کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۶۹۴
تاریخ خبر:

‌عیادت ظریف از روانچی به لطف فناوری

روزنامه هفت صبح | ‌‌داستانی از مبارزه با سرطان در مشهورترین مرکز درمان سرطان دنیا با چاشنی تاریخ و دوستی و دیپلماسی. دیروز محمدجواد ظریف تصویری از مکالمه تصویری‌اش با تخت روانچی، معاون و یار غارش در مذاکرات هسته‌ای و نماینده ایران در سازمان ملل منتشر کرد. تصویری دوتایی که ظرافت ژورنالیستی مشهودی در انتشار آن به کار رفته است. ظریف در کپشن این تصویر نوشت‌:«به لطف فناوری، من قادر شدم که روانچی،‌ دوست ۴۰ ساله‌ام و نماینده دائم ما در سازمان ملل را که چند بلوک دورتر اینجا در نیویورک است را ببینم و (با او) صحبت کنم.»

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان قصد داشت در نیویورک از مجید تخت‌روانچی، سفیرو نماینده دائمی ایران در سازمان ملل متحد عیادت کند. حال نامساعد جسمانی تخت‌روانچی البته با حضور رئیس جمهور در نیویورک رسانه‌ای شد، چرا که نماینده دائم ایران در هیچ عکسی با هیات همراه ایرانی حاضر نبود.

گفته شد که او به توصیه پزشک باید تحت مراقبت باشد. عیادت از او اما به این آسانی میسر نشد؛ ایالات متحده سه ماهی است که رفت‌وآمد مقامات عالی‌رتبه ایرانی را در نیویورک به چند ساختمان اعم از مقر سازمان ملل متحد، محل اقامت، دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد و اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل متحد و فرودگاه نیویورک محدود کرده است (پیش از این روادید صادر شده برای محدوده‌‌ای به شعاع ۴۰ کیلومتری سازمان ملل بود) و به همین علت باید برای موارد غیر از این مجوزی جداگانه و موردی صادر شود.

آمریکایی‌ها برای صدور چنین مجوزی اما دبه کردند و از ایران برای پذیرش این عیادت خواستند که یک آمریکایی بازداشت‌شده در ایران، باید مابه‌ازای صدور این مجوز آزاد شود؛ اتفاقی که در عرف دیپلماتیک بی‌سابقه اگر نباشد، بسیار کم سابقه است. خبر آنقدر عجیب بود که خبرنگارها برای اطلاع از صحت آن از وزارت امورخارجه ایالات متحده استعلام گرفتند. بهمن کلباسی، خبرنگار بی‌بی‌سی در نیویورک در آخرین ساعات جمعه به وقت تهران،‌ با انتشار نقشه‌ای از محل درمان تخت‌روانچی نوشت:

«در توئیت‌های پیشین نوشتم با درخواست «سفر» ظریف به بیمارستانی که سفیر ایران در آن بستری‌ست مخالفت شده. الان فهمیدم کدام بیمارستان است و شاید کلمه «سفر» بجا نباشه چون حدود ۲ دقیقه با ماشین و ۱۰ دقیقه پیاده روی است از سازمان ملل. Memorial Sloan Kattering Cancer Center» کاربر دیگری البته زیر این توئیت توضیح داده است که «البته در اصل ماجرا تاثیری نداره. ولی فقط جهت شفاف‌سازی ۱۱ دقیقه با خودرو و ۲۶ دقیقه پیاده…»

کلباسی هم پاسخ داده:‌ «اصطلاحا گفتم، در ضمن در مسیر منزل سفیر هم هست. یعنی فقط اجازه پیاده شدن بهش ندادن» اما مرکزی که بهمن کلباسی مدعی شده کجاست؟ مرکز سرطان مموریال اسلون-کترینگ بزرگترین و قدیمی‌ترین مرکز (تشخیص و درمان) سرطان در جهان است که کار خود را در سال ۱۸۸۴ میلادی (۱۲۶۳ شمسی) آغاز کرده است. این مرکز یکی از ۷۰ مرکز جامع موسسه ملی سرطان آمریکا شناخته می‌شود و مقر اصلی آن در منهتن نیویورک و در فاصله‌ای اندک نسبت به مقر سازمان ملل متحد است هر چند که ۶۸ سال پیش از این که سازه کنونی سازمان ملل در نیویورک سربرآورد،‌ راه‌اندازی شده است.

در سال ۹۰، خبرگزاری فارس یک بار نام این مرکز را در گزارشی با عنوان «مصر بازگرداندن بقایای جسد محمد‌رضا پهلوی به ایران را بررسی می‌‌کند» آورده بود؛ فارس نوشته بود: «محمدرضا پهلوی پس از خروج از کشور ابتدا مدتی را در منطقه ماند، به امید آنکه مجددا به حکومت بازگردد. با شدت یافتن بیماری سرطان طحال، وی مجبور شد بر خلاف تمایل دولتمردان آمریکا، برای درمان پزشکی به مرکز سرطان مموریال اسلون-کترینگ در ایالات متحده آمریکا برود.

با بروز بحران گروگانگیری، هیچ کشوری علاقه به پناه دادن یک سلطان بی تاج و تخت نداشت. روزنامه نیویورک تایمز او را به هلندی سرگردانی تشبیه کرد که به دنبال بندری برای پهلو گرفتن می‌گردد. محمدرضا پهلوی پس از خروج از بیمارستان ابتدا به مرکز پزشکی ویلفورد هال در پایگاه نیروی هوایی لاکلند در تگزاس، و سپس به پاناما و مکزیک سپس از آن جا به مصر رفت.»

این بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی که شاه مخلوع ایران را با تمام روابط حسنه‌ای که با آمریکایی‌ها داشت، صرفا برای مدتی کوتاه میزبانی کرد، ۴۰ سال بعد محل درمان نماینده دائم کشوری شده که این روزها دولت و حکومتش بیش از هر کشوری دولت روی کار ایالات متحده را در مخمصه قرار داده است، آنقدر که برای عکس یادگاری با رئیس جمهور کشورمان از ژاپن تا فرانسه را واسطه قرار دهند.

برخی روزنامه‌نگاران در توئیتر نوشته‌اند که تخت‌روانچی به سرطان روده مبتلاست. خبرگزاری مهر عصر روز گذشته به نقل از علیرضا میریوسفی، مسئول مطبوعاتی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نوشت که تخت‌روانچی به زودی روند درمانش به پایان می‌رسد و به دفتر کارش بازمی‌گردد. امیدواریم .

یاد تصویر مشهور امضای ظریف بر متن نهایی برجام می افتیم.آنجا که ظریف ذیل امضایش در کنار امضای لاوروف و کری و موگرینی و دیگر امضا کنندگان با نمایشی کمیاب از رفاقت اضافه کرده است:‌مخلص عباس آقا و مجید آقا . عباس عراقچی و مجید تخت روانچی . حالا یکی از این دو یار ظریف در بیمارستانی مجهز در نیویورک با سرطان روده دست و پنجه نرم می کند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۲۸۲۶۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    چه خوبه فن آوری بدون فیلتر!

  • amirammanamir5

    و صد البته به لطف اعتماد به شیطان بزرگ و برجام و زبان دنیا بلد بودن دیپلمات های برند جهانی