کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۹۳۹
تاریخ خبر:

‌قاتل وحید مرادی به قصاص محکوم شد

روزنامه هفت صبح | سایر متهمان پرونده قتل وحید مرادی در زندان رجایی‌شهر به حبس محکوم شدند. بالاخره بعد از برگزاری چند دادگاه، نتیجه حکم کسانی که وحید مرادی را به قتل رسانده بودند صادر شد. عامل قتل وحید مرادی، شرور معروف تهران از سوی قضات دادگاه کیفری استان تهران به قصاص محکوم شد.

بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته زندان نشان داد وحید مرادی به دست جوانی به نام سعید که او نیز به اتهام قتل در زندان بود و در چند سرقت مسلحانه نیز شرکت داشت، کشته شده ‌است. اگرچه سعید در بازجویی‌ها اتهام قتل را رد کرد‌: من چند سال پیش مرتکب قتل شدم اما رضایت گرفتم و آزاد بودم تا اینکه مدتی قبل به‌ دلیل نزاع دسته‌جمعی و مشارکت در سرقت مسلحانه بازداشت شدم. از زمانی که وحید وارد زندان شد بند را به هم ریخت.

روز حادثه ما قصد درگیری نداشتیم اما نوچه‌های وحید درِ بند را شکستند و وارد شدند. آنها با روغن‌ و آب جوش به ما حمله کردند. ضمن اینکه تیزی و چاقو هم داشتند و زندانیان را زدند. در آن درگیری نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد و چه کسی وحید را زد البته من هم ضربه‌ای زدم.متهم که سعید نام دارد تیر سال ۹۷ در جریان یک درگیری جمعی در زندان رجایی شهر وحید مرادی را به قتل رسانده بود.

وحید ۴۳ ساله، مقتول که ۱۶ سابقه کیفری در پرونده‌اش داشت اردیبهشت‌ سال ‌۹۷ از زندان آزاد شد، اما دو ماه بعد به اتهام قتل یکی از دوستانش در یک میهمانی شبانه تحت تعقیب قرار گرفت و هنگام فرار در مرز ایران و ترکیه دستگیر شد. وحید بعد از انجام تحقیقات اولیه به زندان رجایی شهر منتقل شد اما روز ۱۱‌تیر‌سال گذشته در جریان دعوایی که بین او و هوادارانش با گروه دیگری از زندانیان به راه افتاده‌ بود به قتل رسید.

همزمان با قتل وحید، کارآگاهان پلیس با حضور در زندان و بررسی دوربین‌های مداربسته و تحقیقات کامل، ۱۷‌نفر از زندانیان را که در درگیری شرکت کرده بودند، بازداشت کردند. با کامل شدن تحقیقات دو مظنون اصلی به نام‌های عباس و سعید به اتهام قتل مورد بازجویی قرار گرفتند. سعید ۴۷‌ساله از مجرمان سابقه‌دار بود که ۱۳‌بهمن سال‌۹۵ در یک نزاع مرگبار دستگیر شده‌بود.

در آخرین جلسه دادگاه، یکی از اقوام سعید، متهم پرونده، نیز درباره آنچه اتفاق افتاده ‌است، توضیح داد: آن‌طور که سعید برای ما تعریف کرده‌ است، وحید مرادی در زندان لقب عقاب به خودش داده و زندانیان زیادی را مثل برده به خدمت گرفته بود. او برای خودش ۵۰ نوچه جمع کرده بود.

قصد داشت سعید و دیگر متهمان و هم‌بندی‌هایشان را هم نوکر و نوچه خودش کند اما آنها قبول نکردند و زیر بار نرفتند به همین خاطر گفت آن‌قدر شما را شکنجه می‌کنم که زانو خم کنید. روز حادثه به گفته سعید، درِ بند بسته بود. یکی از اقوام وحید مرادی درِ بند را شکست و وحید و نوچه‌هایش با روغن داغ و آب جوش وارد بند شدند و سعید و دوستانش را سوزاندند.

براساس محتویات پرونده سعید بعد از قتل مورد بازجویی قرار گرفت. او در تحقیقات گفت: وحید مدعی بود عقاب زندان است و ما جوجه هستیم. او در زندان برای خودش باند درست کرده و ۵۰ نوچه داشت و می‌گفت همه زندانیان باید به حرف‌هایش گوش کنند. من از این رفتارهایش خوشم نمی‌آمد، به حرف‌هایش گوش نمی‌کردم اما کاری هم با او نداشتم.

تا اینکه روز حادثه وحید به نوچه‌هایش دستور داد که زندانیان را مطیع او بکنند. آنها به سمت من و چند دوستم حمله کردند با روغن داغ و تیزی به سمت ما آمدند با اینکه ما در بند را بستیم که آنها وارد نشوند اما یکی از اقوام وحید که در بند ما بود در را باز کرد و آنها وارد شدند و درگیری آغاز شد اما من او را نزدم.

گفته‌های سعید در حالی بود که دیگر شاهدان پرونده و نوچه‌های وحید مرادی مدعی بودند که سعید عامل قتل وحید است.بعد از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست برای متهمان پرونده به شعبه ۴ دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. سعید یکبار دیگر قتل را انکار کرد و گفت: من به خاطر یک نزاع در زندان بودم البته قبلاً مرتکب قتل شده‌ بودم که رضایت گرفته بودم.

تا اینکه وحید به من گفت باید مطیع او باشم من قبول نکردم و او درگیری به راه انداخت اما من عامل قتل نیستم و دیگران هم تیزی و چاقوی خودساخته داشتند. شاید آنها وحید را زده‌ باشند. بعد از گفته‌های متهمان و پایان جلسه دادگاه، قضات برای صدور رأی وارد شور شدند و سعید را با توجه به شواهد موجود به قصاص محکوم کرده و سایر متهمان پرونده را نیز به حبس محکوم کردند.

*** صدور قرار منع تعقیب
در همین زمینه وکیل وحید مرادی،‌ نعیم رضا نظامی چهارمحالی به هفت صبح می‌گوید: این پرونده پیچیدگی‌های زیادی داشت و در کیفرخواست مسئله مشارکت در قتل مطرح نبود و مباشرت در قتل مطرح شد پس با توجه به این موضوع و از لحاظ قانونی، قضات در صدور حکم از کیفرخواست عدول نکرده‌اند و حکم قصاص به درستی صادر شده است.

اما در بخش دیگری ما اعتراضی به دادگاه ارائه دادیم مبنی بر منع قرار تعقیب که برای برخی افراد این پرونده صادر شده بود که این اعتراض خارج از کیفرخواست مطرح شد و همچنان منتظر هستیم تا برای برخی از آن عده‌ای که برایشان قرار منع تعقیب صادر شد اعتراض ما مورد بررسی قرار بگیرد. صدور قرار منع تعقیب توسط دادسرا صادر شده و به هر حال تا حدودی در روند پرونده تاثیر داشت. و آن اعتراض ما همچنان پابرجاست.

کدخبر: ۳۱۲۹۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر