کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۳۴۴۵
تاریخ خبر:

‌گمانه‌زنی‌ها برای واردات ‌نسل جدید رنو مگان‌

روزنامه هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره قانون ازسرگیری واردات خودرو به کشور، تصویب و به هیات دولت ابلاغ شد. طی هفته‌های اخیر برخی از شرکت‌های وطنی مقدمات انجام ثبت سفارش، مذاکره با برندهای خارجی و تاسیس نمایشگاه‌های خود در شهرهای مختلف را آغاز کرده‌اند. در این میان نام چند برند مطرح که مشتاق حضور در بازار تشنه ایران هستند، بیش از پیش به گوش می‌رسد.

برند فرانسوی رنو یکی از خودروسازانی است که همواره رابطه خوبی با خودروسازان و واردکنندگان و البته مشتریان ایرانی داشته است. حالا نسخه جدید رنو مگان (که نسل‌های قبلی آن نیز سهم قابل توجهی از بازار کشورمان را از آن خود ساخته بودند) جزو گزینه‌های اصلی برای عرضه در ایران است. گویی فیلِ مگان دوباره یادِ ایران کرده است!

طراحی
رنو با معرفی و عرضه مدل مگان در سال ۱۹۹۵ به عنوان جایگزین رنو ۱۹، انقلاب بزرگی را در کلاس خودروهای کامپکت شهری ایجاد کرد. اگر ساده بخواهیم مگان جدید را تعریف کنیم باید آن را «تالیسمان کوچک» بدانیم. روح رنو تالیسمان که این روزها به عنوان لوکس‌ترین و مجهزترین سدان فرانسوی در بازارهای جهانی دلربایی می‌کند، به وضوح در کالبد مگان جدید دمیده شده است.

در زمینه طراحی ظاهری، عناصری چون چراغ‌های کشیده جلو مجهز به فناوری LED، چراغ‌های کشیده عقب با گرافیک بسیار جذاب و سقف شیشه‌ای پانورامیک، چهره مگان جدید را بیش از پیش به برادر بزرگتر خود یعنی تالیسمان شبیه کرده و از این حیث یک سر و گردن بالاتر از رقبای آسیایی خود قرار می‌گیرد. هرچند ‌ پروفسور «لورن ون اکر» معاون دپارتمان طراحی رنو معتقد است ‌ این شرکت با معرفی مگان جدید حتی رقبای آلمانی را نیز به چالش کشیده است.

ادعایی که گذشت زمان صحت و سقم آن را نشان خواهد داد. علاوه بر این، ارتفاع نسل جدید مگان به میزان ۱۰ میلی‌متر نسبت به مدل پیشین کاهش یافته که این امر سبب شده تا ضریب آیرودینامیک (مقاومت در برابر جریان هوا) این خودرو به رقم ۲۸/۰ Cd کاهش یابد که رقمی خیره‌کننده در این سگمنت محسوب می‌شود. ضمن آنکه فاصله بین دو محور نیز نسبت به مدل پیشین ۲۸ میلی‌متر افزایش یافته که در نتیجه فضای بیشتری در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد.

مهندسی
شرکت رنو در فاز نخست تولید و عرضه مگان جدید، شش پیشرانه دیزلی و بنزین‌سوز با طیف قدرتی ۹۰ الی ۲۰۵ اسب بخار را برای این خودرو در نظر گرفته که همگی از نوع پیشرانه‌های کوچک اقتصادی (Economic) هستند. ضمن آنکه بنابر اعلام رنو تمام مدل‌های این خودرو به صورت استاندارد مجهز به سامانه جدید میکروهیبرید Start/Stop خواهند بود.

اما در کنار نسخه‌های استاندارد‌ مگان که بیشتر برای مصارف شهری ساخته و پرداخته شده‌اند، نسخه ارتقایافته مگان نیز به یک پیشرانه توربوشارژر مجهز شده که توانایی تولید بیش از ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۵ نیوتن متر گشتاور را خواهد داشت. این نسخه جذاب و پرقدرت تنها ۱/۶ ثانیه می‌خواهد تا محصول جدید رنو را از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر‌ساعت برساند. در کنار این پیشرانه پرقدرت، یک جعبه دنده ۷ سرعته دستی دو کلاچه نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را ‌‌عهده‌دار خواهد بود.

همچنین دیسک‌های ترمز ۳۰۲ میلی‌متری در محور جلو و ۲۴۹ میلی‌متری در عقب به کمک سامانه ترمز ضد قفل (ABS) وظیفه متوقف ساختن این خودرو را برعهده خواهند داشت. از تجهیزات استاندارد مگان جدید نیز می‌توان به سیستم صوتی حرفه‌ای ساخت شرکت BOSS، کنترل کروز هوشمند با قابلیت ترمزگیری خودکار، سامانه هشداردهنده نقطه کور، دوربین دید عقب و سامانه رهیاب ماهواره‌ای با نمایشگر ۸/۷ اینچی اشاره کرد.

مگان در ایران
اما سوال اصلی اینجاست که نسل نو مگان با چه قیمتی در ایران عرضه خواهد؟ جواب این سوال را نمی‌دانیم! احتمالا هیچ کسی نمی‌داند. چراکه هنوز ابهامات بسیاری در خصوص روند واردات خودرو به کشور مطرح بوده و هنوز کسی از جزئیات هزینه‌ها مطلع نیست. با این حال رنو مگان در بازار امارات، قیمت پایه ۵۰ هزار درهمی دارد که رقم مناسبی برای یک خودروی نیمه لوکس اروپایی محسوب می‌شود. امیدواریم مگان (و البته دیگر محصولات خوشنام و مطرح) با قیمت نسبتا معقول به دست مشتریان ایرانی برسند.

کدخبر: ۴۶۳۴۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر