کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۱۹۴
تاریخ خبر:

‌پنج منبع اعلام قیمت لحظه‌ای طلا، سکه و ارز

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ‌قیمت دلار، سکه و طلا آنقدری برایمان مهم شده که روزانه چند بار آنها را پیگیری می‌کنیم. تا دلتان بخواهد کانال‌های تلگرامی، صفحات اینستاگرامی و اپلیکیشن‌های مختلف راه‌اندازی شده که هر کدام روزانه قیمت‌های مختلفی برای دلار، سکه یا طلا اعلام می‌کنند. بعضی از آنها می‌گویند نرخ‌هایشان به صورت لحظه‌ای بر اساس معاملات بازار آزاد به‌روزرسانی می‌شود.

با این وجود اگر یک بار به بازار ارز بروید متوجه می‌شوید که قیمت‌های اعلام شده در خیلی از این کانال‌ها و صفحات غیرواقعی هستند. شاید بهتر باشد برای پیگیری معاملات در بازارهای طلا و ارز روی چند مرجع قابل اعتماد حساب باز کرد. قیمت انواع ارز از نیمایی تا بازار آزاد، قیمت انواع طلای ۱۸عیار، مثقال طلا، طلای آب شده و همچنین قیمت انواع سکه در طلافروشی‌ها، صرافی‌ها و بورس را می‌توان از این منابع پیگیری کرد.

صرافی ملی قیمت ارز در صرافی‌های بانکی را اعلام می‌کند. سامانه سناریت، قیمت ارز در بازارهای سنا و نیما را در اختیارتان می‌گذارد. اتحادیه طلا مرجع طلافروشی‌ها برای قیمت طلای ۱۸عیار، مظنه و انواع سکه است و شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، قیمت‌ها را در بازارهای مختلف ارائه می‌کند. قرار است از امروز سایت بازار متشکل ارزی هم اعلام قیمت واقعی دلار و یورو را در این بازار آغاز کند تا مرجع اصلی برای قیمت ارز باشد.

*** صرافی ملی؛ قیمت رسمی دلار و یورو
سایت صرافی ملی به نشانی mex.co.ir مرجع اصلی صرافی‌های بانکی برای اعلام قیمت ارز است. این سایت هر روز صبح ساعت ۱۰ اولین قیمت ارز را اعلام می‌کند. این قیمت در اغلب روزها تا پایان ساعت کاری ثابت می‌ماند اما در روزهایی که قیمت دلار نوسان زیادی دارد، ممکن است قیمت‌ها در سایت صرافی ملی حتی تا پنج مرتبه تغییر کند.

برای مثال روز گذشته قیمت‌های این سایت تا پایان ساعت کاری سه مرتبه تغییر کرد. صرافی ملی صرفا قیمت خرید و فروش اسکناس‌های دلار و یورو را اعلام می‌کند. هرچند بخشی هم مربوط به قیمت درهم امارات است اما در اغلب روزها قیمت خرید و فروش درهم صفر اعلام می‌شود. در کنار قیمت صرافی‌ها، می‌تواند نرخ حواله یورو و درهم را هم در سایت صرافی ملی مشاهده کرد که عموما ارزان‌تر از قیمت اسکناس‌هاست.

برای مثال تا پایان ساعت کاری دیروز قیمت فروش یورو در سایت صرافی ملی ۳۰هزار و ۸۰۰ و قیمت خرید ۲۹هزار و ۸۰۰تومان بود و حواله یورو با قیمت ۳۰هزار تومان فروخته می‌شد. قیمت فروش دلار صرافی ملی دیروز ۲۶هزار و قیمت خرید ۲۵هزار تومان بود.

*** شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز؛ قیمت رسمی و بازار آزاد
سایت شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نشانی tgju.org یکی از مراجع اعلام قیمت‌ها در بازارهای مختلف است.سال‌های گذشته این سایت با عنوان اتحادیه طلا فعالیت می‌کرد. در این سایت می‌توان قیمت هر کدام از انواع ارز را مشاهده کرد.

این شبکه قیمت دلار صرافی‌های بانکی را به عنوان قیمت دلار در صفحه اصلی اعلام می‌کند. طوری که از قیمت‌های اعلام شده توسط صرافی‌‌های مختلف میانگین گرفته و آن را به عنوان قیمت دلار در نظر می‌گیرد. از آنجا که عموما صرافی‌های بانکی از نرخ‌های صرافی ملی برای خرید و فروش ارز استفاده می‌کنند، این نرخ شباهت زیادی به نرخ صرافی ملی دارد. در بخش ارزها، می‌توان قیمت دیگر انواع دلار را هم پیدا کرد.

دلار دولتی مدت‌هاست روی نرخ چهار هزار و ۲۰۰تومان متوقف شده و تغییری نکرده است. در این سایت قیمت خرید و قیمت فروش دلار در سامانه‌های نیما و سنا هم اعلام می‌شود. دلار سامانه سنا مربوط به معاملات ارز بین صرافی‌هاست و به عنوان مرجع بالاتر از صرافی ملی در نظر گرفته می‌شود. دلار سامانه نیما هم مربوط به معاملات تاجران، صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها است که تحت نظارت بانک مرکزی فعالیت می‌کند. این موارد همگی قیمت‌های رسمی دلار هستند.

برای کسانی که می‌خواهند قیمت‌ها در بازار آزاد را بررسی کنند، شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز بخش‌های دلار هرات و دلار سلیمانیه را در نظر گرفته. این دو نرخ مربوط به معاملات ارز در خارج از کشور است و تا حد زیادی با بازار آزاد ایران منطبق است. توجه داشته باشید که قیمت دلار در بازار آزاد یک نرخ ثابت ندارد و در هر کدام از بازارها متفاوت است. در لحظه نگارش این متن، دلار سلیمانیه ۲۶هزار و ۴۰۰تومان است و اغلب منابع غیررسمی هم از این رقم به عنوان قیمت دلار در بازار آزاد استفاده کردند.

خیلی از طلافروشی‌ها از سایت tgju.org برای اعلام قیمت طلا استفاده می‌کنند و در این زمینه سایت شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز به عنوان یک مرجع شناخته می‌شود. در این سایت می‌توان قیمت طلای ۱۸عیار، طلای ۲۴عیار، نقره و مثقال طلا را مشاهده کرد. طلافروش‌ها اغلب مظنه را به عنوان قیمت طلا در نظر می‌گیرند. مظنه، قیمت یک مثقال طلای ۱۷عیار است که دیروز در محدوده پنج میلیون تومان بود.

با این وجود عموما قیمت یک گرم طلای ۱۸عیار با خلوص ۷۵۰ را به عنوان قیمت طلا می‌شناسند. این سایت قیمت‌هایی برای طلای آبشده نقدی، بنکداری، کمتر از یک کیلو و فردایی اعلام می‌کند که بر مبنای مثقال طلا هستند و برای خرید و فروش طلا بین طلافروش‌ها کاربرد دارند. قیمت سکه اعلام شده در سایت شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، مربوط به سکه‌هایی است که طلافروش‌ها با یکدیگر معامله می‌کنند.

می‌توان قیمت انواع دیگر سکه را هم در این سایت پیدا کرد. برای مثال آنها قیمت سکه تک فروشی را جداگانه اعلام می‌کند که کمی بالاتر از قیمت سکه معاملاتی است. همچنین قیمت سکه تک‌فروشی مربوط به سکه‌هایی است که در بازار طلا فروخته می‌شوند. عموما قیمت سکه در بازار آزاد و صرافی‌ها را مبنا قرار می‌دهند که گران‌تر از سکه تک‌فروشی هستند.

برای همین اگر به بازار آزاد مثل سبزه‌میدان بروید، احتمالا با قیمت‌های بالاتری برای سکه تمام نسبت به سایت شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز روبه‌رو خواهید شد. این سایت همچنین قیمت سکه و طلا در بورس را هم اعلام می‌کند. در این بخش قیمت هر واحد سرمایه‌گذاری در صندوق طلای لوتوس و صندوق طلای مفید و همچنین قیمت گواهی سکه یک‌روزه بانک سامان، صادرات و رفاه ارائه شده‌اند.

*** سنا ریت؛ قیمت ارز سنا و نیما
سایت sanarate.ir با نام سایت میانگین موزون نرخ بازار ارز، به عنوان مرجع رسمی قیمت دلار در بازارهای سنا و نیما شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که این دو بازار با هم متفاوت هستند. سامانه سنا برای اعلام قیمت اسکناس ارز در بین صرافی‌هاست و بازار نیما مربوط به معاملات حواله ارز بین صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها است که از ارز نیمایی برای تجارت استفاده می‌کنند.

در این سایت صرفا نرخ لحظه‌ای دلار و یورو در سامانه سنا اعلام می‌شود. صرافی‌های بانکی مثل صرافی ملی از این سامانه برای اعلام نرخ روی تابلو استفاده می‌کنند. در کنار قیمت لحظه‌ای اسکناس، قیمت میانگین معاملات انجام شده در روز گذشته، هفته گذشته و ماه گذشته برای هر کدام از انواع ارز اعلام می‌شود. قیمت خرید منظور میانگین سفارش‌های ثبت شده برای خرید ارز است و قیمت فروش به میانگین نرخ سفارش‌های فروش مربوط است.

سنا ریت همچنین قیمت میانگین سفارش‌های ثبت شده برای خرید یا فروش حواله‌های ارز در سامانه نیما را مربوط به روز گذشته، هفته گذشته و ماه گذشته را اعلام می‌کند. بعضی روزها چند ارز در بازار نیما معامله نمی‌شوند و برای همین قیمتی برای آنها اعلام نمی‌شود. روز گذشته نرخ لحظه‌ای دلار ۲۶هزار تومان برای فروش و ۲۵هزار تومان برای خرید بود.

*** اتحادیه طلا؛ قیمت رسمی طلا و سکه
اتحادیه طلا یا به طور دقیق‌تر، اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران سایت estjt.ir را به عنوان پایگاه خبری خود راه‌اندازی کرده. در این سایت علاوه‌بر اخبار مربوط به اتحادیه، قیمت طلا و سکه هم اعلام می‌شود. این قیمت‌ها مربوط به طلافروشی‌هاست و ممکن است متفاوت از معاملات سکه در صرافی‌ها و بازار آزاد باشد. با این وجود می‌توان قیمت یک گرم طلای ۱۸عیار اعلام شده توسط اتحادیه را به عنوان مرجع قیمت طلا در نظر گرفت.

قیمت طلای ۱۸عیار و مظنه در این سایت هر چند دقیقه به‌روزرسانی می‌شود اما به‌روزرسانی قیمت انواع سکه ممکن است هر چند ساعت یک بار اتفاق بیافتد. روز گذشته اتحادیه طلا، قیمت سکه تمام طرح جدید را ۱۲میلیون تومان و قیمت طلای ۱۸عیار را یک میلیون و ۱۵۹هزار تومان اعلام کرده است. قیمت‌های اعلام شده توسط سایت اتحادیه طلا با سایت شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز متفاوت و عموما پایین‌تر است.

*** بازار متشکل ارزی؛ قیمت واقعی دلار
قیمت دلار در معامله بین صرافی‌ها و کارگزاری‌های بازار ارز در سایت ice.ir اعلام می‌شود. این سایت متعلق به بازار متشکل ارزی است که در آن اسکناس دلار خرید و فروش شده و قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. درست چیزی شبیه معاملات سهام در بورس که هر کدام از فعالان می‌توانند قیمت پیشنهادی خود را برای خرید یا فروش اسکناس ارز اعلام کنند.

پیش از این قیمت‌ ارز در بازار متشکل اعلام می‌شد اما مدیریت این بازار اعلام کرده قرار است از امروز شاهد اعلام عمومی وضعیت معاملات در بازار متشکل ارزی باشیم. در سایت ice.ir می‌توان بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش را برای دلار، یورو و درهم مشاهده کرد. این سایت همچنین میانگین قیمت معاملات، تاریخچه روزهای گذشته و نمودار تغییرات قیمت‌ها از زمان راه‌اندازی بازار را هم ارائه می‌کند. علاوه بر سایت بازار متشکل ارزی، قیمت انواع ارز در کانال تلگرامی iceiran و صفحه اینستاگرام icemarket.it اعلام می‌شود. آنطور که مدیر ارتباطات بازار متشکل ارزی اعلام کرده، ۳۰۰کارگزاری در این بازار عضو هستند و قیمت معاملات آن می‌تواند به عنوان مرجع قیمت واقعی دلار شناخته شود.

کدخبر: ۳۵۹۱۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر