کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۹۰۸
تاریخ خبر:

‌چرا علیرضا جهانبخش ‌در تیم ملی نمی‌درخشد؟

روزنامه هفت صبح | علیرضا جهانبخش یکی از معماهای بزرگ ترکیب تیم ملی ایران است. او با وجود درخشش در تیم‌های باشگاهی خود در اروپا هرگز نتوانسته در تیم ملی، آنگونه که از او انتظار می‌رود بدرخشد و تاثیرگذار ظاهر شود‌ اما مشکل چیست؟ آیا پست بازی او در تیم ملی با تیم‌های باشگاهی‌اش متفاوت است یا فشار انتظارات باعث شده تا او نتواند در تیم ملی هم مثل تیم‌های باشگاهی‌اش درخشان باشد.

*** درباره او بزرگنمایی شده است؟
علیرضا جهانبخش اولین بار در سال ۲۰۱۳ وقتی ۲۰ ساله بود، توسط کارلوس کی‌روش به تیم ملی ایران دعوت شد. او در دومین بازی ملی خود مقابل تیم ملی تایلند از دقیقه ۸۶ وارد زمین شد و در دقیقه ۹۰ گل سوم و آخر تیم ملی را زد. با این گل به نظر می‌رسید جهانبخش به زودی یکی از ستاره‌های تاثیرگذار تیم ملی ایران خواهد بود.

اما از آن روز شش سال می‌گذرد و جهانبخش هرگز نتوانسته به یک مهره کلیدی در تیم ملی تبدیل شود. این در حالی است که او در دو تیم هلندی نایمخن و آلکمار یک فوق‌ستاره بود و در سه سال آخر حضورش در این دو تیم بهترین و موثرترین بازیکن آنها بود. البته در برایتون خبری از تکرار این موفقیت‌ها نبود .

ناکامی او در لیگ برتر انگلستان حتی این شائبه را مطرح کرد که درباره جهانبخش بزرگنمایی شده و او آنقدرها هم به نظر می‌رسد کیفیت بالایی ندارد. آیا واقعا اینگونه است؟ ناگفته نماند که او تا قبل از جام جهانی درخشش کم‌نظیری در لیگ هلند داشت و تبدیل به اولین بازیکن ایرانی شد که عنوان آقای گلی یک لیگ معتبر اروپایی را به دست آورده است.

*** چند گل معمولی و کم تاثیر
جهانبخش در جام جهانی ۲۰۱۴ هم در تمام بازی‌ها به عنوان بازیکن تعویضی به زمین رفت و بد هم بازی نکرد اما تقریبا از سال ۲۰۱۵ و بازی‌های انتخابی جام جهانی بود که تبدیل به مهره فیکس تیم ملی شد. بیشترین درخشش و تاثیر او در بازی‌های تیم ملی مربوط به بازی مقابل هندوستان بود. در آن بازی که با نتیجه ۴برصفر به سود ایران به پایان رسید، جهانبخش یک گل زد و یک پاس گل داد.

با این حال او هرگز نتوانست در یک بازی به عنوان ستاره بدرخشد. مهم‌ترین گل او برای تیم ملی در بازی انتخابی جام جهانی مقابل قطر در استادیوم آزادی زده شد. جایی که ایران با یک گل از حریف پیش بود و جهانبخش با گل دقیقه ۹۳ خود پیروزی تیم ملی را قطعی کرد. گل او به عمان در جام ملت‌های آسیا هم گل مهمی بود. دیگر گل‌های کم شمار او برای تیم ملی هرگز گل‌های تعیین کننده و مهمی نبوده‌اند.

*** مشکل او سبک دفاعی تیم ملی بود؟
۴۹ بازی، شش گل و پنج پاس گل! این آمار علیرضا جهانبخش در دوران حضورش در تیم ملی ایران است. آماری که نشان می‌دهد او نتوانسته بازیکن مهمی برای تیم ملی باشد. البته گروهی از کارشناسان معتقدند مشکل جهانبخش در تیم ملی به سبک بازی مورد علاقه کارلوس کی‌روش برمی‌گردد.

چرا که در سبک تدافعی تیم‌های کی‌روش، وینگرها کمتر شانس حضور در مقابل دروازه حریفان و فرصت گلزنی پیدا می‌کنند. البته تیم ملی این سبک بازی را بیشتر در مقابل حریفان بزرگ مثل بازی‌های جام جهانی اجرا می‌کرد و در بازی‌های دیگر مثل جام ملت‌های آسیا و انتخابی جام جهانی، تیم کی‌روش دفاعی بازی نمی‌کرد و فرصت‌های گلزنی زیادی را هم به دست می‌آورد. به همین دلیل شاید نتوان همه چیز را به سبک بازی دفاعی تیم ملی مربوط دانست. ضمن اینکه وینگرهای دیگر تیم ملی مثل وحید امیری و حتی مهدی طارمی، در همین تیم دفاعی کی‌روش آمارهای به مراتب بهتری داشته‌اند.

به نظر می‌رسد جهانبخش در پازل تاکتیکی تیم ملی جا نمی‌گیرد و نمی‌تواند خودش را با هم‌تیمی‌هایش هماهنگ کند. عجیب نیست که همین تعداد گل‌های معدود او هم بیشتر روی اتفاقات و اشتباهات مدافعان حریف به ثمر رسیده‌اند نه در اثر اجرای تاکتیک‌ها و برنامه‌های تیمی! مثل گل او به عمان که با اشتباه مدافع این تیم به دست آمد یا گلش به قطر که با جاگیری ضعیف دروازه‌بان این تیم به ثمر رسید.

*** ویلموتس به کمک جهانبخش می‌آید؟
مارک ویلموتس از زمان حضورش در تیم ملی ایران نشان داده که نسبت به کی‌روش مربی هجومی‌تری است. با این حساب فرضیه‌ای که مدعی بود مشکل جهانبخش بازی دفاعی تیم ملی است باید به زودی رنگ ببازد و خود او هم تبدیل به همان مهره‌ای شود که فوتبال ایران از او انتظار دارد. جهانبخش در دوره ویلموتس در سه بازی، یک گل زده و یک پاس گل داده است. آماری که قطعا بهتر از آمار حضورش در دوران کارلوس کی‌روش است اما به شرطی که تداوم داشته ‌ و البته در مقابل تیم‌های بزرگ هم نمود پیدا کند.

گل او در مقابل سوریه به ثمر رسیده و پاس گلش هم مقابل هنگ‌کنگ ثبت شده اما کیفیت حرکت او روی این گل و پاس خوب آخرش به کریم انصاری‌فرد، همه را به آغاز یک دوران پرفروغ برای جهانبخش در تیم ملی امیدوار کرده است. دورانی که اگر آغاز شود، می‌تواند وضعیت بد او در برایتون را هم تغییر دهد و او را به ترکیب اصلی این تیم برگرداند.

کدخبر: ۲۷۹۹۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر