کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۸۵۸
تاریخ خبر:

‌نامه جنجالی بهروز افخمی به دکتر ‌نمکی

بهروز افخمی در نامه‌ای تند وتیز و بسیار مفصل سیاست‌های قرنطینه‌ای و درمانی وزیر بهداشت را مورد انتقاد قرار داده است. لب‌کلام افخمی این است که کرونا یک خط سیر مشخص دارد و با تمهیداتی مثل قرنطینه کردن و ماسک زدن نمی‌توان آن را متوقف کرد. افخمی این ایده دکتر حریرچی که کرونا پیر و جوان نمی‌شناسد را دروغ محض تلقی‌ می‌کند و به تلفات تقریبا صفر کودکان و تلفات بسیار ناچیز نوجوانان و جوانان اشاره می‌کند و در مورد تعطیلی مدارس می‌گوید:

مردم وحشت زده کودکان خود را خانه‌نشین کرده‌اند و از خیر رشد بدنی و فکری بچه‌هایشان گذشته‌اند. میلیون‌ها کودک و نوجوان ایرانی مثل صدها میلیون کودک و نوجوان کشورهای ثروتمند هرروز چاق‌تر و افسرده‌تر و ترسوتر می‌شوند.او همچنین می‌گوید هدف شما از این سیاست‌های قرنطینه‌ای چیست؟ می‌خواهید سرعت انتشار ویروس کرونا را کُند کنید اما این کار چه فایده‌ای دارد؟ کُند کردن شیوع کرونا می‌تواند جلوی تلفات را بگیرد؟

او همچنین در جای دیگری می‌نویسد: کل جامعه بهداشت و درمان که از سیصد هزار نفر هم بیشتر هستند تا حالا چند نفر در جریان کرونا تلفات داده‌اند؟ اگر مجموع تلفات پزشکان و پرستاران کمتر از یکصدو پنجاه نفر است که مطابق با تلفات بقیه مردم ایران است و اگر از سیصد نفر فراتر رفته است شما می‌توانید ادعا کنید که پزشکان و پرستاران در راه انجام وظیفه کشته شده‌اند.

طبق نظریه افخمی و در یکسری استدلالات زنجیره‌ای‌، در چنین پاندمی‌های ویروسی‌، جوامع نسبتا جوان تا مرز یک کشته در هزار نفر باید قربانی بدهد و در جوامع پیر و کهنسال این رقم تا یک و نیم در هزار و گاه دو در هزار افزایش پیدا می‌کند و پس از ابتلای سی‌درصد از مردم این پاندمی فروکش می‌کند. تئوری افخمی بر مبنای پایدار بودن مصونیت و آنتی بادی در بدن کسانی که قبلا کرونا گرفته‌اند شکل گرفته است و این که دارویی برای کنترل کرونا وجود ندارد.

‌ افخمی اعتقاد دارد کرونا به شدت فراگیر می‌شود اما در نود درصد کشورهای دنیا میزان تلفات به نیم در هزار نفر هم نرسیده است‌. او در مورد ایران هم می‌گوید تازه در انتهای آبان تلفاتمان به نیم نفر در هزار نفر رسیده و تا رسیدن به یک نفر در هزار نفر که همان حد مصونیت در پاندمی‌های ویروسی در کشور نسبتا جوانی مثل ایران است، یعنی هشتاد هزار نفر را‌ه داریم‌!

‌افخمی از دو کشور بلژیک و پرو مثال می‌زند که به رغم محدودیت‌های گسترده نتوانسته‌اند جلوی روند معمول کرونا را بگیرند و هردو به سمت تلفات یک و نیم نفر در هزار نفر (در کشور پیر بلژیک ) و یک نفر در هزار نفر (در کشور جوان پرو) حرکت می‌کنند و بعدش دوران مصونیت و پایداری شروع می‌شود. افخمی تلفات ۵۰۰ هزار نفری برای آمریکا و ۱۰۰ هزار نفری برای انگلیس را هم پیش‌بینی کرده (که به گفته افخمی کشورهایی هستند که تقریبا محدودیت و قرنطینه خاصی را لحاظ نکرده‌اند‌)

که یعنی گذر از یک و نیم نفر تلفات در هر هزار نفر‌! او برای کشورهای پیری مثل اسپانیا و ایتالیا هم آستانه مصونیت را در حوالی بهار پیش رو یک در هزار و نهایتا یک و نیم در هزار پیش‌بینی کرده است. این کشورها به تازگی عدد نیم نفر در هزار نفر را گذرانده‌اند. او در انتهای نامه خود گفته به جای امرو نهی و زورگفتن به مردم صاف و پوست کنده بگویید دوا پیش ما نیست و شفا دست خداست.

کدخبر: ۳۵۹۸۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    آقای افخمی، ما ١ درصد جمعیت دنیا رو داری م، اما میزان فوتی های کرونای روزانه ما ۵ درصد هست، یعنی ۵ برابر انچا باید باشد، لذا برای اظهار نظر کمی تامل بفرمایید و ک امل صحبت کنید. در ضمن توجه داشته باشید ک ه در کشور ما، آمارها اصلا دقیق نیست!