کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۲۲۵
تاریخ خبر:

‌عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران چه کشورهایی هستند؟

تصویر تجارت در سال ۹۸ از ۲۰کشور عمده وارداتی و ۲۰کشور عمده صادراتی نشان می‌دهد، مبادی واردات و مقاصد صادراتی ایران نسبت به سال ۹۷ تغییر چندانی نداشته است. به گزارش اقتصادنیوز چین همچنان شریک اول تجارت خارجی ایران و سرلیست مقاصد صادراتی و مبادی وارداتی است. در صادرات، همسایگان ایران ایفاکننده نقش مهمی‌ بوده‌اند. به‌گونه‌ای که از پنج‌مقصد اول صادراتی، سه‌کشور عراق، ترکیه و افغانستان با ایران همجوار هستند.

اما در ترکیب پنج‌مبدا عمده واردات تنها ترکیه با ایران هم‌مرز است. مقصد کالاهای باارزش صادرات و واردات گران‌قیمت نیز در سال گذشته شناسایی شده است.۲۰بازیگر اصلی صادراتی و ۲۰بازیگر مهم وارداتی ایران در سال ۹۸ معرفی شدند؛ بررسی بازیگران صادراتی نشان می‌دهد چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان عمده‌ترین مقاصد صادراتی ایران هستند. البته براساس آمار سازمان توسعه تجارت، ۲۰بازار بزرگ کالاهای ایرانی ۹۲درصد از کل ارزش صادرات ایران در سال ۹۸ را از آن خود کرده‌اند.

در عین حال چین، امارات، ترکیه، هند و آلمان نیز عمده‌ترین فروشندگان کالا به ایران محسوب می‌شوند. اما آمار معامله ۲۰کشور عمده طرف معامله ایران نشان می‌دهد، ۹۲درصد از کل سهم واردات در سال ۹۸ متعلق به همین ۲۰کشور است. در کنار آمارهای اعلام‌شده، دنیای اقتصاد به بررسی ارزش کالاهای ارسال‌شده و خریداری‌شده از هر کشور پرداخته است. این بررسی حکایت از آن دارد که اگرچه چین به‌عنوان نخستین مبدا واردات ایران محسوب می‌شود، اما بلژیک گران‌ترین کالاها را به ایران فروخته است. همچنین آلمان نیز خریدار گران‌ترین کالاهای ایرانی است.

آمارهای تجارت خارجی ایران در سال ۹۸ نشان می‌دهد، درمجموع ۱۳۴‌میلیون و ۱۸‌هزار تن کالا با ارزشی معادل ۴۱‌میلیارد و ۳۷۰‌میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شده که نسبت به سال ۹۷ از نظر وزنی رشد ۱۴‌درصدی و از نظر ارزشی افت هفت‌درصدی را تجربه کرده است. حال آنکه در همین بازه زمانی ۳۵‌میلیون و ۳۶۴‌هزار تن کالا به ارزش ۴۳‌میلیارد و ۷۳۵‌میلیون دلار به ایران وارد شده است که هم از نظر وزنی رشد ۹‌درصدی داشته و هم از نظر ارزشی یک‌درصد افزایش یافته است. همچنین تراز تجاری ایران در سال ۹۸ منفی دو‌میلیارد و ۴۰۷‌میلیون دلار به ثبت رسیده است.

*** گران‌ترین کالاها از کجا می‌آیند؟
براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته، ارزش هر تن کالای وارداتی از بلژیک ۷۷۹۴دلار است. این کشور در سال گذشته ۳۴‌هزار تن کالا به ارزش ۲۶۵‌میلیون دلار به ایران فروخته است و نوزدهمین مبدا وارداتی ایران طی سال ۹۸ محسوب می‌شود. سهم واردات از این کشور ۶/ ۰‌درصد از کل ارزش واردات ۹۸ است. البته واردات ایران از این کشور اروپایی هم به‌لحاظ ارزشی و هم به‌لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

پس از بلژیک، گران‌ترین کالاها از اسپانیا وارد ایران شده است. ارزش هر تن کالای وارداتی از این کشور به ایران ۳۸۳۳دلار است. درواقع اسپانیا در سال گذشته ۷۲‌هزارتن کالا به ارزش ۲۷۶‌میلیون دلار به ایران فروخته است. سهم این کشور از کل واردات سال گذشته ۶/ ۰‌درصد است. اسپانیا در پله هجدهم مبادی وارداتی ایران قرار گرفته است.

در میان کشورهای آسیایی، کره‌جنوبی گران‌ترین کالاها را به ایران وارد کرده است. ارزش هر تن کالای وارداتی به این کشور ۳۵۰۲دلار است. درمجموع واردکنندگان ۲۲۳‌هزار تن کالا به ارزش ۷۸۱‌میلیون دلار از کره‌جنوبی خریداری کرده‌اند و سهم این کشور از کل ارزش واردات ۹۸به ۸/ ۱درصد می‌رسد. کره‌جنوبی یازدهمین مبدا وارداتی ایران در سال گذشته محسوب می‌شود.

پس از آن، چین نیز در رده چهارم قرار گرفته است. قیمت هر تن کالای وارداتی از چین ۲۸۰۵دلار است. این درحالی است که سهم چین از کل ارزش واردات سال گذشته ۶/ ۲۵‌درصد بوده و نخستین مبدا وارداتی ایران محسوب می‌شود. در سال ۹۸ واردکنندگان سه‌میلیون و ۹۳۶‌هزار تن کالا به ارزش ۱۱‌میلیارد و ۲۱۱‌میلیون دلار از این کشور به ایران وارد کردند.

فرانسه نیز پنجمین کشوری است که کالاهای گران به ایران وارد کرده است. ارزش هر تن کالای وارداتی از این کشور اروپایی در سال گذشته ۲۷۷۰دلار بوده است. فرانسه چهاردهمین کشور طرف معامله ایران در سال ۹۸محسوب می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد ۱۵۷‌هزار تن کالا به ارزش ۴۳۵‌میلیون دلار در سال ۹۸ از این کشور وارد ایران شده است. سهم فرانسه از کل ارزش واردات سال گذشته یک‌درصد است.

*** مشتری‌های گران‌ترین کالاهای ایرانی
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، گرا‌ن‌ترین کالاهای ایرانی در سال گذشته از سوی آلمانی‌ها خریداری شده است. ارزش هر تن کالای صادراتی به آلمان ۲۷۰۲دلار است. حال آنکه آلمان هجدهمین بازار هدف ایران در سال ۹۸ محسوب می‌شود. سهم صادرات به این کشور اروپایی از کل ارزش صادرات سال گذشته ۵/ ۰‌ درصد است.

اما صادرات به آلمان هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی نسبت به سال ۹۷ کاهش یافته است.پس از آن کره‌جنوبی به‌عنوان خریدار کالاهای گران ایرانی محسوب می‌شود. ارزش هر تن کالای صادراتی به کره‌جنوبی در سال ۹۸ حدود ۵۲۱دلار است. این کشور آسیایی پانزدهمین بازار هدف صادراتی ایران در سال ۹۸ بوده .

کدخبر: ۳۳۰۲۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر