کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۱۷۵
تاریخ خبر:

‌واکنش‌های خشن‌ به‌خبر ایفای نقش فروغ‌ ‌توسط باران‌ ‌

روزنامه هفت صبح، کمال بردبار |‌ خبر کوتاه درباره انتخاب باران کوثری به عنوان بازیگر نقش فروغ فرخزاد در فیلمی به کارگردانی پدرش ولوله‌ای در فضای مجازی به پا کرد.فروغ مثل شاملو ‌‌مثل شجریان یا بیضایی از شمایل‌های مقدس طبقه متوسط است. مرگ فروغ در جوانی حال و هوای افسانه‌ای پیرامون او را دو چندان هم ساخته است. آنقدر که حتی فکت‌هایی که برخی مورخان و شاهدان درباره روابط او با ابراهیم گلستان پیش کشیدند و از خوانده شدن صیغه ازدواج میان این دو عاشق افسانه‌ای خبر دادند با واکنش ترسناکی روبه‌رو شد که بالکل چنین مسئله‌ای را قبول نمی‌کردند.

یا ناامیدی عظیمی که بر سر انتشار نامه‌های فروغ به گلستان پیش آمد و دوستداران فروغ لحن بیش از حد سرسپرده نام‌ها را دوست نداشتند و به سختی توانستند هضم کنند. فروغ برای سال‌ها نماد طغیان زن طبقه متوسط ایرانی باقی مانده است. طغیانی که بیشتر در شعرش نمود پیدا می‌کرد وگرنه در زندگی واقعی او طغیان و حرکت اعتراضی خاصی انجام نداد.در پروژه‌های شرکت نفت پس از سال‌های کودتا مشارکت می‌کرد و با حمایت مردمتنفذی مثل ابراهیم گلستان طبع هنرمندانه خود را در عرصه فیلمسازی هم آزمود و با فراغ بال داستان عاشقانه رابطه‌اش با ابراهیم گلستان را به دیوان‌هایی پرتب و تاب و قدرتمند بدل ساخت.

حالا جهانگیر کوثری بک راست محترم تیم تاج، گزارشگر فرهیخته مسابقات فوتبال در دهه ۶۰و همسر رخشان بنی‌اعتماد و تهیه‌کننده سینما و پدر باران کوثری برای ساخت اولین فیلم سینمایی خود پروژه عجیبی را انتخاب کرده.با نوعی معصومیت حیرت‌انگیز به سادگی اعلام کرد باران کوثری نقش فروغ را ایفا خواهد کرد.

هر کارگردانی این حق را دارد که بازیگر مورد علاقه‌اش را برای نقش فیلم‌هایش انتخاب کند و خب یادمان باشد که باران کوثری دوتا سیمرغ بلورین دارد و با بسیاری از بهترین فیلمسازان کشور همکاری کرده و خودش به وزنه‌ای تعیین‌کننده در دنیای بازیگران سینمای ایران بدل شده و تقریبا یکی از کانال‌هایی است که بازیگران می‌توانند پروژه‌ها و نقش‌های بحث برانگیز را به دست بیاورند. اما افکار عمومی به شکل پرخاشگرانه‌ای در برابر این انتخاب واکنش نشان داد و گروهی از منتقدان خوب کشور با ادبیاتی خشن با این انتخاب مخالفت کردند.

پیش از این اردشیر رستمی در یک سریال تلویزیونی نقش شهریار را ایفا کرده بود یا برای فیلم غلامرضا تختی دو نفر سنین مختلف او را بازی کرده بودند اما از قرار ماجرای فروغ برای برخی ناظران فرق می‌کند…شخصا فکر می‌کنم مثلا لیلا زارع یا حتی هدیه تهرانی انتخاب‌های مناسب‌تری برای نقش فروغ هستند اما در نهایت این کارگردان است که باید تصمیم بگیرد.

حتی اگر جهانگیر کوثری در نهایت نقش را به باران بدهد نمی‌توان او را سرزنش کرد و اینکه قرار نیست فقط یک فیلم از زندگی فروغ ساخته شود. همانطور که نقص‌های غلامرضا تختی لزوم ساخت فیلم یا یک سریال بهتر از زندگی این بزرگمرد کشتی ایران را بیش از پیش گوشزد کرده است.احساسات در مورد فروغ فرخزاد را درک می‌کنیم اما به قول مارکس هرچه سخت است و استوار دود می‌شود و بر هوا می‌رود. ‌

کدخبر: ۳۹۹۱۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر