کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۷۷۹۶
تاریخ خبر:

‌وارداتی یا مونتاژی؟ کدامیک را بخریم بهتر است؟

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر |‌ از قدیم در بازار خودرو این کلیشه وجود داشته که خودروهای مونتاژی شرکت‌های داخلی در قیاس با نمونه‌های خارجی‌شان آپشن‌های کمتری دارند اما چون در بازار بیشتر یافت می‌شوند و خدمات پس از فروش بهتری دارند خریدشان گزینه‌‌ عقلانی‌تری است. در این گزارش به سراغ چند مدل که هم وارداتی‌شان قابل خریداری است و هم مونتاژی‌شان رفته‌ایم.

‌هیوندای اکسنت
اکسنت‌های وارداتی از مدل‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در بازار موجودند و کرمان موتور هم در سال ۹۷ این سدان جمع‌و‌جور کره‌ای را با داخلی‌سازی ۲۰ تا ۳۰ درصد روی خط تولیدش آورد. احتمالاً شنیده‌اید که اکسنت‌های وارداتی از نوع اکسنت بلو هستند. این بلو به آن معناست که خودرو از فناوری کاهش مصرف سوخت هیوندای استفاده می‌کند.

از آنجایی که کرمان موتور پیشرانه VVT را برای اکسنت در نظر گرفت، مدل مونتاژی این خودرو فاقد فناوری بلو است. همچنین خبری از گرمکن و تودوزی چرم در اکسنت کرمان موتوری نیست! با این حال اختلاف قیمت اکسنت‌های وارداتی و مونتاژی کم است که به دلیل بهره‌مندی اکسنت‌های مونتاژی از بیشتر آپشن‌های این خودرو همچون شش ایربگ، سنسور نور و باران، سانروف، سنسور پارک عقب و فرمان برقی است. جالب است بدانید که اکسنت مونتاژی یک آپشن هم بیشتر از اکسنت وارداتی دارد: جی‌پی‌اس.

سانگ‌یانگ تیوولی
تیوولی مونتاژ نیوفیس یا سولار، در ظاهر تفاوت چندانی با تیوولی وارداتی یا آرمور ندارد اما کابین تیوولی سولار از صفحه نمایشگر ۹ اینچی اندروید بهره می‌برد که از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند. آپشن مهمی که خبری از آن در تیوولی مونتاژی نیست و امتیاز اصلی تیوولی وارداتی محسوب می‌شود، سیستم کنترل حرکت در شیب (DAC) است. سیستم مذکور که برای جلوگیری از افزایش سرعت ناگهانی خودرو در شیب‌های تند کاربرد دارد، در هر دو نسخه مونتاژی نصب شده و دکمه فعال‌سازی آن، در پنل سمت چپ ستون فرمان قرار گرفته است. در تیوولی سولار شاهد گرمکن سه حالته صندلی‌های جلو (بر‌خلاف گرمکن دوحالته سری وارداتی) و قابلیت تنظیم نور صفحه کیلومتر هستیم.

‌هیوندای النترا
تعداد محدودی از النترای نسل ششم توسط کرمان خودرو در ایران مونتاژ شدند که بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون از نسخه وارداتی در مدل ۲۰۱۸ ارزان‌ترند. مدل‌های مونتاژی کرمان موتور و وارداتی توسط آسان موتور از لحاظ سطح آپشن‌ها تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. مهم‌ترین آپشنی که از مدل مونتاژی حذف شده، ایربگ زانویی است. با این حال برخی از مشتریان اعلام کرده‌اند ‌ در قیاس با مدل‌های وارداتی، نمونه‌های مونتاژی ترمز با کیفیت پایین‌تری دارند و سنسور باران خودرو نیز با اختلال کار می‌کند.

‌هیوندای i20
آی ۲۰ از جمله خودروهایی است که تفاوت بین نسخه وارداتی و مونتاژی آنها از زمین تا آسمان است! نسخه مونتاژی نسل جدیدتر i20 محسوب می‌شود که در اروپا طراحی شده و ظاهر اسپرت‌تری را به نمایش می‌گذارد. با این حال نسل قدیمی آن هم شش کیسه هوا دارد (برخلاف دو کیسه هوای نسخه مونتاژی) و هم از سانروف بهره می‌برد. نمونه وارداتی از نمونه مونتاژی کمی قوی‌تر است که البته تغییری در کیفیت سواری این هاچ‌بک جذاب کره‌ای ایجاد نکرده است. i20 وارداتی در مدل‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ به کی‌لس و دوربین عقب هم مجهز است.

کدخبر: ۴۰۷۷۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر