کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۸۲۸
تاریخ خبر:

‌۱۰‌شرکت بزرگ بازار بورس و سهامداران اصلی‌شان‌

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این روزها همه از رونق بورس صحبت می‌کنند اما یک سوال بزرگ این است که آیا از کیک بزرگ سود و رونق در بازار سهام، به همه سهامداران یکسان خواهد رسید. طبیعتا چنین نیست و سهامداران شرکت‌هایی که ارزش بیشتری دارند؛ حتما از این رونق، سود بیشتری خواهند برد. در این شرایط سوال این است که چه کسانی سهامداران شرکت‌های پرارزش بازار بورس تهران هستند؟ به عبارتی چه کسانی از کیک سود بازار بورس که این روزها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود؛ سهم بیشتری دارند؟ نگاهی داریم به ۱۰ شرکت بزرگ بازار بورس و سهامداران اصلی‌شان.

* یک: فولاد مبارکه ۴۸۱ هزار میلیارد تومان ارزش دارد و پرارزش‌ترین شرکت بورسی تهران در حال حاضر است. سهامدار عمده این شرکت، سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع معدنی ایران یا همان ایمیدرو است و دومین سهامدار عمده این شرکت هم شرکت توسعه سرمایه رفاه است که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک رفاه کارگران است. خود بانک رفاه هم با ۲٫۷۷ درصد، سهامدار بعدی این شرکت است.

* دو: * صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، دومین شرکت بزرگ و پرارزش بورس است با ۴۶۳ هزار میلیارد تومان ارزش. ۱۷٫۳۷درصد از سهام این شرکت متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که یک شرکت دولتی است. ۱۱٫۸۹درصد از سهام نیز متعلق به صندوق‌های بازنشستگی شرکت نفت است و ۱۲درصد دیگر هم متعلق به شرکت پتروشیمی تابان فردا که باز هم مالکیت آن در اختیار صندوق بازنشستگی شرکت نفت است. پس نماد فارس را باید به نام وزارت نفت بزنیم.

* سه: فملی یا همان شرکت ملی صنایع مس ایران، نماد سوم پرارزش بورس است با ۳۷۷هزار میلیارد تومان ارزش. ۱۲٫۰۵درصد از آن برای ایمیدرو است، ۷٫۸۳درصد آن برای صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران و ۵٫۳۶ درصد آن برای شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین زیر نظر شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یا همان
شستا.

* چهار: شپنا یا پالایش نفت اصفهان، چهارمین نماد پرارزش بازار بورس است با ۱۹۱ هزار میلیارد تومان ارزش. سهامدار عمده این شرکت، شرکتی است به نام آوای پردیس سلامت. این شرکت در واقع زیرمجموعه وزارت بهداشت است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با ۱۴٫۸۰ درصد و شرکت توسعه سرمایه رفاه با ۱۱٫۳۵ درصد سه سهامدار دیگر هستند. مجموعا سه وزارت بهداشت، نفت و رفاه، ۴۱٫۱۵ درصد این شرکت را در اختیار دارند.

* پنج: تاپیکو یا نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پنجمین شرکت پرارزش در بورس تهران است با ۱۸۵ هزار میلیارد تومان ارزش. شستا یا همان شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی ۳۶٫۶۸درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. شرکت واسط مالی مرداد یکم ۱۸٫۶۳درصد و شرکت واسط مالی اردیبهشت ۱۰٫۶۳درصد از سهام را در اختیار دارند. این شرکت‌ها در واقع نوعی شرکت سرمایه‌گذاری هستند و از طریق آن‌ها اشخاص حقیقی و حقوقی مختلفی سهامدار این شرکت هستند. بنابراین باید سهامدار بزرگ این شرکت را همان وزارت رفاه دانست.

* شش: خودرو یا همان ایران خودرو، نزدیک به ۱۸۲هزار میلیارد تومان ارزش دارد. ۱۵درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت تدبیر سرمایه آراد است که یکی از زیرمجموعه‌های شرکت قطعه‌سازی کروز به حساب می‌آید. سازمان گسترش و نوسازی ایران وابسته به وزارت صمت، ۱۲٫۱۰ و شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو از زیرمجموعه‌های خود ایران خودرو، ۱۰٫۹۲‌درصد از سهام را در اختیار دارد. بنابراین با اولین شرکتی روبه‌رو هستیم که سهامدارش، بخش خصوصی واقعی است.

* هفت: کگل یعنی معدنی و صنعتی گل گهر و هفتمین شرکت بزرگ بازار است. ۳۷‌درصد از سهام این شرکت برای شرکتی به نام گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید است. سهامدار اصلی این شرکت، بانک سپه است که خودش زیرمجموعه وزارت اقتصاد است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات هم ۲۲٫۶۲ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد و نزدیک به نیمی از سهام خود این شرکت دست فولاد مبارکه است و از این طریق به همان
دو وزارتخانه می‌رسد.

* هشت: گسترش نفت و گاز پارسیان، هشتمین شرکت پرارزش بازار بورس است. ۶۷٫۴۳ درصد از سهام این شرکت در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است. اکثریت سهام این شرکت در اختیار سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح است که زیر نظر وزارت دفاع اداره می‌شد. سازمان بازنشستگی خود ۱۳٫۴۶ درصد از سهام این شرکت را هم به طور مستقیم در اختیار دارد.

* ۹ : شبندر یا پالایش نفت بندرعباس، نهمین شرکت بزرگ بورس تهران است. با ارزشی معادل ۱۵۱ هزار میلیارد تومان. ۳۳٫۷۷ درصد از سهام شرکت در دست بانک رفاه است و ۱۶٫۸۶ درصدش در دست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و ۱۵٫۳۲ درصد دست گسترش نفت و گاز پارسیان که قبلا گفتیم به ترتیب متعلق به وزارت‌خانه‌های رفاه، نفت و دفاع هستند.

* ۱۰: وبملت با بانک ‌ملت هم دهمین شرکت پرارزش بازار است با ۱۳۴ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان. بیش از یازده درصد سهام این بانک مستقیما در اختیار دولت است و ۶٫۴۴ درصد از آن در دست صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت و ۵٫۶۷ درصد مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم یا همان ETF.

کدخبر: ۳۳۹۸۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر