کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۸۷۲۶
تاریخ خبر:

‌پیشنهاد ویژه هفته | مستند سوته‌دل از شبکه چهار

روزنامه هفت صبح | سال ۱۳۹۱ فیلم مستندی به‌نام مستند «سوته‌دل» به‌عنوان تنها اثر مستقل درباره زندگینامه زنده‌یاد علی حاتمی تولید شد. این مستند علاوه بر اینکه به زندگینامه علی حاتمی می‌پردازد با نگاهی موشکافانه هم آثار او را مورد تحلیل قرار می‌دهد. همچنین اطلاعاتی درباره روند ساخت آثار، سختی‌ها و مشقت‌های بسیار در آثار تولید شده، تفکرات و عقاید این کارگردان و… هم از‌جمله سایر موارد این فیلم است.

در این فیلم حدود ۲۵‌نفر از هنرمندان برجسته که به نحوی در این پنجاه و دو سال همراهش بوده‌اند یا با او همکاری داشته‌اند، درباره او گفت‌وگو کرده‌اند. شکل روایی این مستند به این صورت است که سارا علیا و علی عابدی، گوینده‌های این مستند، اطلاعاتی را درباره زندگی علی حاتمی روایت می‌کنند و سپس عکس‌ها و صحنه‌هایی را از پشت صحنه و زندگی این کارگردان می‌بینیم و بعد صحبت‌های دیگران را درباره او می‌شنویم.

درباره علی حاتمی: ۱۴ آذر، سالروز درگذشت زنده‌یاد علی حاتمی است. یکی از مهمترین کارگردان‌های ایران که هنوز هم آثارش درخشانند و گرد کهنگی روی آنها ننشسته است. حاتمی زندگی هنری‌اش را با نویسندگی تئاتر شروع کرد و سال ۱۳۴۹ اولین فیلم سینمایی‌اش «حسن کچل» را ساخت. فیلم‌های «طوقی»، «باباشمل» و «سوته‌دلان» را پیش از انقلاب ساخت و توجه مخاطبان و سینماگران زیادی را به خودش جلب کرد.

بعد از انقلاب با «حاجی واشنگتن»، «کمال‌الملک»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «مادر» و «دلشدگان» به جایگاه ویژه‌ای رسید. البته اوج موفقیتش در سریال «هزاردستان» اتفاق افتاد؛ سریالی که هنوز هم مهمترین یادگاری او به‌حساب می‌آید. حاتمی سال ۱۳۷۵، ساخت فیلم جهان پهلوان تختی را آغاز کرد اما پس از آنکه تنها بخش‌هایی از فیلم را فیلمبرداری کرده بود بیماری به سراغش آمد و مجبور شد آن را نیمه‌کاره رها کند. او ۱۴ آذر سال ۱۳۷۵ از دنیا رفت.

سایر مستندها: پیش از مستند «سوته‌دل» که قرار است امشب برای اولین‌بار از شبکه چهار پخش شود، درباره زنده‌یاد علی حاتمی چند مستند دیگر هم ساخته شده بود که دوتای آنها به نسبت بیشتر به‌چشم آمدند. یکی سه‌گانه‌ای به کارگردانی الهام قره‌خانی و امیر مهرتاش مهدوی بود که بین سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳ ضبط شد و در آن، بزرگانی همچون محمدعلی کشاورز، ژاله علو، جمشید مشایخی، مرتضی احمدی و داریوش اسدزاده به تحلیل شخصیت علی حاتمی و سینمایش پرداختند.

مستند دیگری به‌نام «معلم بی‌استاد» به کارگردانی سیدوحید حسینی و محدثه گلچین ساخته شد که در آن مستند، تمامی وجوه فیلم‌های حاتمی ازجمله متن، گریم، موسیقی، صحنه آرایی و… مورد بررسی قرار گرفتند. همینطور، کتاب‌هایی در مورد فیلم‌شناسی و بررسی شخصیت علی حاتمی نوشته شده که از مهمترین آنها می‌توان به کتاب «حاتمی در امتداد مسیر فردوسی» اشاره کرد.

مستند سوته‌دل/ پنجشنبه/ ساعت ۲۲/ شبکه چهار
کارگردان: فرشاد خلیل‌پور
فیلمنامه: سالار طهرانی
با حضور: جمشید مشایخی، محمود کلاری، سعید نیکپور، امین تارخ، کتایون امیرابراهیمی، آیدین آغداشلو، احمد بخشی، جلال‌الدین معیریان، ناصر طهماسب، مسعود دلخواه، زاون قوکاسیان، لیلی گلستان، ارسلان کامکار، فرشته طائرپور، پوران درخشنده، مازیار میری و…
گوینده‌ها: علی عابدی و سارا علیا
سال تولید: ۱۳۹۱

کدخبر: ۴۲۸۷۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    چه نام زیبایی برای این مستند انتخاب کرده اند. عاشقانه و شاعرانه، وصف حال همیشگی مرحوم علی حاتمی. از شما هفت صبح های عزیز از هم ممنونم که به موقع اطلاع رسانی کرد ید.