کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۲۴۱۵۹
تاریخ خبر:

ساعت ملکه ویکتوریا در آستان حضرت عبدالعظیم اسقاط شد

شبکه آفتاب نوشت: ساعت آستان حضرت عبدالعظیم شهرری، که هدیه‌ی ملکه ویکتوریا به ناصرالدین‌شاه بود، اسقاطی شد. این ساعت تاریخی، که شاید نمونه‌ی دیگری از آن تنها در شمس‌العماره باشد، قدمتی حدود دویست سال دارد. هرچند این ساعت هیچ‌گاه در فهرست اشیای منقول میراث فرهنگی ثبت نشد و چندان مورد توجه قرار نگرفت، سال‌های طولانی زمان را دقیق اعلام می‌کرد.

ماجرای ساعت ویکتوریا از آنجا آغاز می‌شود که برحسب اتفاق یکی از دوستداران میراث فرهنگی که به آستان حضرت عبدالعظیم برای زیارت رفته بوده، متوجه نبودِ این ساعت بر جایگاه همیشگی‌اش می‌شود. جست‌وجو‌ها اما نتیجه‌ی خوشی در بر ندارد، ساعت گویا در انبار اسقاطی‌های آستان انداخته شده است. بعد از چندی پیگیری‌‌های مداوم این ساعت به موزه‌ی آستان منتقل می‌شود.

به همین دلیل با علیرضا اودران، مسؤول موزه‌ی آستان حضرت‌ عبدالعظیم، تماس گرفتیم و جویای وضعیت این ساعت شدیم. اودران درباره‌ی این ساعت گفت: «این ساعت در حال حاضر جزو ذخایر موزه است.»

او به همین گفته اکتفا کرد اما بازدید از این موزه و این ساعت نشان از وضعیت نامناسب آن دارد، به‌طوری‌که نمی‌توان نام ساعت روی آن گذاشت و حتی ممکن است برای خیلی‌ها این سؤال پیش بیاید که این فلزهای قراضه چه هستند.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، بعد از شنیدن این ماجرا قول می‌دهد که وضعیت این ساعت قدیمی را پیگیری کند. محمد محیط طباطبایی، تهران‌شناس و مشاور باستان‌شناسی پژوهشکده‌ی میراث فرهنگی، هم متقابلاً همین وعده را می‌دهد؛ وعده‌ای که باید دید تا چه اندازه قابلیت اجرایی شدن است.

اما این فلزهای اسقاطی کنونی ساعتی دست‌ساز و متعلق به نسل اول ساعت‌های کوکی در جهان است؛ جزو اولین ساعت‌های مکانیکی که با چرخ‌دنده‌های برنج کار می‌کند. کوک می‌شود و با پاندول کنترلش‌ می‌کنند.

محمد ساعتچی، از قدیمی‌ترین ساعت‌‌سازهای ایران، افسوس می‌خورد از شرایطی که این ساعت قدیمی‌ دارد: «این ساعت‌های قدیمی دست‌ساز هستند. اینها ارزش جهانی دارند و جزو عتیقه‌های جهان به شمار می‌روند. قدمت این ساعت‌‌ها بالاتر از صد سال است و در تمام جهان جایگاه ویژه‌ای دارند.»

او وعده می‌دهد که حتی اگر این ساعت خرد شده و شرایط اسفناکی هم داشته باشد آن را دوباره درست ‌کند.

ساعت بیگ بن بریتانیا، که در همان دوران ساخته شده، هنوز جزو یکی از مهم‌ترین عتیقه‌های دنیاست که در لندن نگهداری می‌شود. در سوییس هم ساعت‌های قدیمی به بهترین شکل نگهداری و استفاده می‌شوند.

کدخبر: ۱۲۴۱۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • prance

    حالا اگر متعلق به یه دوران خاصی بود ….

  • Alireza.p

    حيفه به خدا…واسه جذب توريست خيلي خوبه

  • arash11

    همه چیزمون باید به هم بخوره …اگه سالم بو د جای تعجب داشت