کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۱۸۳
تاریخ خبر:

‌معرفی چهار بیمه‌نامه شگفت‌‌انگیز ‌

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌بیمه‌ها طرح‌های خاصی دارند که خطرهای عجیبی را پوشش می‌دهند. یکی از آنها بیمه ودیعه مسکن است. زمانی که قرارداد اجاره‌تان به پایان رسیده و صاحبخانه خیال پس دادن پول شما را ندارد، شرکت بیمه به کمکتان می‌آید و پول پیش را به شما پرداخت می‌کند و از صاحبخانه تحویل می‌گیرد.

این نوع بیمه در صورت فوت صاحبخانه یا ورشکست شدن آن هم به کارتان می‌آید. مدل دیگر بیمه کروناست که عمر زیادی ندارد. این نوع بیمه علاوه‌بر هزینه‌های درمان کرونا، در دورانی که نتوانسته‌اید سر کار بروید به شما خسارت بازماندن از کار را پرداخت می‌کند. بیمه نازایی برای زوج‌های جوانی که تازه ازدواج کرده‌اند ارائه شده.

در این نوع بیمه اگر متوجه شوید که خودتان یا همسرتان دچار ناباروری هستید، هزینه‌های درمان نازایی را پوشش می‌دهند. مورد دیگر بیمه کالای دیجیتال است که به درد حواس‌پرت‌ها می‌خورد. آنهایی که مدام گوشی از دستشان می‌افتد یا لیوان چای را روی لپ‌تاپ می‌ریزند، می‌توانند روی این نوع بیمه حساب باز کنند.

* یک: بیمه کرونا؛ در دوران قرنطینه نگران‌کار و‌کاسبی نباشید
بعضی شرکت‌های بیمه، ابتلا به کرونا را بیمه می‌کنند. شاید در ابتدا فکر کنید این نوعی بیمه درمان تکمیلی است، اما همه‌چیز به هزینه‌های دوا و دکتر منتهی نمی‌شود. مبتلایان کرونا دست‌کم دو هفته از کار و زندگی می‌افتند. حتی بعد از بازگشت سلامتی هم برای مدتی باید در قرنطینه بمانند. در این مدت کار و زندگی چه می‌شود؟

بیمه کرونا در مدت بستری، مستمری پرداخت می‌کند که تقریبا مشابه بیمه بیکاری است و با عنوان پوشش هزینه‌های بازماندن از کار صدایش می‌کنند. اگر بیمه کرونا داشته باشید، شرکت بیمه به ازای هر روز بازماندن از کار ناشی از بیماری کرونا و هر حادثه دیگری به شما مستمری پرداخت می‌کند. این مستمری تا یک ماه ادامه خواهد داشت و مبلغ آن تا سقف ۳۰۰هزار تومان در روز خواهد بود. به عبارتی اگر یک ماه نتوانید به محل کارتان بروید، شرکت بیمه درمجموع تا سقف ۹میلیون تومان به شما خسارت بازماندن از کار پرداخت می‌کند.

بیمه کرونا می‌تواند موقتا جایگزین بیمه عمر باشد. از آنجا که با ابتلا به کرونا احتمال فوت وجود دارد، این نوع بیمه، پوششی به عنوان سرمایه فوت دارد که سقف آن ۲۰۰میلیون تومان است. این رقم در صورت فوت شخص به هر علت از جمله بیماری کرونا به بازماندگان او پرداخت می‌شود. پوشش دیگر بیمه کرونا مربوط به هزینه‌های درمان است. هزینه درمان بیماری کرونا در بیمارستان‌های دولتی رایگان است، ولی اگر بخواهید در بیمارستان‌های خصوصی بستری شوید، احتمالا نیاز به این پوشش بیمه کرونا داشته باشید.

این بیمه صرفا هزینه‌های درمان کرونا را جبران می‌کند و هزینه‌های دیگر مثل آزمایشگاه را جبران نمی‌کند. پوشش هزینه‌های درمان در بیمه کرونا تا سقف ۲۰میلیون تومان است. بیمه کرونا تا اینجای کار توسط دو شرکت بیمه سامان و سرمد ارائه شده که در جزئیات تفاوت‌های زیادی با هم دارند. هزینه این بیمه بر اساس پوشش‌های مختلف بین ۲۰ تا ۷۰۰هزار تومان متفاوت است. طبیعتا از بیمه ۲۰هزار تومانی نباید انتظار چندانی داشته باشید و پوشش‌ها در این بیمه خیلی محدود است. دوره زمانی آن یک‌ساله، شش‌ماهه و سه‌ماهه است و انتخاب با شماست که خودتان را برای چه مدتی بیمه کنید.

* دو: بیمه مستاجر؛ پول پیش را از صاحبخانه پس بگیرید
هزینه رهن خانه عجیب‌وغریب شده. قبلا با ۵۰میلیون تومان پول پیش گزینه‌های زیادی برای اجاره خانه پیش‌رویمان بود، اما حالا با افزایش مبالغ رهن و اجاره، سپردن این‌همه پول به صاحبخانه به خودی‌خود ریسک زیادی دارد، به‌خصوص اگر صاحبخانه در این مدت فوت کند و شما بمانید و انتظار برای کارهای انحصار ورثه. یکی از شرکت‌های بیمه، طرحی با عنوان بیمه ودیعه مسکن یا بیمه مستاجر دارد.

در این طرح مستاجرها می‌توانند پول پیش خانه خود را بیمه کنند. اگر صاحبخانه در پایان قرارداد اجاره، پول پیش را به مستاجر برنگرداند، شرکت بیمه آن را جبران می‌کند. مستاجرها حداکثر یک ماه بعد از امضای قرارداد اجاره خانه، می‌توانند برای خرید بیمه ودیعه یا مستاجر اقدام کنند. این بیمه برای واحدهای مسکونی تا سقف ۱۵۰میلیون تومان و برای واحدهای تجاری تا سقف ۲۵۰میلیون تومان ودیعه مسکن را پوشش می‌دهد و احتمال افزایش آن در آینده وجود دارد.

البته یکی از نمایندگی‌ها می‌گوید بیمه ودیعه مسکن سقف ندارد و صرفا باید رقم متعارفی باشد. از شرایط بیمه می‌توان به این مورد اشاره کرد که قرارداد اجاره حتما باید در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد و قولنامه دستی قابل‌قبول نیست. همچنین در موارد تمدید قرارداد اجاره، مجددا باید قرارداد جدید تنظیم و در سامانه ثبت شود. از دیگر شرایط بیمه مستاجر این است که در طول دوره قرارداد هر مبلغی را که ماهانه به صاحبخانه پرداخت می‌کنید، باید رسید آن را نگه دارید تا شرکت بیمه بتواند به آنها استناد کند.

اگر صاحبخانه بعد از پایان دوره قرارداد اجاره، پول پیش را برنگرداند، مستاجر تا یک ماه فرصت دارد این موضوع را به شرکت بیمه اعلام کند. در صورت اختلاف مستاجر با صاحبخانه، ۸۰درصد مبلغ ودیعه مسکن بلافاصله توسط شرکت بیمه به مستاجر پرداخت می‌شود و ۲۰درصد باقی‌مانده هم زمانی که شرکت بیمه توانست پول را از صاحبخانه بگیرد به مستاجر پرداخت خواهد کرد. بیمه مستاجر توسط شرکت بیمه کوثر ارائه شده است. هزینه آن بستگی به مبلغ پول پیش دارد و با فرمول‌های خاصی محاسبه می‌شود. پیگیری‌های ما از یک نماینده بیمه نشان داد حق بیمه ودیعه مسکن ۱۰۰میلیونی تقریبا حدود ۷۰۰هزار تومان خواهد بود.

* سه: بیمه کالای دیجیتال؛ مراقب موبایل و لپ‌تاپتان باشید
اگر موبایلتان از دستتان بیفتد، بیمه پولش را می‌دهد. بیمه کالای دیجیتال صرفا برای موبایل نیست و انواع تجهیزات الکترونیک شامل لپ‌تاپ، تبلت، دوربین، ماشین‌های اداری مثل دستگاه فتوکپی و کامپیوترهای شخصی را پوشش می‌دهد. بیمه تجهیزات الکترونیک خطراتی مثل سقوط، نوسانات برق، ریخته شدن مایعات روی کالا، خسارت حین تعمیر دستگاه، خسارت‌های موقع باز و بسته کردن و سرقت را پوشش می‌دهد.

البته سرقت کالای دیجیتال یک شرط دارد و باید به دلیل شکست حرز باشد. این یعنی صرفا در حالتی شرکت بیمه پول موبایل شما را می‌دهد که با شکستن قفل یا در و… دزدیده شود. شکست حرز همچنین توسل به زور را هم شامل می‌شود و این یعنی اگر با زورگیری موبایل را شما بدزدند، می‌توانید از شرکت بیمه خسارت بگیرید. با این حساب موبایل‌‎قاپی مشمول بیمه کالای دیجیتال نمی‌شود. اشکالات نرم‌افزاری تحت پوشش بیمه کالای دیجیتال نیستند و این یعنی اگر گوشی را ریکاوری کنید یا اطلاعات لپ‌تاپتان پاک شود، شرکت بیمه مسئولیتی قبول نخواهد کرد.

به‌طورکلی بیشترین کاربرد این نوع بیمه می‌تواند افتادن گوشی و تبلت از ارتفاع باشد. شرکت‌های بیمه مختلفی بیمه کالای دیجیتال را ارائه کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به سامان، معلم، پارسیان و … اشاره کرد. هزینه این نوع بیمه بستگی به قیمت گوشی و پوشش‌های مختلف دارد. بااین‌حال اگر بخواهیم به طور میانگین در نظر بگیریم، یک بیمه‌نامه با پوشش‌های پایه حدود ۱۴۰هزار تومان تمام می‌شود. اگر پوشش خسارت به قسمت‌های مختلف دستگاه را انتخاب کنید، هزینه بیمه به ۱۹۲هزار تومان می‌رسد.

با اضافه کردن پوشش سرقت، حق بیمه به ۲۳۷هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. این بیمه‌نامه برای مدت یک سال صادر می‌شود و اگر بخواهید بیمه دوساله بخرید، هزینه بیمه‌نامه به ۲۸۱هزار تومان افزایش پیدا می‌کند. بیمه کالای دیجیتال فرانشیز زیادی دارد. برای خسارت‌های جزئی فرانشیز ۲۰درصدی و برای خسارت‌های کلی که گوشی را باید عوض کرد، فرانشیز ۳۰درصد است. این یعنی به هر صورت ۲۰ یا ۳۰درصد از هزینه‌ها برعهده خود شما خواهد بود و شرکت بیمه ۷۰ تا ۸۰درصد هزینه‌ها را جبران می‌کند.

* چهار: بیمه نازایی؛ خیالتان بابت فرزند راحت باشد
زوج‌های جوان می‌توانند آینده خود را بیمه کنند. این نوع بیمه زمانی به کارتان می‌آید که متوجه شوید شما یا همسرتان دچار ناباروری است. در چنین حالتی شرکت بیمه هزینه‌های مربوط به درمان ناباروری را برعهده می‌گیرد. شرایطش به این شکل است که زوج‌هایی که برای بار اول ازدواج می‌کنند، حداکثر تا چهار ماه بعد از ثبت ازدواج می‌توانند برای خرید بیمه نازایی اقدام کنند.

مدت این بیمه‌نامه ۱۰سال است که از زمان شروع بیمه محاسبه می‌شود. تولد فرزند، این بیمه‌نامه را منقضی می‌کند، چراکه نشان می‌دهد زوج دچار مشکل ناباروری نیستند. زمانی می‌توان از خدمات بیمه نازایی استفاده کرد که سن زوج‌ها از ۴۰سال بالاتر نباشد. بیمه نازایی و ناباروری زوج‌ها توسط بیمه البرز ارائه شده.

در این نوع بیمه هزینه‌های درمان سرپایی یا بستری مربوط به موارد نازایی تا سقف چهار میلیون تومان، جبران هزینه‌های درمان عیوب مادرزادی منجر به ناباروری هر یک از زوجین تا سقف دو میلیون تومان، هزینه‌های آمبولانس تا سقف ۱۵۰هزار تومان و هزینه رحم جایگزین در صورت نیاز و با تایید پزشک معتمد بیمه، تا سقف چهار میلیون تومان تحت پوشش شرکت بیمه قرار می‌گیرد.

از جمله هزینه‌های درمان نازایی می‌توان به هزینه‌های مربوط به لقاح غیرطبیعی، استفاده از دستگاه‌هایی مثل میکرواینجکشن، عمل‌هایی که به این منظور انجام می‌شوند و ماموگرافی و سونوگرافی که با تجویز پزشک مربوطه صورت گرفته اشاره کرد. در این نوع بیمه هزینه اتاق خصوصی مگر در موارد ضروری به تشخیص پزشک تحت پوشش نیست. همچنین هزینه زایمان و سزارین و موارد نازایی و ناباروری ناشی از هرگونه سوءاستفاده یا تاثیر عوامل فیزیکی تحت پوشش این نوع بیمه نیست.

هزینه بیمه نازایی و ناباروری به صورت پایه حدود ۲۰۰هزار تومان است و امکان خرید بیمه با سقف تعهدات بالاتر و پرداخت حق بیمه بیشتر امکان‌پذیر است. سقف پوشش‌هایی که گفتیم، مربوط به بیمه پایه ۲۰۰هزار تومانی است. برخی شرکت‌ها، بیمه نازایی و ناباروری را در قالب پوشش دیگر انواع بیمه ارائه می‌کنند. مثلا یکی از آنها نازایی و ناباروری را در قالب یکی از پوشش‌های اضافی بیمه تکمیلی در نظر گرفته و یکی دیگر، آن را همراه با بیمه عمر عرضه می‌کند.

کدخبر: ۳۶۵۱۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر