کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۹۵۱
تاریخ خبر:

‌قاضی‌هایی که قربانی انتقام پوچ متهمان شدند

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ‌می‌گویند نبض یک پرونده در دستان آنها می‌‍‌زند. با هزار سختی مواجه هستند وقتی می‌خواهند قضاوت کنند. باید عادل باشند و طبق شواهد به درستی متهم واقعی را تشخیص بدهند. از همین رو شاید شغل‌شان بیشترین میزان ترس را هم داشته باشد. متهمی که دوست ندارد به عدل و عدالت سر بسپارد و در نتیجه تمرد کرده و انتقامش را از قاضی پرونده می‌گیرد. ماجرای قاضی‌کشی و ضرب و جرح آنان در ایران کم نبوده است.

نمونه بارزش حادثه شامگاه دوشنبه بیستم مرداد ماه که طی آن قاضی بخشوده، حوالی خیابان فدائیان اسلام مورد ضرب و شتم واقع می‌شود. ساعت‌۲۰:۳۰ شامگاه دوشنبه بیستم مرداد به مأموران پلیس خبر رسید، دو مرد موتور سوار مرد میانسالی را در حوالی خیابان فدائیان اسلام به شدت زخمی کرده و از محل گریخته‌اند.با اعلام این خبر به سرعت تیمی از مأموران کلانتری‌۱۳۱ شهر ری راهی محل حادثه شدند و داخل کوچه‌ای کنار خودرویی با پیکر زخمی مرد میانسالی روبه‌رو شدند که با اصابت ضربات جسم سختی به سرش به شدت زخمی شده بود.

بدین ترتیب مأموران پلیس همزمان با انتقال مرد زخمی برای درمان به بیمارستان تحقیقات خود را درباره این حادثه آغاز کردند. مرد زخمی از قضات با سابقه به نام عباس بخشوده، بازپرس شعبه هفتم و بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران است. اگرچه حالا او که در آی‌سی‌یو بستری بود به هوش آمده و می‌گوید با کسی خصومت شخصی نداشته است. همین اتفاق باعث شد به سراغ هفت پرونده جنایی قتل یا ترور قاضی‌ها برویم. از مشهورترین این پرونده‌ها ترور قاضی مقدس است.

* یک: ماجرای ترور قاضی مقدس در سال ۸۴
حسن احمدی مقدس، مشهور به قاضی مقدس، معاون دادستان تهران و قاضی دادگاه انقلاب اسلامی و ارشاد تهران بود که به وسیله دو جوان مسلح ترور شد و به شهادت رسید. او در ۴۲ سالگی، روز ۱۱ مردادماه پس از پایان ساعت کاری در مجتمع قضایی ارشاد(خیابان وزرا) هنگام ترک خیابان احمد قصیر (بخارست) در حال رانندگی توسط مجید کاووسی‌فر به همدستی برادرزاده‌اش حسین کاووسی فر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

مرد جوانی که به انگیزه انتقامجویی از یکی از قضات دادسرای ارشاد، رئیس مجتمع قضایی را ترور کرده بود پس از گذشت ۹ ماه توسط پلیس اینترپل و در کشور امارات دستگیر شد. این متهم به قتل که ۲۴ ساله و مجید کاووسی نام داشت روز ۱۱ مرداد سال ۸۴ به همراه برادرزاده‌اش به نام حسین با یک موتورسیکلت و یک رولور پایه بلند به دادسرای ارشاد در خیابان احمد قصیر رفت و هنگامی که قاضی مقدس رئیس مجتمع قضایی ارشاد از محل کارش خارج و سوار براتومبیل پژوی خود شد تا به خانه‌اش برود با شلیک گلوله‌ای به سرش او را ترور کرد.

این متهم دو روز بعد از ترور قاضی مقدس به ابوظبی رفت و همان جا ماند تا اینکه چند روز بعد وی به سفارت آمریکا مراجعه کرد و با اعلام این موضوع که من قاتل یک قاضی در تهران هستم قصد داشت پناهندگی سیاسی بگیرد و به آمریکا برود اما مسئولان سفارت آمریکا وقتی متوجه شدند که وی قاتل است بلافاصله موضوع را به پلیس ابوظبی خبردادند و ماموران پلیس هم مجید را دستگیر کردند و در اختیار پلیس آگاهی تهران قرار دادند.

او پس از دستگیری علت اقدامش را چنین بیان کرد: پس از آن که با تعدادی از دوستانم و دختری در یک خانه مجردی دستگیر شدیم به دادسرای وزرا رفتیم و من در آنجا محکوم به پرداخت جزای نقدی به مبلغ ‌۶۵٠ هزار تومان شدم.پس از این ماجرا تصمیم به کشتن قاضی گرفتم و فکر کردم چون در آن شعبه پرونده دارم اگر قاضی شعبه را بکشم به دام می‌افتم. بعد از آن تصمیم گرفتم رئیس مجتمع را بکشم و پس از دو هفته کنترل رفت و آمد قاضی مقدس، وی را با سلاحی که از نگهبان یک بانک به سرقت برده بودم ترور کردم. دو متهم دو سال بعد در مرداد سال ۸۶ در محل ترور قاضی مقدس اعدام شدند.

* دو: ترور قاضی جعفرپور در ورامین
در تابستان ۸۶ همان روزهایی که حکم اعدام قاتلان قاضی مقدس در دیوان عالی کشور قطعی می‌شد و تدارک برای اعدام آنها در ملاعام صورت می‌گرفت، ترور دیگری رخ داد. قاضی جواد جعفرپور، قاضی قرچک در حوزه‌ قضایی دادگاه عمومی بخش قرچک از توابع ورامین ترور شد. حکم متهمان این ترور به سرعت یعنی در تاریخ ۱۳ مرداد ۸۶ توسط قضات شعبه‌ ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران صادر شد و امیر ۲۸ ساله متهم ردیف اول این پرونده به قصاص نفس در ملاعام مقابل دادگستری قرچک و شهناز ۵۵ ساله به اتهام معاونت در قتل به پنج سال حبس تعزیری محکوم شدند.

ظهر شنبه ۳۰ تیر سال ۸۶ مرد جوانی پس از ورود به شعبه ۱۰۳ دادگاه قرچک، قاضی محمد جواد جعفر‌پور طرنجی را با ضربه چاقو به شهادت رساند. امیر علت این اقدامش را گفت: سه سال پیش زمانی که یکی از دوستانم در درگیری با ناپدری‌اش، او را به قتل رساند، از سوی پلیس بازداشت و روانه زندان شد. مدتی بعد در حالی که دوستم در زندان خورین ورامین به سر می‌برد، همراه مادرش برای گرفتن وقت ملاقات نزد قاضی جعفر‌پور رفتم ولی او با بیان اینکه من در این پرونده سمتی ندارم، از دادن وقت ملاقات به من خودداری کرد، تا اینکه تصمیم گرفتم هر طوری شده از او انتقام بگیرم. در حالی که مادر دوستم هم مرا به گرفتن انتقام تحریک می‌کرد. برای قتل به طبقه زیرین دادگاه رفتم وقتی شعبه خلوت شد وارد آنجا شدم و قاضی را دیدم که پشت میز نشسته بود باز هم تقاضای ملاقات دوستم را داشتم که موافقت نکرد و من هم با چاقو به سینه‌اش زدم.

* سه: ترور معاون دادستان اصفهان قاضی تولایی
در روزهای پایانی سال ۸۷، احمدرضا تولایی، معاون دادستان و رئیس ستاد حفاظت اجتماعی دادگستری و سرپرست دادسرای ناحیه یک اصفهان در هنگام ورود به محوطه دادسرا توسط یکی از ارباب رجوعان هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید. فرد ضارب در همان زمان دستگیر ‌شد. رسیدگی به پرونده‌ قتل به شعبه‌ ۱۷ دادگاه کیفری استان اصفهان و پرونده با اتهام محاربه به دادگاه انقلاب جهت رسیدگی ارسال شد.

شاهدان عینی در روز حادثه به ماموران گفتند که خودروی قاضی تولایی در مقابل مجتمع توقف کرد و وی از خودرو پیاده شد و قصد ورود به ساختمان را داشت که ناگهان مردی حدوداً ۵۵ ساله به وی نزدیک شد و بعد از لحظاتی، ناگهان مرد عصبانی دو سلاح کمری از زیر لباسش بیرون کشید و یک تیر هوایی شلیک کرد.شلیک در حالی صورت گرفت که تعداد زیادی از مردم جلوی در مجتمع ایستاده و منتظر بازشدن درها بودند که در این هنگام قاضی تولایی از نگهبان مستقر در جلوی در مجتمع قضایی خواست در ورودی را باز بگذارد تا مردم به درون مجتمع رفته و آنجا پناه بگیرند تا به کسی آسیبی نرسد بعد خودش از ناحیه پشت سر به شهادت رسید.

اما جمشید متهم و ضارب دائم با پدر و مادر و برادرانش درگیر بوده و در سال ۸۵ به‌دلیل مسموم کردن یکی از برادرانش از او شکایت شد که در آن سال، شهید تولایی پرونده وی را به یکی از شعب بازپرسی ارجاع کرد و بازپرس پرونده این متهم را مورد تعقیب قرار داد و بازداشت کرد که پس از تحمل مجازات و پرداخت جریمه از زندان آزاد شد. این متهم از همان زمان ذهنیت منفی نسبت به قاضی تولایی پیدا کرده بود. جمشید بهمن همان سال اعدام شد.

* چهار: ترور قاضی پرونده زمین‌خواری در خوزستان
قاضی شریفی عصر ۲۴ دی سال ۸۷، هنگام ورود به خانه‏اش توسط عوامل ناشناس با شلیک چندین گلوله کشته شد. این قاضی که معروف به حسن شهرت و حسن برخورد بوده، در حال پیگیری چندین پرونده زمین‏خواری بوده است. عاملان این حادثه که دو نفر بودند، سوار بر یک دستگاه خودروی ۴۰۵ بودند که در منطقه فلکه زندان - کوی رمضان اهواز این قاضی را که سوار بر ماشین پراید خود بوده از ناحیه پهلو با شلیک ۱۰ گلوله مورد سوء قصد قرار می‏دهند. اگر چه بعد از گذشت سال‌ها عاملان ترور این قاضی خوزستانی مشخص نمی‌شود.

* پنج: ترور قاضی کریمی در سراوان
در تاریخ ۲۷ خرداد سال ۱۳۸۷ قاضی ابراهیم کریمی از قضات کیفری شهرستان سراوان توسط دو نفر موتورسوار با استفاده از سلاح کلاشینکف مورد حمله قرار می‌گیرد و با تیراندازی صورت گرفته شهید می‌شود. بعد از گذشت سال‌ها بالاخره در آذر سال ۹۵ خبر دستگیری قاتلان قاضی کریمی منتشر می‌شود. کریمی اهل گلستان بود و در سراوان خدمت می‌کرد. در آن زمان اعلام شد: تئوریسین این ترورها، عضو گروهک جند شیطان بوده است و متهمان با هدف ایجاد ناامنی، ایجاد اختلاف و رخنه بین شیعه و سنی مرتکب چنین جنایتی شده‌اند. اگرچه هنوز خبری از تشکیل دادگاه و صدور حکم برای این افراد نیست.

کدخبر: ۳۴۴۹۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر