کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۳۰۴۲
تاریخ خبر:

‌وعده دلار ۱۱هزار تومانی ‌روحانی عملی است؟

‌رئیس‌جمهوری چهارشنبه درباره دلار ۱۱هزارتومانی صحبت کرد و وعده‌ داد اسکناس آمریکایی سال آینده به این قیمت می‌رسد. باشگاه خبرنگاران جوان در گفت‌وگو با کارشناسان اقتصادی وعده حسن روحانی را بررسی کرده است.

*** دلار ۱۱هزارتومانی امکان‌پذیر است
حجت‌الله فرزانی، کارشناس ارشد اقتصادی بانکی و مالی: نرخ ۱۱هزار تومان دلار در نگاه مناسبتی و اقتصادی فعلی با توجه به نرخ تورم پیش‌روی کشور تا پایان سال شاید در نگاه اول نگاهی غیرعاقلانه باشد. اما در صورت بروز برخی اتفاقات و گشایش‌های اقتصادی می‌توانیم احتمال دلار ۱۱هزارتومانی را افزایش دهیم.

در ابتدا نیاز است کشور از حالت یکجانبه‌گرایی حذف شده و تحریم‌های ظالمانه از بین برود، روابط اقتصادی با دنیا گسترش پیدا کند، فروش نفت در کشور به میزان سابق بازگردد و سهم خود را در بازار جهانی نفت پس بگیرد. همچنین منابع ارزی و دلاری که در کشورهای دیگر بلوکه شده است به کشور بازگشته و به اقتصاد تزریق شود.

امکان تقویت ارزش ریال و به دنبال آن کاهش ارزش قیمت دلار وجود دارد. بانک مرکزی در تحقق این امر می‌تواند نقش ارزنده‌ای ایفا کند. تقویت ریال و ارزش پول ملی طبق قانون پولی و ملی برعهده بانک مرکزی است. از این‌رو بانک مرکزی می‌تواند در مراودات مربوط به روابط دیپلماتیک عملکردی مثبت داشته باشد. همچنین بتواند دسترسی به منابع بلوکه شده را تسهیل کند. در حال حاضر ما در دنیا روابط کارگزاری با دیگر کشور‌ها نداریم. در صورت تحقق این امر دلار ۱۱هزار تومانی محقق می‌شود.

*** دلار ۱۱هزار تومانی امکان‌پذیر نیست
سید عبدالخالق سجادی، عضو شورای عالی مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری کشور: دولت منابع لازم برای تحقق دلار ۱۱هزار تومانی را ندارد. همچنین تعلاملات اقتصادی لازم با کشور‌های دیگر را ندارد. پیش‌بینی در رابطه با دلار ۱هزار تومانی قطعا خیلی خوشبینانه‌ است.

تغییرات قیمت کالا‌ها براساس دلار بالای ۲۰هزار تومان است و دولت اگر قصد کاهش قیمت دلا را داشته باشد، امکان عملکرد با دلار ۱۱هزار تومان وجود ندارد. دلار ۴۲۰۰تومانی در بازار آزار بالای ۲۰هزار تومان عرضه می‌شود. شاید در صورت توزیع سیستمی منظم بتوان انتظار دلار ۱۱هزار تومانی را داشت اما در حال حاضر به علت ساختار‌های نامناسب این امکان برای دولت وجود ندارد.

*** دلار ۱۱هزار تومانی توجیه اقتصای ندارد
گلمرادی،کارشناس ارشد مسائل اقتصادی: کاهش نرخ ارز در صورت کاهش انتظارات و بهبود فضای کسب‌وکار تا حدودی امکان‌پذیر است اما امکان‌ دارد با توجه به چسبندگی قیمت‌ها، از نظر اقتصادی توصیه نشود. در نهایت بهتر است دولت در ابتدا اقدام به ساخت زیرساخت‌های مناسب برای دلار ۱۱هزار تومانی کند. همچنین انتظار می‌رود با مشورت از کارشناسان اقتصادی مسیر دلار ۱۱هزار تومانی را تسهیل بخشد تا در سال ۱۴۰۰ بهانه‌ای برای کاهش پیدا نکردن قیمت دلار نداشته باشد.

کدخبر: ۳۶۳۰۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    دلار ۱۱هزا تومانی یک دروغ شاخدارهست دلار حتی اگربه مبلغ۱۰۰هزارتومان هم بشه صادرات وتولید درایران رشد نمیکنه فقط گرانی گرا نی ……برای مردم میماند. همین