کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۵۴۲
تاریخ خبر:

‌پیش‌بینی قیمت سکه و طلا ‌برای هفته پیش‌رو

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | طلا بعد از یک هفته پرنوسان برای ثبت رکوردی جدید دورخیز کرده است. هفته پیش با اینکه طلای جهانی به کانال هزار و ۸۰۰دلار سقوط کرد، قیمت طلا در بازار ایران کاهش چندانی نداشت. حالا در ابتدای هفته آینده طلای جهانی صعودی شده و همچنین ممکن است شاهد اتفاقاتی در بازار ارز باشیم. این دو بازار می‌توانند این هفته دست‌به‌دست هم بدهند و سکه و طلا را به کانال‌های جدیدی برسانند.

دیروز با وجود تعطیلی طلافروشی‌ها، بعضی کانال‌ها از رسیدن قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۳۹۰هزار تومان خبر دادند و ممکن است در این هفته قیمت طلا به کانال یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان و قیمت سکه به کانال ۱۵میلیونی برسد. به خصوص که دیروز انس جهانی طلا ۳۴دلار افزایش داشت و می‌تواند تا ۲۰هزار تومان در قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار تاثیر بگذارد.

*** پیش‌بینی قیمت سکه و طلا برای هفته پیش‌رو
قیمت سکه و طلا رابطه تنگاتنگی با دلار پیدا کرده. طوری که تاثیر طلای جهانی به حداقل رسیده و این مورد را می‌توان در بی‌تفاوت بودن بازار داخلی به ریزش ۱۰۰دلاری قیمت جهانی انس در ابتدای هفته گذشته مشاهده کرد. حالا برای هفته پیش‌رو تمام تهدیدات در بازار ارز می‌تواند به عنوان یک عامل برای افزایش قیمت سکه و طلا باشد. دور جدید تحریم‌های آمریکا با اضافه شدن ۱۷بانک ایرانی به فهرست قبلی می‌تواند تاثیر هیجانی کوتاه‌مدتی داشته باشد.

بعید نیست در هفته پیش‌رو فعالان بازار ارز همین خبر را بهانه کنند و قیمت دلار را بالا ببرند. اتفاقی که می‌تواند در افزایش قیمت سکه و طلا تاثیرگذار باشد.پیش‌بینی‌ها از بازار جهانی نشان از رشد قیمت هر انس طلا دارد. به خصوص که دیروز شاهد رشد ۱٫۷درصدی قیمت طلای جهانی و بازگشت آن به کانال هزار و ۹۰۰دلاری بودیم. طلا در سپتامبر تا اینجای کار بیش از چهار درصد از ارزش خود را از دست داده و در مسیر ثبت بدترین عملکرد ماهانه از نوامبر ۲۰۱۶ قرار دارد.

کارشناسان بازارهای جهانی می‌گویند احتمالا قیمت انس طلا تا انتخابات آمریکا در محدوده هزار و ۹۰۰دلار باقی می‌ماند. آنها اعتقاد دارند افزایش قیمت انس جهانی در روزهای اخیر به خاطر کاهش ارزش دلار همزمان با روند مناظرات انتخابات آمریکاست و می‌تواند در کوتاه‌مدت ادامه داشته باشد.پیش‌بینی افزایش قیمت طلای جهانی در کوتاه‌مدت و همچنین احتمال رفتار هیجانی در بازار ارز می‌تواند یک هفته صعودی برای بازار سکه و طلا رقم بزند. به خصوص که اتفاقات هفته گذشته نشان می‌دهد حتی روند نزولی در بازارهای جهانی و همچنین کاهش قیمت دلار نتوانسته قیمت سکه و طلا را کاهش دهد.

قیمت هر انس طلای جهانی دیروز با افزایش ۳۴دلاری به حدود هزار و ۹۲۸دلار رسید و بعد از یک هفته دوباره به کانال هزار و ۹۰۰دلار بازگشت. این افزایش می‌تواند قیمت طلا را تا ۲۰هزار تومان جابه‌جا کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد با در نظر گرفتن انس هزار و ۹۲۸دلاری و دلار ۲۹هزار و ۷۵۰تومانی، ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار حدود یک میلیون و ۳۸۲هزار تومان خواهد بود.

در آخرین روز کاری یعنی چهارشنبه هفته گذشته، طلافروشی‌ها قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار را یک میلیون و ۳۶۷هزار تومان در نظر می‌گرفتند. همچنین با افزایش قیمت انس و دلار، ارزش واقعی هر سکه به ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تومان خواهد رسید و اگر سکه بخواهد حباب یک میلیون و ۵۰۰هزار تومانی خود را حفظ کند، احتمالا برای هفته پیش‌رو دوباره شاهد رکوردشکنی سکه و افزایش قیمت آن تا بالاتر از رکورد قبلی یعنی ۱۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان باشیم.

*** تغییرات قیمت طلا در یک هفته پر از نوسان
بازار سکه و طلا هفته پرنوسانی را پشت سر گذاشته است. در هفته گذشته، سکه تمام نهایتا کار خود را با کاهش ۴۵۰هزار تومانی به پایان رساند. سکه تمام طرح قدیم یک میلیون تومان ارزان شد و نیم‌ سکه و ربع‌ سکه هر کدام کاهش ۲۵۰هزار تومانی را در کارنامه خود ثبت کردند. در طرف مقابل قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار حدود ۴۰هزار تومان در هفته گذشته افزایش داشت.

شنبه هفته گذشته قیمت سکه تمام در یک روز ۶۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرد و از ۱۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان به ۱۴هزار و ۷۵۰تومان رسید. در این روز نیم‌‌سکه و ربع سکه هر کدام ۱۵۰هزار تومان ارزان شدند و در بازار با قیمت هشت میلیون و ۲۵۰ و پنج میلیون و ۲۵۰هزار تومان فروخته شدند. با این وجود طلا صرفا در حد ۱۱هزار تومان ارزان شد و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار از یک میلیون و ۳۵۰هزار به یک میلیون و ۳۳۹هزار تومان کاهش پیدا کرد.

یکشنبه روز بازگشت بود. طوری که کاهش قیمت‌ها در روز شنبه خنثی شد و شاهد بازگشت نرخ‌ها به روز جمعه بودیم. طوری که سکه تمام دوباره ۶۰۰هزار تومان گران شد و به ۱۵میلیون و ۳۰۰هزار تومان بازگشت. این رقم در بازار طلا و سکه رکورد به حساب می‌آید. در این روز همه‌چیز عینا مشابه اول هفته بود. نیم‌سکه و ربع سکه به ترتیب هشت میلیون و ۴۰۰هزار و پنج‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان قیمت خوردند و طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان برگشت.

دوشنبه سقوط سنگین اتفاق افتاد. قیمت سکه در روز دوشنبه هفته گذشته همزمان با ریزش قیمت دلار به محدوده ۲۷هزار تومان، یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرد و به مرز ۱۴میلیون تومان رسید. سکه در این روز برای ساعاتی به کانال ۱۳میلیون تومان وارد شده بود. در این روز سکه طرح قدیم با کاهش یک میلیون و ۷۰۰هزار تومانی تا ۱۲میلیون و ۸۰۰هزار تومان ارزان شد و نیم سکه به کانال هفت میلیونی برگشت.

قیمت طلا هم در واکنش به اتفاقات بازار تا یک میلیون و ۳۰۶هزار تومان عقب‌نشینی کرد و در یک قدمی کانال یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی قرار گرفت. سه‌شنبه کاهش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا ادامه نداشت و شاهد بازگشت روند صعودی بودیم. البته این بار افزایش قیمت‌ها آرام‌تر از دفعه قبل بود. سکه تمام سه‌شنبه ۵۵۰هزار تومان گران شد و به ۱۴میلیون و ۵۵۰هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم هم با افزایش ۴۰۰هزار تومانی ضمن بازگشت به کانال ۱۳میلیونی در محدوده ۱۳میلیون و ۲۰۰هزار تومان قرار گرفت.

نیم‌سکه و ربع‌سکه هم هر کدام ۲۰۰هزار تومان گران شدند. در این روز قیمت طلا بیشترین افزایش را داشت. طوری که قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۳۴۵هزار تومان رسید.چهارشنبه طلا رکورد شکست و به سطح جدیدی از قیمت‌ها رسید. هر گرم طلای ۱۸عیار در آخرین روز کاری هفته با افزایش ۲۲هزار تومانی در محدوده یک میلیون و ۳۶۷هزار تومان قرار گرفت. سکه تمام در این روز به نزدیکی کانال ۱۵میلیونی برگشت و ۱۴میلیون و ۹۵۰هزار تومان قیمت خورد. در این روز نیم‌سکه و ربع‌سکه هم هرکدام ۲۰۰هزار تومان گران‌تر شدند.

در این روز نیم‌سکه هشت میلیون و ۱۵۰هزار و ربع سکه پنج میلیون و ۱۵۰هزار تومان قیمت خوردند.
تعطیلات آخر هفته به نفع طلا و به ضرر سکه تمام شد. طوری که شاهد کاهش قیمت نسبی سکه‌ها و افزایش ۲۳هزار تومانی قیمت طلای ۱۸عیار بودیم. دیروز در بازار آزاد و در تعطیلی طلافروشی‌ها شاهد سکه ۱۴میلیون و ۸۵۰هزار تومانی و طلای یک میلیون و ۳۹۰هزار تومانی بودیم. این رقم بالاترین قیمت برای هر گرم طلای ۱۸عیار به حساب می‌آید.

*** رکوردشکنی حباب یک میلیون و ۵۰۰هزار تومانی
حباب قیمت سکه به بالاترین حد خود رسیده است. کاهش قیمت جهانی انس و همچنین عقب‌نشینی دلار در هفته گذشته باعث شد ارزش واقعی سکه کاهش چشمگیری داشته باشد و اختلاف زیادی بین ارزش و قیمت سکه به وجود بیاید. تا جایی که در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد حباب یک میلیون و ۵۰۰هزار تومانی در قیمت سکه تمام بودیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید سکه همین سه سال پیش یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود و حالا حباب آن به چنین محدوده‌ای رسیده است.

*** بازدهی‌۲۴۰ تا ۲۹۰درصدی در یک سال
پارسال این موقع قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار ۴۰۸هزار تومان بود. شاید باور نکنید اما فقط یک سال از آن روزها گذشته. مهرماه سال گذشته سکه تمام در محدوده چهار میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد و نیم‌سکه دو میلیون و ۱۰۰هزار تومان بود. ربع سکه هم یک میلیون و ۳۰۰هزار تومان فروش می‌رفت. مقایسه این اعداد با قیمت‌های فعلی نشان می‌دهد طلا در این مدت با رشد ۲۴۰درصدی تقریبا ۳٫۴برابر شده است. سکه تمام افزایش ۲۶۹درصدی را پشت سر گذاشته و نیم‌سکه و ربع‌سکه هر کدام حدود ۲۹۰درصد گران شده‌اند.

کدخبر: ۳۵۳۵۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر