. بازیکنان این تیم از جمله مسی به ورود آنها در میانه بازی اعتراض داشتند.

۴٫ ماجرای اصلی پشت این رسوایی چه بود؟

البته که هیچکس اشاره‌ای به این موضوع نخواهد کرد. اما بسیاری می‌گویند که این حرکت از سوی مقامات ارشد فوتبال برزیل تایید شد. آنها بازیکنانی که در لیگ برتر بازی می‌کردند را در اختیار نداشته و بنابراین ضعیف‌تر شده بودند، در نتیجه تصمیم گرفتند از بازیکنان آرژانتینی که علیرغم منع لیگ برتر در اردوی تیم ملی حاضر شده بودند به نوعی انتقام بگیرند. باید این موضوع را به خاطر داشت که برزیل هرگز در مسابقات انتخابی خانگی شکست نخورده و پیش از این شکست سختی را در فینال کوپا آمه‌ریکا تجربه کرده بود.

۵٫چرا اجازه ورود این بازیکنان به کشور داده شد؟

این سوال بسیار مهمی است. اگر چهار بازیکن مورد نظر (مارتینز، لوسلسو، رومرو و بوئندیا) از نظر قانونی اجازه ورود نداشتند، پس چرا چنین اجازه‌ای به آنها داده شد؟ اتهام آنها این بود که در مدارک خود اشاره‌ای به حضور در انگلیس در ۱۴ روز گذشته نداشتند. این در حالی است که مدارک از سوی بازیکنان تکمیل نمی‌شود، بلکه مقامات این وظیفه را بر عهده دارند. در هر حال با توجه به پروتکل‌های کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی، آنها باید اجازه ورود بدون مشکل به برزیل را دریافت می‌کردند. مانند اتفاقی که در جریان کوپا آمه‌ریکا رخ داد.

۶٫چرا آنها زودتر از خاک برزیل اخراج نشدند؟

اگر کمیته بهداشت از روز شنبه مطلع بود که بازیکنان از انگلیس آمده‌اند و از روز جمعه در سائوپائولو حضور دارند، پس سوال مهم این است که چرا ماموران همان روز چنین تصمیم مهمی را عملی نکردند. در واقع اگر آنها باور داشتند که این امری خطرناک به دلیل شیوع احتمالی ویروس کروناست، منطقی نیست که اجازه ورود به زمین به آنها داده شد. در واقع سلامت سایر بازیکنان و رقبا با این کار به خطر افتاد. آنها اجازه حضور در تمرین، ورزشگاه و حتی آغاز بازی را دریافت کردند…

بارا تورس، رییس کمیته بهداشت، مدعی شد که به آنها دستور داده شده بود که در طول این مدت در قرنطینه بمانند. اما این موضوع نمی‌تواند درست باشد. آنها به ورزشگاه رفتند، وارد زمین شدند و قوانین بسیاری نقض شد. اگر چنین تصمیمی گرفته شده بود، آنها می‌توانستند مانع از انتقال آنها از هتل به ورزشگاه شوند.

۷٫ کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی چه گفت؟

آنها از همان لحظه اول در کنار بازیکنان آرژانتین ایستادند و به فدراسیون فوتبال برزیل هشدار دادند که اگر این بازی برگزار نشود و اجازه حضور چهار بازیکن لیگ برتری در زمین صادر نشود، ممکن است با کسر امتیازاتی برای این تیم همراه شود. آنها پس از نیمه کاره ماندن مسابقه، بیانیه رسمی منتشر کردند. در متن این بیانیه آمده که بازی به دلیل موقعیت خاص پیش آمده از سوی داور به تعویق افتاد و فیفا درباره شرایط بازی تحقیق خواهد کرد، چرا که آنها مسئول برگزاری مسابقات انتخابی هستند.

۸٫ واکنش بازیکنان برزیل چه بود؟

آنها به هیچ وجه از تصمیم کمیته بهداشت برای ورود به بازی استقبال نکردند. در واقع نیمار در صحبت با یکی از ماموران تاکید داشت که بازی باید از سر گرفته شود. و تیته نیز به این اقدام اعتراض کرد. پس از این که بازی به صورت قطعی نیمه کاره باقی ماند، آنها در ورزشگاه باقی مانده و به انجام حرکات تمرینی روی آوردند.

۹٫ سوال بزرگ: چرا آنها بازیکنان حاضر در لیگ برتر را به تیم ملی دعوت کرده بودند؟

نکته غیرمنطقی دیگر این است که تیته هشت بازیکن حاضر در لیگ برتر را به اردوی برزیل دعوت کرده بود که در نهایت به دلیل مخالفت باشگاه‌ها به این تیم اضافه نشدند. حالا این سوال پیش می‌آید که در صورت به کارگیری قوانین این کشور برای قرنطینه افراد حاضر در انگلیس، چطور این بازیکنان قرار بود به اردوی تیم ملی اضافه شوند. البته که بر اساس قوانین کنفدراسیون آمریکای جنوبی، بازیکنان حاضر در حباب بهداشتی تیم‌های ورزشی می‌توانند به کشورها وارد شده و دیدارهایشان را برگزار کنند و این همان موردی است که باید در قبال بازیکنان آرژانتین نیز به کار گرفته می‌شد.

۱۰٫ فدراسیون فوتبال برزیل چه دفاعی از خود دارد؟

فدراسیون فوتبال برزیل که از سوی کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی به کسر امتیاز تهدید شده بود، چراغ سبز خود برای ادامه مسابقه را نشان داد. اما رییس این سازمان پس از نیمه کاره ماندن بازی مدعی شد که یکی از مقامات گفته که بازی باید انجام شود و اخراج بازیکنان از خاک برزیل دیرتر صورت بگیرد. اما تصمیم آنها به دلیل نامشخصی تغییر کرده است. و پس از آن سعی کرد بار مسئولیت را از شانه‌های خود بردارد:« فدراسیون فوتبال برزیل به مقررات بهداشتی احترام می‌گذارد. این درگیری کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی با کمیته بهداشت است. ما از این که چنین اتفاقی پس از شروع بازی رخ داد بسیار شگفت‌زده شدیم.»

۱۱٫ نظر فیفا درباره این اتفاق چیست؟

دست فیفا در انجام انواع اقدامات در چنین شرایطی بسیار باز است. این سازمان می‌تواند فدراسیون فوتبال برزیل را محروم کرده و بازی را به سود آرژانتین اعلام کند و در عین حال می‌تواند دستور به تکرار بازی بدهد.

۱۲٫ چه کسی مسئول اصلی است؟

فدراسیون فوتبال برزیل مسئولیت کامل سازماندهی رویدادهای وزشی را بر عهده دارد. در این مورد، آنها اجازه ورود ماموران کمیته بهداشت به زمین را دادند، جایی که هرکسی اجازه ورود به آن را ندارد و باید قوانین چون ارائه تست پی سی آر را رعایت کند.

۱۳٫ فدراسیون فوتبال آرژانتین و تیم ملی چه واکنشی نشان دادند؟

افرادی که تا ساعت هفت و ۱۵دقیقه به وقت محلی و ترک ورزشگاه به طور رسمی صحبت کردند، لیونل اسکالونی و کلودیو چیکی تاپیا بودند که نسبت به اتهام حذف اطلاعات بازیکنان حاضر در انگلیس واکنش نشان دادند.

کدخبر: ۴۱۲۷۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر