کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۸۴۶
تاریخ خبر:

‌نقش مجری محبوب ترامپ ‌در اخراج بولتون

گرایم وود در آتلانتیک نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را برکنار کرده است و دیگر نیازی برای ادامه فعالیت او در شورای امنیت ملی وجود ندارد. این تصمیم رئیس‌جمهور برای بیشتر تحلیلگران سیاسی غافلگیرکننده نبود.

این دو مقام ارشد کشور اختلافات زیادی بر سر مسائل مختلف از جمله افغانستان، تسلیحات هسته‌ای کره شمالی و ایران داشتند. در ادامه این مطلب آمده است: بولتون فردی است که به سوابق خود در دولت افتخار می‌کند. اما اعتبار او چندین‌بار در ماه‌های گذشته توسط رئیس‌جمهور زیر سوال رفته بود.

نیروهای مسلح ایران در ماه ژوئن یک پهپاد جاسوسی آمریکا را در نزدیکی تنگه هرمز سرنگون کردند. بولتون خواستار واکنش نظامی ‌نسبت به این اقدام تهران شد. او در گذشته بارها از حمله به ایران و تغییر نظام جمهوری اسلامی‌ حمایت کرده است. او همچنین دیدگاه‌های متضادی درمورد نحوه برخورد با کره شمالی دارد.

بولتون در طول ۲۰سال گذشته در دولت‌های مختلف از روسای جمهور آمریکا درخواست کرده بود که رویکرد سرسختانه‌ای را در قبال پیونگ‌یانگ در پیش بگیرند و به رهبران این کشور اعتماد نکنند. اما ترامپ به توصیه‌های مشاور خود در مورد مذاکره با کره شمالی توجه نکرد. رئیس‌جمهور تاکنون چندین اجلاس با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی برگزار کرده است.

ترامپ همچنین اولین رئیس‌جمهور آمریکا است که به‌عنوان مهمان کیم جونگ اون وارد منطقه مرزی بین کره شمالی و کره جنوبی شد. جان بولتون در این سفر دیپلماتیک حضور نداشت. تاکر کارلسون، مجری محبوب رئیس‌جمهور در شبکه فاکس‌نیوز نیز نقش مهمی‌ در تضعیف جایگاه بولتون در شورای امنیت ملی ایفا کرد.

کارلسون در برنامه شبانگاهی خود در تاریخ ۲۱ژوئن درمورد سوابق و دستاوردهای فاجعه‌آمیز بولتون صحبت کرد. او جان بولتون را به یک کرم دیوان‌سالارانه شباهت داد که تشکیلات حزب جمهوری‌خواه را آلوده کرده است. مطابق با گزارش‌های منتشرشده توسط برخی رسانه‌ها، کارلسون به‌طور غیررسمی ‌درمورد مسائل مختلف با دونالد ترامپ مشورت می‌کند.

جالب اینجا است که رئیس‌جمهور، کارلسون را همراه با تیم دیپلماتیک آمریکا برای دیدار با رهبران کره شمالی به منطقه آورد، در‌حالی‌که جان بولتون برای انجام یک ماموریت دیگر به مغولستان اعزام شده بود. رئیس‌جمهور برخلاف جان بولتون رویکرد دیپلماسی را ترجیح می‌دهد. او به‌دنبال دست‌یابی به توافق‌های جدید با رهبران ایران و کره شمالی است.

کدخبر: ۲۷۹۸۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر