کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۸۳۲
تاریخ خبر:

‌ماجرای محدودیت ‌‌رانندگان تاکسی‌های اینترنتی چیست؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ‌‌ به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت» هیات وزیران در جلسه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت کشور، «آیین‌نامه صدور انواع گواهینامه‌های رانندگی» را اصلاح کرد.

* یک: در ماده ۱۱ آیین‌نامه آمده بود که « برای رانندگی با وسایل نقلیه خدمات عمومی، حسب مورد دارا بودن گواهینامه پایه دوم یا یکم الزامی است». حالا این ماده حذف شده و این متن به عنوان تبصره به این آیین‌نامه اضافه شده است: «رانندگی دارندگان گواهینامه پایه سوم با وسایل نقلیه سواری حمل‌ونقل عمومی در صورت سپری شدن دو سال از اخذ گواهینامه رانندگی پایه سوم و داشتن حداقل سن ۲۳ سال تمام بلامانع است.»

* دو: طبیعتا دولت برای این مقرره، دلیلی را ذکر نکرده اما می‌توان در خصوص دلایل دولتی‌ها حدس‌هایی زد: رانندگی به دست افراد باتجربه‌تر بیفتد که هم صلاحیت مهارتی و هم صلاحیت اخلاقی بیشتری دارند. زمینه برای مهاجرت افراد جوان به شهرهای بزرگ به خصوص به تهران کاهش پیدا کند.

* سه: اما در مقابل، افرادی هستند که می‌گویند این موضوع باعث می‌شود که زمینه اشتغال به کار برای بخش بزرگی از جوانان، کاهش پیدا کند. معنای آیین‌نامه جدید این است که هیچ فردی قبل از ۲۳ سال نمی‌تواند راننده وسایل حمل‌ونقل عمومی شود و اگر ۲۳ سال به بالاتر داشته باشد، باید دو سال هم سابقه داشتن گواهینامه داشته باشد.

* چهار: البته در بزرگ‌ترین اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده این خدمت در سطح جهانی یعنی اوبر هم دیده شده که مقررات سنی برای ثبت نام وجود دارد. مثلا در آمریکا برای ثبت نام در اوبر باید یک سال از زمان اخذ گواهینامه گذشته باشد و اگر زیر ۲۳ سال باشید باید سه سال از این زمان گذشته باشد.

* پنج: حالا آیا تپسی و اسنپ یا رانندگان زیر ۲۳ سال آن‌ها، راهی برای ابطال این مصوبه دارند؟ باید اجازه داد و دید که آیا این مصوبه در هیات تطبیق مصوبات دولت با قانون که در مجلس شورای اسلامی مستقر است تصویب خواهد شد یا نه. در صورت تصویب آن، به نظر می‌توان به دیوان عدالت اداری مراجعه کرد و دست کم بنا به دو اصل قانون اساسی، ابطال آن را خواستار شد:

نخست بند ۹ از اصل سه قانون اساسی که در خصوص منع تبعیض ناروا است و مقرر می‌کند: «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم ، همه امکانات خود را برای امور زیر به کار برد: …. رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی» و دوم اصل بیست و هشتم قانون اساسی که درباره آزادی شغل است و می‌گوید:

‌ «هر کس‏ حق‏ دارد شغلی‏ را که‏ بدان‏ مایل‏ است‏ و مخالف‏ اسلام‏ و مصالح‏ عمومی‏ و حقوق‏ دیگران‏ نیست‏ برگزیند.» پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۲۸۰۸۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر