کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۸۸۱
تاریخ خبر:

‌مصائب بزرگ یحیی؛ ‌دردسرهای شیرین فکری

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | در فاصله دو روز تا دربی رفت لیگ بیستم، سرمربیان دو تیم با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. مشکلاتی که به نظر می‌رسد برای یحیی بیشتر آزاردهنده و سخت هستند و برای محمود فکری، دردسرهایی شیرین! مهم‌ترین این مشکلات و دردسرها را بررسی می‌کنیم.

*** مصائب بزرگ یحیی
نزدیک به یک ماه از فینال لیگ قهرمانان آسیا می‌گذرد اما به نظر می‌رسد هنوز یحیی گل‌محمدی و تیمش‌ نتوانسته‌اند پس از آن شکست کمر راست کنند. آنها هنوز در حال و هوای آن بازی قرار دارند و نتوانسته‌اند با آن باخت کنار بیایند. نتایج پرسپولیس پس از آن بازی به خوبی گویای وضعیت این تیم در شرایط فعلی است.

*** آن تیم باروحیه کجا رفت؟
کسب سه نتیجه مساوی متوالی و از دست رفتن شش امتیاز حسابی روحیه کادر فنی و بازیکنان پرسپولیس را پایین آورده است. پرسپولیس تا همین یک ماه پیش تیمی بود که از پس غول‌های قطری و عربستانی برآمده بود. آنها السد قطر و النصر عربستان را با غیرت و تعصب و روحیه بالا و البته تدابیر فنی خوب یحیی گل‌محمدی و همکارانش، شکست دادند و به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیدند.

در آن مقطع به نظر می‌رسید پرسپولیس حتی در غرب آسیا هم تیمی با ذهنیت از پیش برنده است و غول‌های امارات و عربستان و قطر برای نباختن به این تیم، به مصافش می‌آیند اما حالا کار به جایی رسیده که سپاهان فقط و فقط با درخشش فوق‌العاده حامد لک از کسب پیروزی مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی محروم می‌شود و به بقیه تیم‌ها هم این پیغام را می‌دهد که پرسپولیس دیگر آن تیم شکست‌ناپذیر سابق نیست. به نظر می‌رسد اولویت کادر فنی پرسپولیس در فاصله کوتاه باقی‌مانده ترمیم روحیه از دست رفته بازیکنان این تیم است.

*** کدام ترکیب؟ کدام سیستم؟
دومین مشکل بزرگ یحیی گل‌محمدی برای دربی، چینش ترکیب اصلی و انتخاب سیستم مناسب برای تقابل با استقلال است. البته در بعضی پست‌ها همه چیز کاملا مشخص است اما در پست‌هایی دیگر که اتفاقا کلیدی هم هستند، ابهاماتی وجود دارد که یحیی باید هر چه زودتر آنها را رفع کند. یکی از این پست‌ها، دفاع راست است.

جایی که یحیی باید از میان مهدی شیری و سیامک نعمتی یک نفر را انتخاب کند. حضور سیامک نعمتی اگرچه ضریب اطمینان را در این پست بالاتر می‌برد اما از کیفیت و تاثیرگذاری خط هافبک و حملات پرسپولیس می‌کاهد. بازی کردن مهدی شیری در این پست هم دردسرهای خاص خودش را دارد. او پس از اتفاقات تلخ فینال لیگ قهرمانان آسیا، نیمکت‌نشین شده و از نظر روحی اصلا آمادگی بازی در ترکیب اصلی پرسپولیس را در دربی ندارد.

دیگر مشکل بزرگ یحیی، انتخاب نفرات خط حمله تیمش است. او در آخرین بازی پرسپولیس، همه مهاجمان تخصصی خود را نیمکت‌نشین کرد و از وحید امیری و احمد نورالهی در خط حمله استفاده کرد و البته هیچ سودی هم از این تغییر بزرگ و عجیب عایدش نشد. تصمیمی که احتمالا حالا هیچ روحیه‌ای هم برای مهدی عبدی و آرمان رمضانی باقی نگذاشته و آنها را در آستانه دربی، در ضعیف‌ترین وضعیت روحی و روانی قرار داده است.

*** دردسرهای شیرین فکری
محمود فکری هم برای دربی دردسرهای خاص خودش را دارد اما جنس این دردسرها با مشکلات یحیی کاملا متفاوت است. او نه با بحران بی‌روحیگی و ناآمادگی روحی و روانی بازیکنانش روبه‌روست و نه مشکلی به نام کمبود بازیکن و دغدغه‌های این چنینی دارد‌ اما همین دردسرهای شیرین می‌تواند در نهایت باعث ناکامی او در دربی شود.

*** انتظارات از صدرنشین
تا چند هفته پیش، نوساناتی در نتایج استقلال وجود داشت و محمود فکری حسابی از سوی هواداران و حتی برخی از پیشکسوتان باشگاه به شدت تحت فشار بود. در فضای مجازی بسیاری از هواداران استقلال معتقد بودند هرچه زودتر باید یک مربی جدید برای این تیم انتخاب شود و بعضی از پیشکسوتان هم با مصاحبه‌های انتقادی خود، عرصه را برای فکری تنگ کرده بودند‌ اما حالا استقلال صدرنشین قطعی لیگ برتر است و به ثبات قابل قبولی هم رسیده است.

ضمن اینکه نمایش این تیم در دو بازی آخر، بهتر از بازی‌های قبل بوده و تا حدود زیادی انتظارات هواداران را برآورده کرده است اما حالا آنها از صدرنشین لیگ، توقع پیروزی در دربی و حفظ صدرنشینی را هم دارند و همین انتظارات می‌تواند فکری و شاگردانش را تحت فشار زیادی قرار دهد. به خصوص که تیم حریف از لحاظ روحی در بدترین شرایط چند سال اخیر خود قرار دارد و شکست دادنش زیاد سخت به نظر نمی‌رسد.

*** با این همه ستاره چه می‌کنی؟
درست برعکس یحیی، محمود فکری با مشکل بزرگی به نام تعدد بازیکن و ترافیک در خطوط مختلف تیمش مواجه است. تقریبا در تمام پست‌ها، حداقل دو بازیکن آماده و سرحال وجود دارند که می‌توانند در دربی برای استقلال به میدان بروند. همه مصدومان این تیم مثل فرشید اسماعیلی، داریوش شجاعیان، شیخ دیاباته، محمد نادری و ارسلان مطهری از بند مصدومیت رها شده‌اند و میلیچ هم بخشیده شده است.

درچنین شرایطی احتمالا فکری هنوز نمی‌داند تیمش را با چه ترکیبی روانه دربی کند. از همه مهم‌تر، آرایش این تیم در خط حمله است. جایی که ارسلان مطهری با گلزنی در بازی آخر، برای پرسپولیس خط و نشان کشید، مهدی قایدی در دومین بازی متوالی گلزنی کرد و دیاباته هم با یک پاس گل، آمادگی‌اش را به رخ پرسپولیسی‌ها کشید. شرایط به شکلی است که حتی ممکن است فکری هر سه مهاجم خود را در ترکیب اصلی تیمش قرار دهد.

تصمیمی که اگرچه می‌تواند خط دفاع پرسپولیس را عقب نگه دارد اما شاید از هارمونی و نظم در خط هافبک تیمش کم کند. در حال حاضر، او در خط هافبک مسعود ریگی، فرشید اسماعیلی، داریوش شجاعیان، آرش رضاوند، فرشید باقری و مهدی مهدی‌پور را در اختیار دارد که حداکثر سه نفر از این جمع در ترکیب اصلی استقلال قرار خواهند گرفت. این ترافیک، بزرگ‌ترین مشکل فکری در دربی روز دوشنبه است.

کدخبر: ۳۶۷۸۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر