کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۵۰۵
تاریخ خبر:

‌نکات مثبت پرسپولیس در بازی آخر قبل از آسیا

روزنامه هفت صبح | سه امتیاز دلچسب حاصل کار شاگردان یحیی گل‌محمدی در برابر نساجی قائمشهر بود. با این نتیجه پرسپولیس موقتا به صدر جدول رفت و منتظر ناکامی احتمالی سپاهان در برابر نفت مسجدسلیمان ماند. در همین پیروزی سرنوشت، نکاتی در نمایش پرسپولیسی‌ها به چشم می‌خورد که مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.

*** ترابی شاه‌مهره یحیی
مهدی ترابی که پس از یک نیم‌فصل ناموفق به جمع شاگردان یحیی گل‌محمدی ملحق شد، مقابل نساجی به میدان رفت و با پاس گلی که برای کنعانی‌زادگان ارسال کرد نمایش درخشانی از خود به جای گذاشت. ترابی علاوه بر پایه‌گذاری این گل، با پنج شوت، دو پاس کلیدی و سه دریبل موفق نقش موثری در جریان دیدار برابر نساجی داشت و بهترین بازیکن زمین شد.

مهدی ترابی در سه بازی گذشته برای پرسپولیس در لیگ برتر و جام حذفی درخشش بسیار خوبی داشت و توانست یک پنالتی بگیرد و یک گل هم بزند تا شروعی رویایی با قرمزها داشته باشد و حالا با ادامه این روند در بازی مقابل نساجی که زمینه‌ساز گل اول این تیم نیز بود به مانند فصل نوزدهم به یکی از مهره‌های کلیدی تیم یحیی تبدیل شده است.

او بازیکنی خوش‌تکنیک است که در بسیاری از بازی‌های دو فصل اخیر، به تنهایی عامل برتری پرسپولیس شده و حالا در آستانه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند کادر فنی این تیم را امیدوارتر کند. ترابی که به سادگی هرچه تمام‌تر‌ شانس درخشیدن در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ و حضور در دیدار نهایی این جام را از دست داد و در عین حال در فوتبال قطر نیز‌ هرگز به عنوان یک ستاره شناخته نشد، حالا با درخشش در ترکیب پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا می‌خواهد خاطرات تلخ گذشته را به دست فراموشی بسپارد.

*** نقش مثلث تعویض‌های طلایی روی گل دوم
گل دوم پرسپولیس روی کار تیمی سه بازیکنی به ثمر رسید که در نیمه دوم و با تشخیص یحیی گل‌محمدی به عنوان بازیکن جانشین وارد زمین شدند. کمال کامیابی‌نیا با نفوذ از میانه زمین به سمت محوطه جریمه نساجی با پاس در عمق امید عالیشاه را صاحب توپ کرد که حرکت سریع و پاس در عرض او به مقابل دروازه خالی نساجی توسط عیسی آل‌کثیر تبدیل به گل شد. کار تیمی این سه بازیکن و به ثمر رساندن گل دوم پرسپولیس باعث شد تا تعویض‌های طلایی گل‌محمدی زمینه‌ساز این گل باشد.

*** بازگشت سیامک نعمتی به دفاع راست
سیامک نعمتی طی سه سال اخیر در پست‌های مختلفی برای پرسپولیس به میدان رفته است. به عنوان مدافع و وینگر راست و البته هافبک پشت مهاجم‌ اما بی‌تردید او در پست دفاع راست بیشتر از هر پست دیگری برای پرسپولیس بازی کرده است. نعمتی ‌ در فصل قبل لیگ قهرمانان آسیا و در مرحله گروهی به عنوان مدافع راست بازی کرد و عملکرد خوبی هم داشت.

هر چند در ادامه راه مهدی شیری جایگزین او شد و با یک اشتباه عجیب و غریب در بازی فینال به شکل ناشیانه روند بازی را تغییر داد. اشتباهی که بسیاری از کارشناسان معتقدند باعث افت روحی شدید بقیه بازیکنان شد و اگر رخ نمی‌داد می‌توانست نتیجه دیگری را در فینال رقم بزند.

بعد از بازی فینال مهدی شیری چند بازی روی نیمکت نشست و رفته‌رفته به ترکیب بازگشت و اتفاقا بازی‌های خوبی را انجام داد اما در بازی با نساجی گل‌محمدی ترجیح داد تا از نعمتی به عنوان دفاع راست در بازی با نساجی بهره ببرد و همین تغییر نشانه‌هایی از بازگشت دوباره نعمتی به پست دفاع راست است. حالا پرسپولیس آنقدر بازیکن طراز اول در خط میانی‌اش دارد که گل‌محمدی با خیال راحت نعمتی را به دفاع راست منتقل کند و از نظر فنی دو دفاع کناری‌اش به شرایط یکسانی برسند.

*** گل‌هایی که مشکوک هم بودند
پس از اینکه بازی تیم‌های پرسپولیس و نساجی به اتمام رسید، نظرات مختلف کارشناسی در خصوص دو گل پرسپولیس منتشر شد و اختلاف نظرات زیادی بین پیشکسوتان داوری دیده شد. حالا حسین عسگری رئیس سابق کمیته داوران با انتشار تصویری تاکید کرده که گل دوم پرسپولیس در شرایط آفساید به ثمر رسیده است.

او می‌گوید ‌ در این صحنه عیسی آل‌کثیر از امید عالیشاه و توپ جلوتر بوده و به همین خاطر در موقعیت آفساید است اما صحنه بسیار سخت است و اصطلاحا می‌گوییم که آفساید مویی رخ داده ‌. همچنین گل اول پرسپولیس هم محل مناقشه کارشناسان داوری و البته هواداران پرسپولیس و دیگر مدعیان و البته تیم نساجی است. در این صحنه به نظر می‌رسد محمدحسین کنعانی‌زادگان که روی گل تاثیرگذار بود، در لحظه ارسال مهدی ترابی کمی جلوتر از مدافعان سپاهان قرار دارد.

*** یک بغل پا و هزار طلسم‌شکنی با عیسی
عیسی آل‌کثیر در دقیقه ۶۸ و در شرایطی وارد زمین شد که مهاجمان و هافبک‌های پرسپولیس موقعیت‌های متنوع گلزنی را از دست داده بودند. عیسی تا آخرین دقایق صاحب موقعیتی نشد تا اینکه کمال کامیابی‌نیا با توپ‌گیری از اکبر صادقی حمله‌ای را پی‌ریزی کرد و با حوصله اجازه داد تا عالیشاه روی دستش بیاید و او را صاحب توپ کند.

عالیشاه هم که فرصت زدن ضربه آخر را داشت، ریسک نکرد و توپ را به مقابل دروازه فرستاد تا عیسی آل‌کثیر در دقیقه ۹۱ خیال قرمزها را راحت کند. آل‌کثیر در شرایطی موفق به گلزنی شد که ۱۹۰روز پیش آخرین گلش با پیراهن پرسپولیس را در بازی با پاختاکور زده بود. آن شب در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان، مهاجم تازه‌کار قرمزها هر دو گل تیمش را زد تا پیمان یوسفی گزارشگر بازی بگوید: «آل‌کثیر! تا حالا کجا بودی تو؟»

اما پس از گل او خوشحالی‌ای را انجام داد که در تقابل با پاختاکور ازبکستان، پیامی نژادپرستانه را مخابره می‌کرد و اگرچه او تاکید کرد که قصدی در این باره نداشته اما کنفدراسیون فوتبال آسیا کمترین میزان محرومیت را برایش در نظر گرفت و شش ماه این بازیکن را خانه نشین کرد.

آل‌کثیر با این بازگشت، طلسم ناکامی مهاجمان سرخپوش را هم می‌شکند و فشار را از روی دوش شهریار مغانلو و مهدی عبدی برمی‌دارد؛ نکته مهم‌تر اما اینکه او سورپرایزی در خوشحالی‌اش هم نداشت و با یک شادی ساده، گل را جشن گرفت تا به شکلی خاطره‌انگیز اولین حضور با پرسپولیس در استادیوم آزادی را به پایان برساند.

کدخبر: ۳۸۲۵۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر