کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۵۲۷
تاریخ خبر:

‌هجوم مرگبار بهمن و کولاک به شمال پایتخت

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | حوالی ظهر جمعه خبرهایی منتشر شد مبنی بر بارش برف سنگین در ارتفاعات شمال تهران. این که تعدادی از کوهنوردان و شهروندانی که در این مناطق حضور داشتند گرفتار بهمن شدند. به طور مشخص در چهار نقطه مختلف خبر آمد که گروه‌های مختلف مردم دچار حادثه شدند. توچال و کلکچال و آهار و دارآباد.

مسئولان هلال‌احمر و اورژانس خبر دادند ۱۰۰ نفر در ایستگاه هفت توچال گرفتار شدند که نجات پیدا کردند. ۵ نفر در کلکچال دچار سرمازدگی شدند و مدیرعامل هلال احمر استان تهران از عملیات جست‌وجو برای نجات این ۵ نفر خبر داده. از طرفی گفته شده دو نفر در کلکچال جان خود را از دست دادند. در دارآباد هم مشخص نیست چند نفر صدمه دیدند یا جان خود را از دست دادند فقط در همین حد خبر آمده که عملیات نجات در جریان است.

در ارتفاعات آهار هم تا الان مسجل شده که یک نفر جان خود را از دست داده. هنوز آمار دقیقی وجود ندارد که در این مجموعه حوادث چند نفر مفقود شدند یا جان باختند. فعلا درگذشت سه نفر قطعی اعلام شده. ما با دکتر حمید مساعدیان عضوکمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی تماس گرفتیم و او توضیح داد که امشب اساسا انجام عملیات در ساعات پیش رو یعنی جمعه شب وجود ندارد

و بالگرد امدادی هم به علت وزش شدید باد موفق به پرواز در این مناطق نشده. او هم اعلام آمار دقیق افراد حادثه دیده را به روزهای بعد موکول کرد و در ادامه جزئیات بیشتری از قول این مقام مسئول در فدراسیون کوهنوردی برایتان نقل می‌کنیم.

*** امکان امدادرسانی با بالگرد هم نیست
حمید مساعدیان در گفت‌وگو با هفت صبح توضیح داد:‌ «اینکه خبرها آمده صد نفر از کوهنوردان در توچال دچار حادثه شدند اشتباه است. این صد نفر کوهنورد نبودند. تله‌کابین توچال ظاهرا از صبح جمعه باز بوده و فعالیت می‌کرده و این افراد در واقع شهروندانی هستند که با تله‌کابین برای اسکی یا بازدید به ایستگاه هفت توچال رفته بودند.

حوالی ظهر به علت شدت وزش باد به‌ناچار تله‌کابین مسدود می‌شود و این افراد چند ساعت بعد با کاهش وزش باد به تدریج به پایین منتقل شدند.» او در مورد حوادث سایر ارتفاعات تهران هم گفت:‌ «در قله قلعه دختر آهار که در بعضی خبرها نوشتند فشم حادثه‌ای برای یک تیم کوهنوردی تهرانی رخ داده که متاسفانه یکی از اعضای تیم به نام آقای دکتر فاطمی جان خود را از دست داده‌.

شدت بارش برف در این منطقه بسیار شدید بوده و ارتفاع برف به یک تا یک و نیم متر هم رسیده. در عین حال حوادث مشابهی هم از ارتفاعات کلکچال و دارآباد گزارش شده.» این عضوکمیسیون پزشکی اتحادیه جهانی کوهنوردی در مورد انجام عملیات امداد و نجات در این مناطق توضیح داد:‌» انجام عملیات امداد برای نجات مفقودین حداقل درارتفاعات قلعه دختر که فعلا وجود ندارد.

ابتدا قرار بود با بالگرد عملیات امداد را انجام دهند اما به علت وزش شدید باد مقدور نبود. بعد بررسی شد و انجام عملیات از سوی تیم‌های امداد زمینی هم وجود نداشت.» او در پاسخ به این سوال که آیا وقوع این حوادث پیش‌بینی نشده بود توضیح داد:‌ «کاملا این شرایط پیش‌بینی شده بود و هشدارها داده شد. متاسفانه بعضی تیم‌های کوهنوردی به این خطرات توجه نمی‌کنند یا در تله‌کابین بدون توجه به مسائل ایمنی اقدام به اعزام شهروندان می‌کنند.»

*** این چهار قله مرگبار
* یک: قلعه دختر (قزل ماما) / ارتفاع: ۳۱۸۰ متر
این کوه در شمال شرقی تهران واقع شده، منطقه رودبار قصران و در جوار روستای آهار. مسیر دسترسی به این قله از جاده فشم و عبور از روستای ایگل و آهار می‌گذرد. خیلی از کوهنوردان در زمستان این قله را فتح می‌کنند و در مسیر صعود هم موبایل آنتن‌دهی قابل قبولی دارد.

* دو: دارآباد (مونگ‌چال) / ارتفاع: ۳۱۶۰ متر
دارآباد در شرقی‌ترین نقطه خط‌الراس توچال قرار دارد. مسیر صعود آن هم از محله دارآباد در شمال تهران می‌گذرد. مسافت طی ‌شده برای صعود تقریبا ۱۲ کیلومتر است و در طول مسیر آنتن ‌دهی موبایل خیلی خوب گزارش نشده است.

* سه: توچال / ارتفاع: ۳۹۶۳ متر
قله توچال با وجود مسیر تله‌کابین و تله‌سی‌یژ یکی از مسیر‌های پر رفت‌وآمد تهران برای علاقه‌مندان ورزش اسکی است. به خصوص که به عنوان بلندترین قله نزدیک به پایتخت هم شناخته می‌شود.ایستگاه هفتم تله کابین توچال دقیقا مجاور قله و در ارتفاع حدود ۴۰۰۰ متر است. دسترسی به این قله از مسیرهای مختلفی میسر است مثل دربند و درکه اما اصلی‌ترین راه همان عبور از محله ولنجک تهران است.

* چهار: کلکچال / ارتفاع: ۳۳۵۰ متر
شناخته شده‌ترین مسیر برای دسترسی به قله کلکچال پارک جمشیدیه و نیاوران است. به علت شیب ملایم و سهولت این مسیر خیلی از افرادی که کوهنورد حرفه‌ای نیستند هم تجربه فتح این قله را دارند و از ابتدای مسیر تا انتها را با زمانی حدود دو ساعت و نیم می‌توان طی کرد.

کدخبر: ۳۶۵۵۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر