کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۵۲۴
تاریخ خبر:

‌ماجراهای جنجالی و ادعاهای عجیب فوتبالی‌ها

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | بازار اتهام‌زنی‌های بدون سند و مدرک در فوتبال ایران هرگز از تک و تا نمی‌افتد. اتهاماتی که در هر حوزه و حتی کشور دیگری می‌تواند مجازات‌های سنگینی برای متهم کننده یا متهم‌شونده به دنبال داشته باشد اما در فوتبال ایران از این خبرها نیست. شما می‌توانید هر اتهامی خواستید به دیگری بزنید و مطمئن باشید اتفاقی برای‌تان نمی‌افتد. این چند نمونه اتهام‌زنی بزرگ و جنجالی را مرور کنید؛ اگر خبری هم از سرنوشت این ماجراها و برخوردهای انضباطی و قضایی داشتید ما را بی‌خبر نگذارید!

*** لیگ مهندسی شده!
این کلیدواژه مختص امیر قلعه‌نویی و سایر افراد مسئول در باشگاه سپاهان در لیگ برتر نوزدهم بود. البته تا وقتی که سپاهان نتایج خوبی می‌گرفت و اوضاع گل و بلبل بود، خبری از این اتهامات نبود و دوستان در باشگاه، از همه چیز راضی بودند و از داور و مسئولان برگزاری بازی‌ها و … تشکر می‌کردند اما درست از وقتی وضعیت سپاهان به هم ریخت، اتهام‌زنی‌ها شروع شد.

چند نتیجه بد که باعث واکنش منفی هواداران سپاهان شده بود باعث شد تا امیر قلعه‌نویی اصطلاح مهندسی لیگ را ابداع کند و هر دو سه هفته یک بار و البته به فراخور نتایج تیمش آن را در مصاحبه‌ها و نشست‌های خبری‌اش تکرار کند. معنای این اصطلاح به صراحت، اعمال نفوذ مسئولان سازمان لیگ و دستکاری نتایج به وسیله چیزهایی مثل داوری، احکام انضباطی و تغییر در برنامه بازی‌ها بود که یک اتهام بزرگ به فدراسیون و سازمان لیگ بود.

این اتهام تا پایان دوران حضور قلعه‌نویی در سپاهان بارها از سوی او تکرار شد اما هیچ خبری از واکنش اهالی فدراسیون و سازمان لیگ نبود. تنها واکنش کمیته انضباطی، یک جلسه محرومیت قلعه‌نویی از نشستن روی نیمکت تیمش بود و سازمان لیگ بابت این مصاحبه‌ها و ادعاها، هیچ سند و مدرک محکمه‌پسندی از او نخواست. در نهایت همه چیز به خوبی و خوشی به پایان رسید و قلعه‌نویی هم در فصل جدید به تیم دیگری رفت!

*** پیکان و سایپا در خدمت استقلال و پرسپولیس!
اوایل سال گذشته بود که محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتور پس از چند مصاحبه جنجالی و حمله به فدراسیون و ادعاهای عجیب در حمایت فدراسیون از دو تیم پرسپولیس و استقلال، یک مصاحبه جنجالی دیگر با رادیو جوان انجام داد و رسما پای دو باشگاه پیکان و سایپا را هم وارد این معادلات و اتهامات کرد. او به صراحت گفت: «این دو باشگاه فقط برای اینکه نتایج را به سود پرسپولیس و استقلال رقم بزنند، در فوتبال ایران حضور دارند!»

هرچند مرور نتایج سایپا و پیکان در برابر پرسپولیس، استقلال و تراکتور نشان داد که این ادعای زنوزی صحت ندارد و سایپا و پیکان در ادوار مختلف لیگ برتر ضربات زیادی به پرسپولیس و استقلال زده‌اند و بارها مانع از پیروزی و حتی رسیدن آنها به قهرمانی شده‌اند. نکته اما اینجا بود که این بار هم خبری از واکنش خاصی به این اتهام نبود.

نه فدراسیون فوتبال از زنوزی خواست درباره این ادعاها توضیحی بدهد و نه حتی باشگاه‌های پیکان و سایپا که توسط زنوزی به کمک کردن و تلویحا تبانی با پرسپولیس و استقلال متهم شدند واکنشی نشان دادند و اعاده حیثیتی کردند. زنوزی بعد از باخت تراکتور به سپیدرود هم رسما و به صراحت محسن فروزان را به تبانی و اقدام به فعالیت در سایت‌های شرط‌بندی کرد اما این اتهام هم ثابت نشد و فروزان بعد از چند ماه بدون اینکه حکم محرومیتی برایش صادر شده باشد به میادین برگشت.

*** ویلا و ویزای اسپانیا
بعد از باخت استقلال به فولاد خوزستان در دور برگشت لیگ نوزدهم، فرهاد مجیدی در پستی اینستاگرامی چیزهایی نوشت که مشخص بود مخاطبش جواد نکونام، مهدی سیدعلی داور بازی و بهنام ابوالقاسم‌پور پسرخاله نکونام بود. فرهاد مجیدی نوشت: «ویلای امیردشت، کار در شهرداری تهران به کمک آقای فامیل!

عضو رایگان مدرسه فوتبال، معرف ویزای اسپانیا، شام و ناهار در رستوران تهرانسر، در نهایت اعلام کرد که تک و تنها هستم اما هرگز مقابل بی‌عدالتی سکوت نمی‌کنم. مردم خیلی زود متوجه حقیقت خواهند شد.» نکته اینکه در میان کدهای فرهاد مجیدی همه چیز متوجه جواد نکونام بود. سرمربی کنونی فولاد خوزستان که در دوران مربیگری در نساجی مازندران با ادعای اطرافیان فرهاد مجیدی از سیدعلی در ویلایی در امیردشت پذیرایی کرده بود.

جواد نکونام مدرسه فوتبالی نیز در منطقه غرب تهران دارد و تنها بازیکنی بود که سابقه چند ساله حضور در اسپانیا و لالیگا را در کارنامه دارد و حالا با کد (معرف ویزای اسپانیا) از سوی فرهاد مجیدی مواجه شده بود. با این اتهامات سنگین، پیش‌بینی می‌شد نکونام، سیدعلی و ابوالقاسم‌پور واکنش تندی نشان بدهند و حتی اقدامات حقوقی انجام بدهند اما نهایت واکنش آنها تکذیب ادعاهای مجیدی و یکی دو کری‌خوانی بچگانه بود! الان چند ماه از آن اتفاقات می‌گذرد اما هیچ اتفاق تازه‌ای نیفتاده و همه چیز به خوبی و خوشی پیش می‌رود.

*** اتهامات باورنکردنی به یحیی و شجاع
چند هفته پیش بود که چند فایل ویدئویی از مصاحبه غیررسمی مهدی رسول‌پناه با چند خبرنگار منتشر شد. در آن مصاحبه سرپرست وقت باشگاه پرسپولیس ادعاهای عجیبی مطرح کرد. مثل بحث تماس دیاباته برای پیوستن به پرسپولیس، یاغی‌گری احمد نوراللهی، ادعای شرخر بودن شجاع خلیل‌زاده! و مهم‌ترین آن بحث دلالی یحیی گل‌محمدی!

قطعا اگر چنین فیلمی در هر کجای جهان منتشر می‌شد متولیان فوتبال آن کشور سریعا برای بررسی صحت ادعاهای مطرح شده اقدام می‌کردند و با روشن شدن ماجرا تنبیهات سختی را برای خاطیان ماجرا در نظر می‌گرفتند. اما در فوتبال کشور ما انگار نهادی نبوده که نسبت به این صحبت‌ها حساس شود و از افرادی که نام‌شان بر زبان آمده صحت و سقم ماجرا را جویا شوند.

نکته‌ای که سوال بیشتری در ذهن مردم ایجاد کرد این بود که چرا سرمربی خوشنام تیم پرسپولیس و سایر نفراتی که نام‌شان توسط رسول‌پناه به زبان آورده شد هیچ شکایتی از سرپرست وقت پرسپولیس نداشتند و برای احقاق حق خود پا پیش نگذاشتند. رسول‌پناه بعد از انتشار این ویدئوها مجبور به استعفا شد و بیانیه‌ای هم صادر کرد اما در آن بیانیه، ادعاهایش را تکذیب نکرد و هنوز هم که هنوز است، یحیی، شجاع و دیگر کسانی که رسول‌پناه به آنها اتهاماتی زده بود واکنشی به آن نشان نداده‌اند.

کدخبر: ۳۵۹۵۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر