کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۷۸۶
تاریخ خبر:

‌مهم‌ترین ایجنت‌ها یا مدیربرنامه‌های فوتبال در جهان

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | بازیکنان پول می‌گیرند و مردم حرص می‌خورند. این جمله از نظر من خلاصه بازار نقل و انتقالات تابستانی است. با این حال اخبار این فصل هرسال مورد پوشش وسیع رسانه‌ها قرار می‌گیرد و مخاطب هم آن را می‌پسندد. با این حال در میان این دو گروه، گروه دیگری هم هستند که با گمنامی تمام در حال خوش گذرانی و البته کسب ثروت هستند. ایجنت‌ها یا مدیران برنامه فوتبالیست‌ها که در واقع، واسطه خرید و فروش بازیکن‌ها هستند. این مطلب نگاهی دارد به چند مدیر برنامه مهم دنیای فوتبال.

یک: کیا جورابچیان: از هموطن خودمان شروع کنیم. از آقای کیاوش جورابچیان که انگلیسی‌ها، نامش را خلاصه می‌کنند و به او کیا می‌گویند. جورابچیان ایجنت مهمی در دنیای فوتبال است ولی خیلی خوشنام نیست. متولد سال ۵۰ است در تهران و بعد از انقلاب به انگلستان رفته. با نفت وارد دنیای بیزنس می‌شود و بعد از آن با صاحب نفتی چلسی یعنی آبراموویچ آشنا می‌شود و به فوتبال می‌آید.

حالا او یک ایجنت رسمی در انگلستان نیست و ظاهرا به دلیل محکومیتی که در زمینه فوتبالی دارد، نمی‌تواند هم باشد ولی شرکتی دارد که ایجنت بسیاری از فوتبالیست‌های مهم جهان است. از آقای کوتینیو در بارسلونا گرفته تا ویلیان و سوارز و دیوید لوئیز در آرسنال که البته هر سه از این باشگاه رفته‌اند. نام او در انتقال ته‌وز و ماسکرانو به تاتنهام در سال ۲۰۰۶ هم به چشم می‌خورد و همین اواخر هم گفته شد که او یکی از افراد فعال برای انتقال امباپه به رئال بوده که دست کم تا زمان نگارش این گزارش موفق نبوده است.

دو: خورخه مندس: اما بزرگ‌ترین ایجنت دنیای فوتبال، خورخه مندس پرتغالی و ۵۵ ساله است. او مدیربرنامه مهم‌ترین شخصیت‌های فوتبالی جهان من جمله ژوزه مورینیو، لوئیس فیلیپه اسکولاری، کریستیانو رونالدو، آنخل دی‌ماریا، ریکاردو کوارشما و کارلوس کی‌روش بوده ‌است. در حال حاضر هم شرکتی که او در آن مدیریت می‌کند؛

مدیربرنامه افراد زیادی است که ارزشمندترین آن‌ها در بازار آقای روبن دیاز است که ۶۷میلیون یورو ارزش بازار آن به روایت سایت ترانسفر مارکت است. خوب است بدانید که مندس در سال ‌۱۰۰میلیون دلار درآمد دارد و گفته شده ارزش معاملاتی که اوتاکنون بر سر بازیکنان انجام داده به ۱٫۲میلیارد دلار می‌رسد. تا یادمان نرفته بگوییم که مدیربرنامه آقای مسی هم همین آقای خورخه مندس است هرچند که پدر مسی هم در این امور خیلی دخالت می‌کند.

سه: مینو رایولا: با آن شکم برجسته، چیزی غیر از دلالی هم به او نمی‌خورد. بازگشت پل پوگبا به منچستر یونایتد با ۸۹میلیون پوند قیمت کار او بود و حدس بزنید که خود رایولا از آن چقدر برداشت کرد؟ ۲۲میلیون پوند. با آن پول هم رفت و یک ویلا برای خودش در آل کاپون میامی خرید. اولین مشتری برجسته او پاول ندود بود و حالا مدیر برنامه ستاره‌های بزرگ جهان است: زلاتان ابراهیموویچ، مخیتاریان و روملو لوکاکو.

چهار: فرناندو فلیسویچ: پنجره نقل و انتقالات تابستان ۲۰۱۷ تحت سلطه او بود. او مدیر برنامه بسیاری از ستاره‌های تیم ملی فوتبال شیلی است من جمله الکسیس سانچز. از دیگر مشتریان وی می‌توان به کلادیو براوو، آرتورو ویدال و گری مدل اشاره کرد. انتقال سانچز به آرسنال (و از آرسنال به اینترمیلان)، براوو به منچسترسیتی و ویدال به بایرن مونیخ با مدیریت او انجام شد.

پنج: جاناتان بارنت: و دست آخر به مغز متفکر یکی از بالاترین مبالغ برای انتقال یک بازیکن یعنی ۸۶میلیون پوند برای انتقال گرت بیل از تاتنهام به رئال مادرید اشاره کنیم. این انتقال برای جاناتان، ۱۴میلیون پوند درآمد داشت. از کارهای بزرگ قبلی او هم باید به انتقال اشلی کول از آرسنال به چلسی در سال ۲۰۰۶ اشاره کرد. او در واقع رئیس یک شرکت دلالی با بیش از ۵۰۰ مشتری سطح بالا است که فقط در فوتبال هم فعال نیستند. از مهمترین مشتریان فعلی وی در دنیای فوتبال، می‌توان از جو هارت و لوک شاو نام برد.

کدخبر: ۴۱۱۷۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر