کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۵۷۸
تاریخ خبر:

پای اجساد از چه‌زمانی به مخازن زباله باز شد؟

می‌گویند سالی دو بار در این مخازن بزرگ تکه‌هایی از بدن انسان پیدا می‌شود، اما خبرهای حوادث را که مرور می‌کنیم، آمارهای بیشتری از جسد‌های تکه‌تکه‌شده که در کیسه زباله یا گونی کشف شده‌اند، پیدا می‌کنیم. برخی جسدها هم هرگز پیدا نمی‌شوند، اگر خوب پنهان شده باشند. برخی جسد‌ها هم هر تکه‌شان در یک مخزن رها شده است؛ دست و پایی در یک بخش شهر و دست و پایی در سوی دیگر. تنها در اعتراف یک پدر بابک خرم‌دین مشخص شده او در سه سال مختلف تکه‌های بدن داماد، دختر و پسرش را در سطل‌های زباله تهران رها کرده است؛ جسد آخری پیدا شده و راز دو جنایت دیگر هم کشف می‌شود.

اهالی اکباتان به‌جای مخزن زباله‌ای که تکه‌های بدن بابک خرمدین در آن کشف شده است، درختی کاشته‌اند. سال‌هاست که مخازن زباله شهری یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای پنهان‌کردن اجساد هستند. مهر سال گذشته بود که مأموران شهرداری داخل سطل زباله‌ای در منطقه زعفرانیه، جسد زن جوانی را پیدا کردند. با اعلام موضوع به پلیس، در نخستین بررسی‌ها مشخص شد این زن را بعد از مرگ با دست و پاهای بسته داخل گونی قرار داده و درون سطل زباله انداخته‌اند.

نیمه تابستان همان سال، مردی کارتن‌خواب وقتی در سطل زباله به‌ دنبال پیداکردن ضایعات بود، ناگهان با نیم‌تنه یک مرد جوان رو‌به‌رو شد.

کمی قبل‌تر، جسد دختری ۲۷‌ساله در یکی از مخازن زباله پیدا شده بود؛ دختری که حساب‌های بانکی‌اش نشان می‌داد وضعیت مالی خوبی دارد و برخی به طمع به‌دست‌آوردن پس‌انداز وی، دست به قتل او زده‌اند.

به‌جز این دختر جوان، مدتی پیش در شرق تهران جسد پیرزنی کشف شده بود. کسی که این جسد را پیدا کرده، به پلیس گفته بود: «ضایعات‌جمع‌کن هستم، لحظاتی قبل وقتی برای جمع‌آوری ضایعات سراغ سطل زباله‌ای در پارک میثاق رفتم، با یک کارتن بزرگ داخل سطل مواجه شدم. می‌خواستم کارتن را بیرون بیاورم که متوجه شدم خیلی سنگین است. درِ کارتن را که باز کردم، ناگهان با جسد یک زن مواجه شدم».

با حضور بازپرس ویژه قتل در محل، جسد زنی سالخورده که چادر و لباس خانه به تن داشت و گلویش را با چاقو بریده بودند، مشاهده شد.

آنها که اخبار حوادث را دنبال می‌کنند، خاطرشان می‌آید که اولین قتل سال ۹۸ با کشف جسد مرد جوانی داخل یک سطل زباله در منطقه حکیمیه به ثبت رسید. مأموران پس از حضور در محل حادثه، با جسد مرد جوانی مواجه شدند که سرش با پلاستیک مشکی‌رنگ بسته شده و آثار ضرب و شتم، شکستگی و کبودی روی سر و صورتش وجود داشت.

در همان سال مرد میان‌سال که دخترعمویش را به عقد موقت خود در‌آورده بود، در جریان یک درگیری لفظی او را به قتل رساند و جسدش را در سطل زباله انداخت… .

اما از چه زمانی مخازن زباله به یکی از مکان‌های امن برای پنهان‌کردن اجساد تبدیل شدند؟

یک کارشناس قدیمی حوزه پسماند در این رابطه می‌گوید: این نوع اتفاق‌ها از ۱۰، ۱۲ سال پیش آغاز شد؛ زمانی که برای مکانیزه‌کردن جمع‌آوری زباله‌ها، این مخازن بزرگ در سطح شهر نصب و دیگر جمع‌آوری زباله از درِ منزل در ساعات مشخص متوقف شد. آمار دقیقی از میزان کشف جسد در مخازن زباله وجود ندارد؛ همان‌طور که آمار دقیق خودکشی داده نمی‌شود. بااین‌حال، اگر خبرهای کشف اجساد در مخازن زباله را دنبال کنیم، حتما به بیش از دو، سه مورد در سال برمی‌خوریم. متاسفانه سایر شهرها نیز به تبعیت از تهران، مخازن بزرگ را جایگزین مخازن کوچک و سطل‌های زباله کرده‌اند؛ در‌حالی‌که ادامه این روند اقتصادی نیست و در طرح جامع رویکرد تازه‌ای به این مخازن داریم که در صورت اجرائی‌شدن، خودبه‌خود موضوع زباله‌های مجرمانه نیز کاهش پیدا می‌کند. در شهرهای بزرگ دنیا که مشابه تهران هستند، در هفته دو تا سه بار زباله جمع‌آوری می‌شود که امیدواریم با همراهی مردم این اتفاق در تهران نیز بیفتد.

منبع: روزنامه شرق

کدخبر: ۳۹۲۵۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر