کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۶۰۲۲
تاریخ خبر:

‌شیوع ویروس جدید‌ در زادگاه‌ کرونا؟

روزنامه هفت صبح | دو روز است برخی از کاربران فضای مجازی در ایران مدعی هستند که ویروس جدیدی در چین شیوع پیدا کرده است. ویروسی که به گفته این افراد، به خاطر آن «از گوش، چشم و بینی بیماران مبتلا به این بیماری خون می‌آید.» برخی هم نام ویروس زامبی را برای این ویروس انتخاب کردند و برخی دیگر می‌گویند که شاید این ویروس همان ویروس هانتا باشد. ماجرا چیست و این اطلاعات چقدر صحت دارد؟

یک: برخی منابع مانند یک سایت هندی به نام WION از علائمی مثل تب و خونریزی یا تب خونریزی‌دهنده hemorrhagic fevers در میان موارد اخیر ابتلا به کووید ۱۹ در چین صحبت کرده‌اند ولی هیچ جا خبری از یک بیماری که در آن فردی دچار علائمی مثل خونریزی شدید از گوش، چشم و بینی شود وجود ندارد.

دو: تعداد مبتلایان به کرونا در چین در یک هفته اخیر همواره کمتر از ۲۰۰ نفر بوده و این کشور در حال حاضر کمتر از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر کیس یا مورد فعال و بهبودنیافته کرونا دارد.

سه: شهر شیان چین، کانون ابتلا به کووید۱۹ در دور جدید کرونای این کشور است. در این شهر در یک ماه اخیر، ۲ هزار مبتلا به بیماری کووید مشاهده شده‌ است. این دور جدید، اگرچه از حیث ابتلا شدیدتر از موج اول کرونا در چین است ولی از حیث متوفی، این کشور با بحرانی روبه‌رو نیست.

چین از ژانویه سال گذشته میلادی تا به امروز، هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا را ثبت نکرده است. اگر کسی به شما گفت که این ویروس جدید از خانواده هانتا است؛ از این نام ناشناخته نترسید. هانتا از حدود میانه دهه هشتاد میلادی در کره جنوبی شناخته شده و یک بیماری ویروسی است که راه انتقال از آن، از جوندگان به انسان است و شیوع انسان به انسان بسیار اندکی از آن گزارش شده است.

چهار: به فرض آنکه دولت چین در حال پوشاندن اطلاعات دور جدید بیماری یا بیماری جدید باشد؛ باید توجه داشت که این کشور از ۴ فوریه میزبان رقابت‌‌‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ است. کشورهای دیگر به خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی اجازه نخواهند داد چین، با لاپوشانی بتواند چنین رقابت‌هایی را میزبانی کند.

پنج: اگر ویدئویی از شرایط غیرطبیعی در شهرهای چین می‌بینید نباید نگران شوید. همان طور که کانال معتبر و علمی «پیشگیری از بیماری‌های واگیردار» نوشته: «چین برای مهار کرونا بسیار جدی عمل می‌کند…ویدئوهای چین را که می‌بینند گمان می‌کنند چیزی بسیار خطرناکتر شیوع یافته. منابع زرد هم سوار این موج می‌شوند و از نگرانی مردم پول درمی‌آورند!» بنابراین از ویدئوهایی که قرنطینه سفت و سخت یا حتی ضدعفونی‌های شدید در چین را نشان می‌دهند هراس نداشته باشید.

غیر از شیان، دو شهر انیانگ و یوژو هم درگیر این وضعیت هستند و این وضعیت هیچ تفاوت خاصی نسبت به شیوع کووید ۱۹ ندارد. فراموش نکنید که چین وقتی در شهری مبتلا به کووید پیدا می‌کند، منطقه‌ای به وسعت زیاد را لاک‌داون می‌کند و تا تمام ساکنین آن منطقه را چند بار تست نکند و تمام مبتلایان را پیدا و ایزوله نکند و تمام زنجیرهای انتقال را نشکند دست برنمی‌دارد. این کار بسیار هزینه دارد اما انجام ندادنش بسیار گرانتر تمام می‌شود. چرا که با کشوری روبه‌رو هستید که پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و البته میزبان یک رقابت مهم ورزشی یعنی همان المپیک است و دوست دارد این رقابت را در نهایت آرامش برگزار کند.

شش: و در نهایت اینکه برخی از دیروز با انتشار یک ویدئو، مدعی هستند که یک خبرنگار به نام Ben Harnwell در یک شبکه تلویزیونی به نام Real America's Voices مدعی شده که «یک ویروس جدید در شیان چین ظاهر شده است. گزارش شده است که از گوش، چشم و بینی بیماران مبتلا به این ویروس خون جاری شده و شهر به طور کامل قرنطینه شده است.» خوب است بدانید که برنامه‌ای که آن خبرنگار با آن در حال صحبت است، برنامه استیو بنن، مشاور و استراتژیست ترامپ است که یکی از پدران نظریات توطئه در جهان و یکی از مخالفان سرسخت چین است.

در عین حال آن خبرنگار هم اساسا، فرد شناخته‌شده‌ای در عالم رسانه نیست و از چین هم به این برنامه متصل نشده و به نظر ساکن ایتالیا است. بنابراین در جریان باشید که اتفاق ویژه و خاصی در چین روی نداده است، موج خبری نیز برخاسته از تفکرات نئومحافظه‌کار و تندرو در آمریکا است که کرونا را ساختگی و عمدتا ساخته چین می‌دانند (و حتی مخالف واکسن است) و ممکن است این موج ابعاد سیاسی مثل تحت تاثیرقراردادن المپیک چین را داشته باشد.

کدخبر: ۴۳۶۰۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر