کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۴۷۲۵
تاریخ خبر:

‌پیدا شدن یک شاهد جدید و جنجالی؛ پایان ترامپ؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| با پایان گرفتن این دوره از جلسات علنی کمیته تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان درباره حادثه ۶ ژانویه، قرار بود ادامه کار این کمیته در ماه آینده از سر گرفته شود اما ناگهان سر و کله یک شاهد جدید و جنجالی به ماجرا باز شد و تمام برنامه‌ها و قول و قرارها را به هم ریخت. این کمیته اعلام کرد که به شهادت و در پی آن به اسناد بسیار شنیدنی و مهمی دسترسی پیدا کرده است که تعلل برای ارائه آن جایز نیست و باید هرچه زودتر ارائه شود و به سمع و نظر مردم آمریکا برسد.

نام شاهد جدید کسیدی هاچینسون است. هاچینسون به عنوان دستیار مارک میدوز، رئیس کارکنان کاخ سفید در دوران ترامپ مشغول به کار بوده و یکی از افرادی است که در روز حمله طرفداران ترامپ به کنگره از نزدیک شاهد ماجرا بوده است. پس از اعلام رسمی نام شاهد جدید، توئیت کنجکاوی برانگیز هانتر بایدن هم انتظارها برای شنیدن این شهادت غیر منتظره را به اوج خود رساند. هانتر بایدن، پسر جو بایدن در صفحه توئیتر خود نوشت

«بر اساس اخبار موثق، با اعلام نام شاهد جدید ماجرا، ترس و نگرانی شدیدی به جان اردوگاه جناح راست افتاده است.» گفتنی است کسیدی هاچینسون در ۲۶سالگی همکاری خود را با مارک میدوز در کاخ سفید آغاز کرد و تا امروز چهره‌ای شناخته شده به شمار نمی‌رفت. به همین دلیل جست‌وجوی نام او به یکی از ترندهای فضای مجازی آمریکا در روزهای اخیر تبدیل شد و برخی از افراد فرصت‌طلب نیز با ساختن صفحاتی به همین نام در فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و … از آب گل آلود ماهی گرفتند و یک شبه دنبال‌کننده‌های بی‌شماری جذب کردند.

هاچینسون با حضور در جایگاه شهود، سوگند یاد کرد جز حرف راست و حق چیزی نگوید. سراسر جلسه استماع شهادت هاچینسون و شرح آنچه او خود نظاره کرده، مملو از اطلاعاتی است که اثبات می‌کند دونالد ترامپ با علم به خشونت کشیده شدن تجمع هوادارانش در مقابل ساختمان کنگره، تبدیل آن به یک شورش تمام عیار و حتی به خطر افتادن جان مایک پنس، معاون نه چندان وفادارش، از این تجمع و عواقبش حمایت همه جانبه کرده است. این شهادت می‌تواند پرونده ترامپ را وارد فاز تازه‌ای کند و او را در قامت یک مجرم محرز به دادگاه بکشاند.

هاچینسون شهادت خود را این‌گونه آغاز کرد که چند روز پیش از ۶ ژانویه، دونالد ترامپ تصمیم گرفت که خود شخصا در میان تجمع هوادارانش در مقابل ساختمان کنگره حاضر شود اما پت سیپولون، مشاور حقوقی کاخ سفید با این توضیح که تصمیم ترامپ یک تصمیم غیر عقلانی و بسیار پرخطر است بیان کرد که حضور او می‌تواند تاییدی بر هر آنچه در این تجمع رخ می‌دهد باشد و این اتفاق نه تنها می‌تواند درخواست بازشماری آرا را متوقف کند بلکه می‌تواند از ترامپ یک مجرم تمام عیار بسازد که مسئولیت تمام اتفاقات به پای او نوشته شود.

در روز ۵ ژانویه ترامپ به میدوز دستور می‌دهد تا با مایکل فلین و راجر استون، دو تن از وفادارترین نزدیکانش که در اتاقی موسوم به اتاق جنگ در هتل ویلارد سکونت داشتند صحبت کند و آخرین نقطه نظرات این افراد را جویا شود. به گفته هاچینسون اولین جمله که پس از تماس تلفنی میدوز با اتاق جنگ بر زبانش آمد این بود که «فردا اتفاقات بدی رخ خواهد داد، اتفاقات بسیار بد».

کسیدی هاچینسون می‌گوید صبح روز ۶ ژانویه اخباری به کاخ سفید رسید که اعلام می‌کرد بخش عمده‌ای از حاضران در این تجمع، مجهز به انواع سلاح‌های سرد و گرم هستند. هاچینسون با نگرانی این خبر را به مارک میدوز می‌رساند و میدوز در واکنش به این خبر با آرامش خاصی می‌گوید «آقای رئیس‌جمهور در جریان تمام امور است و جای نگرانی نیست. آن‌ها افرادی نیستند که به او صدمه بزنند بلکه وفادارانی هستند که می‌خواهند تا آخرین نفس برای او بجنگند!»

تا اینجای کار، شهادت هاچینسون متضمن این ادعاست که ترامپ و اطرافیانش نه تنها انتظار آنچه در روز حادثه رخ داد را می‌کشیدند بلکه در سازماندهی این لشکرکشی نقش داشتند و به نتیجه آن دل بسته بودند. هاچینسون در ادامه می‌گوید ترامپ که از اتفاقات پیش آمده در ساختمان کنگره به وجد آمده بود به راننده خود دستور داد تا او را به محل حادثه ببرد. وقتی که ترامپ متوجه می‌شود راننده در مسیر ساختمان کنگره حرکت نمی‌کند دوباره به او دستور می‌دهد که به محل ساختمان کنگره برود.

این بار راننده و محافظان ترامپ به او می‌گویند تعداد بسیاری از افراد حاضر در این تجمع مسلحند و از نظر امنیتی نمی‌توانند جان رئیس‌جمهور را به خطر بیاندازند و به ساختمان کنگره بروند‌. ترامپ که از شنیدن این حرف‌ها و سرپیچی زیردستانش از دستور خود عصبانی شده بود فریاد می‌زند که «منِ لعنتی، رئیس‌جمهور قانونی و واقعی آمریکا هستم، چطور به خودت اجازه میدی برای من تعیین تکلیف کنی؟ برو به سمت ساختمان کنگره.»

با امتناع دوباره راننده از دستور مکرر ترامپ، او به سمت راننده حمله‌ور می‌شود و با یک دست گردن و گلوی او را می‌فشارد و با دست دیگر کنترل فرمان خودروی مخصوص رئیس‌جمهور را به دست می‌گیرد و فریاد می‌زند «همین الان برو به سمت کنگره!» ترامپ که به زور محافظانش به کاخ سفید بازگشته بود بسیار عصبانی و برافروخته بود.

هاچینسون می‌گوید او از روی عصبانیت ظرف غذایی که مقابلش روی میز قرار داشت را بلند کرد محکم به دیوار کوبید به طوری که تکه‌های بشقاب روی زمین افتاد و لکه‌های بزرگ سس کچاپ هم به روی دیوار چسبید. گفتنی است این رفتار ترامپ مسبوق به سابقه است و پیش‌تر و در روزی که ویلیام بار، وزیر دادگستری وقت آمریکا سلامت انتخابات را تایید کرد نیز ظرف غذای ترامپ به دیوار اتاقش کوبیده شده بود.

پر واضح است که شهادت‌ کسیدی هاچینسون تیر مهلکی بر پیکر ترامپ وارد آورد. هرچند ترامپ این ادعاها را دروغ و کلاهبرداری خوانده و اعلام کرده است که هیچکدام از این وقایع، حتی پرت کردن ظرف غذا به دیوار اتاقش هم حقیقت نداشته است اما با رهگیری نشانه‌های ترس و تکاپویی که برای رفع و رجوع این اتهامات در رسانه‌های نزدیک به ترامپ راه افتاده است می‌توان تصور کرد ضربه‌ای که امروز به ترامپ و حلقه نزدیکانش وارد شد ضربه‌ای اساسی و مهیب بود.

باب وودوارد و کارل برنستین، ۲ روزنامه‌نگار پر سابقه‌ای که نقش اصلی را در برملا کردن رسوایی واترگیت و به دنبال آن استعفای نیکسون از مقام ریاست‌جمهوری داشتند، این جلسه از کمیته تحقیق و تفحص مجلس نمایندگان درباره حادثه ۶ ژانویه را مرثیه‌ای برای پایان ترامپ و مراسم ترحیم مرگ سیاسی او توصیف کردند.

لیز چنی، نماینده مجلس نمایندگان و یکی از اعضای اصلی کمیته ۶ ژانویه نیز گفت همه مردم آمریکا از جمله کسیدی هاچینسون می‌دانند که شهادت دروغ و بی پایه و اساس چه سرنوشت شومی در پی دارد بنابراین هیچ آدم عاقلی نمی‌آید در این کمیته شهادتی دروغ و واهی از خود بسازد. به نظر می‌آید به رغم تاثیر و نقش کلیدی ترامپ در رای اخیر دیوانعالی مبنی بر ممنوعیت سقط جنین، رفته رفته عرصه برای او و اعوان و انصارش تنگ و تنگ‌تر و آرزوی بازگشت به کاخ سفید نیز برای او دور و دورتر می‌گردد.

کدخبر: ۴۶۴۷۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر