کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۱۱۲
تاریخ خبر:

‌فلسفه واسطه‌ها و مهمانان تکراری تلویزیون

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | این چندمین گزارشی است که موضوع کلی آن به مهمان‌های مطرح برنامه‌های مختلف تلویزیونی اختصاص دارد. پیش‌تر درباره دستمزد مهمان با ذکر عدد و رقم نوشتیم. اینکه یکسری چهره ثابت همه‌جا هستند را هم با جزئیات شرح دادیم.

حالا موضوع گزارش هفت صبح، فرآیند حضور مهمان‌ها در برنامه‌هاست؛ اینکه اصلا دلیل شبیه شدن مهمان‌ها به هم چیست و مقصران اصلی چه کسانی هستند. از جمعه هفته پیش، وی‍ژه‌برنامه‌های عید ربیع شروع شده است و تا سه‌شنبه ادامه دارد. بهانه گزارش امروز همین اتفاق است.

*** مورد اول| مهمان‌هایی که نمی‌آیند
برای اینکه پازل تکمیل شود، مناسبات مهمان‌ها و برنامه‌ها را مرور می‌کنیم. یکسری چهره‌ها، اعم از بازیگر، خواننده و فوتبالیست به‌طورکلی علاقه‌ای برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی ندارند. بارها در برنامه‌ای با تراز «دورهمی» و «خندوانه» دیده‌اید که مجریان از فلان چهره گله می‌کنند که چرا به برنامه‌شان نمی‌آید. برخی هم ترجیحشان صرفا برنامه‌های تخصصی است؛ مثلا در زمان پخش «نود» علی کریمی پذیرفت مقابل عادل فردوسی‌پور بنشیند.

*** مورد دوم| مهمان‌هایی که دعوت نمی‌شوند
یکسری مهمان هم هستند که تلویزیون با آنها مشکل دارد؛ مثلا حتی اگر آنها دعوت برنامه‌ها را قبول کنند، خود تلویزیون مانع می‌شود. با این حساب تکلیف دو طیف مهمان مشخص است و آنها را یا اصلا در برنامه‌ها نمی‌بینیم یا صرفا در شب عید نوروز و یلدا در قاب ظاهر می‌شوند.

*** مورد سوم| مهمان‌هایی که گران هستند
اشاره کردیم که برخی مهمان‌ها فقط در مناسبت‌های خاص مثل یلدا و نوروز در تلویزیون حاضر می‌شوند. اینها همان‌هایی هستند که دستمزد بالا می‌گیرند. پیش‌تر از ارقام میلیاردی این برنامه‌ها در این دو مناسبت نوشتیم و گفتیم اسپانسرها به دلیل سلطه بر تلویزیون، معادلات را به‌هم می‌زنند. تا اینجا مشخص شد واسطه‌هایی که وظیفه دعوت از مهمان‌ها را دارند، زورشان به سه گروه نمی‌رسد. تمرکز آنها بر یکسری مهمان خاص است.

*** مورد چهارم| مهمان‌هایی که می‌آیند
قبلا گفتیم که معدود برنامه‌هایی هستند که دستمزد به مهمان نمی‌دهند یا دستمزدشان پایین است. غالب برنامه‌ها برای هر بازیگر یا ورزشکار یا خواننده مبلغ هنگفتی کنار می‌گذارند. همین‌قدر بدانید که حالا به ندرت مهمانی سرشناس با دستمزد زیر ۱۰ میلیون می‌توانید پیدا کنید. بااین‌حال سروکار واسطه‌ها با این دسته از مهمان‌هاست؛ آنهایی که بین ۵ تا ۳۰ میلیون دستمزد می‌گیرند و به برنامه‌ها می‌آیند. حالا متوجه شدید چرا مهمان برنامه‌ها تکراری هستند؟

*** مورد پنجم | و حالا واسطه‌ها
درباره واسطه‌ها چند توضیح لازم است. برخی از آنها که مهمان به برنامه دعوت می‌کنند، «حرفه‌ای» هستند و بر اساس وظیفه‌ای که دارند کارشان را انجام می‌دهند. آنها به‌خاطر دعوت از هر مهمان مبلغی را دریافت می‌کنند. گفته می‌شود اگر مهمان از میان چهره‌های آشنای هنری و ورزشی باشد،‌ چیزی بین ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان دستمزد واسطه‌ها برای دعوت از یک نفر است.

آنها با مهمان‌هایی که قیمتشان برای برنامه‌ها به‌صرفه است، رابطه‌ای دوستانه دارند؛ به این معنا که فلان بازیگر می‌داند فلان واسطه با برنامه‌های زیادی همکاری دارد. از آن‌طرف مطمئن است که دستمزدش را پیش از آنتن می‌گیرد. اگر به دلیلی این اتفاق رخ ندهد، باز هم به دریافت دستمزد بعد از برنامه اطمینان دارد. یک نکته دیگر هم هست.

برخی واسطه‌ها ماجرا را به‌گونه‌ای مدیریت می‌کنند که کسی نتواند این چرخه را بشکند؛ مثلا یک برنامه‌ساز تازه‌کار، به‌رغم اینکه برای مهمان هزینه کنار گذاشته، این‌طور به او القا شده که فقط عده‌ای معدود هستند که می‌توانند ورزشکاران و هنرمندان را به برنامه بیاورند. در واقعیت اما ماجرا این‌گونه نیست. مهمان‌های تلویزیونی اگر پیش از برنامه دستمزدشان را دریافت کنند، مقابل دوربین می‌نشینند.

درباره واسطه‌ها یک شایعه جدی دیگر هم به گوش می‌رسد که آنها در بالا بردن دستمزد مهمان‌ها نقش دارند. گفته می‌شود برخی از آنها به واسطه دستمزد بیشتر مهمان، پورسانت می‌گیرند… . عجالتا این چرخه معیوب است و تا وقتی که حیات برنامه‌ها به حضور چهره‌های مطرح، آن هم با دستمزد گزاف باشد‌ امیدی به اصلاح نیست.

کدخبر: ۳۵۷۱۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر