کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۷۳۹
تاریخ خبر:

‌شگرد عجیب کارآگاهان‌ در به‌ دام انداختن مجرمان

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ‌شیوه و شگردهای پلیس و کارآگاهان برای دستگیری متهمان، متفاوت است. یک‌بار مجبور می‌شوند دست به سلاح شده و با شلیک گلوله متهم را متوقف کنند، بار دیگر از خانواده مقتول و قاتل بخواهند با آنها برای دستگیری قاتل همراهی کنند و یا اینکه از شم کارآگاهی خود استفاده کنند. در این گزارش پنج شیوه به دام انداختن متهمان را بررسی کرده‌ایم.

یک: پنهان کردن ماجرای قتل به دستور کارآگاه جنایی
بامداد ۲۶ آبان سال ۹۸، گزارش مرگ مرد ۴۵ ساله‌ای در یکی از بیمارستان‌های جنوب پایتخت به بازپرس کشیک قتل پایتخت اعلام شد. بازپرس جنایی و تیم بررسی صحنه جرم بلافاصله راهی محل شده و در تحقیقات اولیه مشخص شد سرنشینان یک خودروی پراید مرد جوان را به بیمارستان رسانده و از محل متواری شده‌اند. این درحالی بود که معاینات اولیه پزشکی قانونی علت مرگ را خونریزی شدید به‌خاطر پارگی شریان‌های ران پا اعلام کرد. در بازرسی بدنی از جیب‌های مقتول کارت عابر بانکی پیدا شد که هویت او را برملا کرد.

پلیس در تماس با خانواده مرد جوان دریافت او برای انجام کاری از خانه بیرون رفته و دیگر بازنگشته است. در ادامه بررسی‌ها و از آنجایی‌که احتمال می‌رفت عامل یا عاملان جنایت برای پیگیری سرنوشت مقتول به خانه او یا محل جنایت برگردند، کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت از خانواده مقتول خواستند که درمورد قتل وی با کسی حرف نزنند و هیچ اعلامیه ترحیم یا پارچه سیاهی که نشان از مرگ وی داشته باشد، روی دیوار خانه نصب نکنند تا راز این قتل به‌طور موقت برملا نشود.

پلیس با این احتمال که سرنشینان پراید در این جنایت دست دارند، ضمن دریافت دستور شناسایی و بازداشت آنها در بازبینی دوربین‌های مداربسته اطراف محل بیمارستان، هویت پرایدسواران را شناسایی کردند. در ادامه تحقیقات صاحب خودروی پراید گفت: «‌از ماجرای قتل خبری ندارم و نمی‌دانم چه کسی این قتل را مرتکب شده است. ما در حال عبور از خیابان بودیم که مقتول را خونین روی زمین دیدیم. به کمک دوستم او را سوار خودروام کرده و به بیمارستان رساندم. اما از ترس اینکه در این ماجرا گرفتار شویم، فرار کردیم.»

بدین‌ترتیب بررسی‌ها در رابطه با این جنایت ادامه داشت تا اینکه مشخص شد مقتول به‌نام شایان، با مردی به‌نام پدرام اختلاف داشته است. حتی چند روز قبل از این جنایت، پدرام و مقتول باهم درگیری داشته که منجر به قمه‌کشی در محدوده افسریه شده است. این درحالی بود که بررسی‌ها نشان می‌داد آخرین بار مقتول با پدرام قرار ملاقات داشته است. با سرنخ‌های به‌دست آمده، به دستور بازپرس دادسرای امور جنایی پایتخت، شامگاه ۱۹ آذر متهم در خانه‌اش دستگیر شد. مرد ۳۸ ساله در تحقیقات اولیه به درگیری مرگبار اعتراف کرد. او علت این درگیری را نظر داشتن مقتول به همسرش بیان کرد.

دو: رهایی گروگان با شلیک پلیس به متهم‌
مرد شرور که با گروگان گرفتن یک موتورسوار در میدان اصلی شهر شیراز باعث ایجاد رعب و وحشت شده بود، با شلیک ماموران پلیس زمین‌گیر شد. خردادماه سال ۱۴۰۰ یکی از افراد شرور و اوباش با عربده‌کشی و تهدید سلاح سرد یک راکب موتورسوار را در میدان شهر گروگان‌ گرفته و با چاقویی که در دست داشت ماموران را تهدید می‌کرد که اگر به او نزدیک شوند، گروگانش را می‌کشد.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس با بیان اینکه این کار موجب رعب و وحشت مردم شده بود، گفت: ماموران انتظامی شیراز سعی در آرام کردن متهم داشتند که وی بدون توجه به دستور پلیس قصد حمله به ماموران و سپس متواری شدن داشت، بنابراین ماموران با رعایت قانون به‌کارگیری سلاح پای وی را هدف قرار داده و او را دستگیر کردند. با حضور ماموران یگان‌های ویژه پلیس گروگان‌ بدون هیچ آسیبی آزاد و متهم دستگیر شد. متهم بلافاصله توسط اورژانس به بیمارستان اعزام شد و تحقیقات برای یافتن انگیزه وی از این کار ادامه دارد.

سه: کارآگاهان دست قاتل را در صحنه‌سازی قتل خواندند
در اواخر بهمن ماه سال ۹۹ خانمی جوان به پلیس آگاهی شهرستان ساوه مراجعه و اعلام کرد که همسرش از شب قبل با خودروی خود از منزل خارج شده و تاکنون مراجعه نکرده که با توجه به اهمیت و حساسیت موضوع، تحقیقات برای یافتن مرد جوان آغاز شد. با آغاز تحقیقات پلیس در همان ساعت ابتدای گزارش ناپدید شدن فرد مورد نظر، خودروی مرد جوان در حالی‌که ظاهرا بر اثر برخورد با ستون‌های پل کنار جاده دچار حریق شده بود، شناسایی و جسد سوخته مرد در آن کشف شد. با ادامه تحقیقات صورت گرفته و تلاش شبانه‌روزی ماموران در بررسی صحنه جرم‌، احتمال وقوع قتل مرد جوان قوت گرفت. در تحقیقات تکمیلی پلیس مشخص شد مرد قبل از سوختگی دچار خفگی شده است که بلافاصله همسر مقتول به‌عنوان مظنون اصلی پرونده دستگیر و به قتل همسر خود با همدستی یک زن و مرد اعتراف کرد.

چهار: نقشه قتل روی دیوار خانه قاتل!
مردی که برای گمراه کردن پلیس، بخشی از نقشه زیرکانه‌اش پس از وقوع قتل را روی تکه کاغذی نوشته و بر دیوار منزل مسکونی‌اش (محل جنایت) نصب کرده بود، راز این جنایت را فاش کرد. حدود دوسال پیش کارآگاهان پلیس آگاهی فریمان در جریان حضور زوج جوانی در این شهرستان قرار گرفتند که طبق اظهارنظر مخبران وضعیت مالی آنها به‌طور ناگهانی تغییر کرده است. مخبران مذکور که احتمال می‌دادند خودروی خارجی گران‌قیمت این زوج و اموال داخل آن سرقتی باشد، ماجرای مشکوک این زوج را به پلیس گزارش کردند.

دقایقی بعد کارآگاهان با جدی گرفتن این اطلاعات به‌سراغ «رسول» رفتند و با کسب مجوزهای قضایی او را مورد بازجویی قرار دادند. این مرد ۳۴ ساله در حالی‌که سعی داشت خونسردی خود را حفظ کند، در توضیح درباره مالک خودرویی که رانندگی آن را عهده‌دار بود، به تناقض افتاد اما در عین حال فقط اصرار می‌کرد همسرش را ببیند. کارآگاهان که به اصرارهای این مرد جوان مظنون شده بودند در بازرسی از داخل خودروی آریزو سه قبضه سلاح شکاری، بیش از چهار میلیون تومان وجه نقد، سکه‌های طلا، ۱۷ عدد ساعت مچی، بی‌سیم قلابی و کلت بادی کشف کردند.

پیدا شدن این اموال ظن کارآگاهان را بیشتر کرد و احتمال وقوع سرقت مسلحانه یا جرایم خشن دیگر قوت گرفت، بنابراین کارآگاهان پلیس آگاهی فریمان به سراغ زن رسول رفتند و او را نیز در منزل خواهرش دستگیر کردند. «زینب» که با دیدن پلیس فکر کرد همه نقشه آنها برای سرپوش گذاشتن به جنایت لو رفته است تنها با چند سوال تخصصی راز جنایتی وحشتناک در مشهد را فاش کرد. این زن ۳۳ ساله به کارآگاهان گفت: مردی به‌نام «محمد-س» با شوهرم دوست بود و به منزل ما رفت و آمد داشت. او پولدار بود و به گفته شوهرم بنگاه معاملات املاک داشت!

اما وقتی آنها به‌هم می‌رسیدند همواره بر سر پول و طلب و بدهکاری با یکدیگر مشاجره می‌کردند تا اینکه شب شنبه باز هم محمد به خانه ما در بلوار توس آمد و با شوهرم به گفت‌وگو پرداخت. آخر شب من و دخترم داخل اتاق خوابیدیم تا اینکه حدود ساعت ۳ بامداد با صدای مشاجره آنها از خواب بیدار شدم و دیدم شوهرم با میل ورزش‌های باستانی (زورخانه) به سرش کوبید و او را کشت. بعد ما را وادار کرد که وسایل‌مان را جمع کنیم تا به خانه خواهرم در فریمان برویم. با دریافت این اطلاعات گروهی از کارآگاهان در کنار قاضی ویژه قتل عمد مشهد راهی بلوار توس شدند تا حقیقت ماجرا را دریابند.

وقتی نیروهای پلیس آگاهی وارد منزل مسکونی رسول شدند، ناگهان جسد خون‌آلود مرد ۴۱ ساله را مشاهده کردند که داخل پذیرایی افتاده بود و دو میل باستانی خون‌آلود نیز در کنار جسد قرار داشت. روی دیوار نیز تکه‌کاغذی خطاب به محمد (مقتول) با دست خط رسول (قاتل) نصب و در آن نوشته شده بود گل‌ها را آب بده! دوشاخه تلویزیون را از برق بکش! در یخچال بازنماند و…! قاضی ویژه قتل عمد که دریافته بود، این دست‌نوشته بخشی از نقشه قاتل برای گمراه کردن پلیس است، دستور تحقیقات بیشتر در این‌باره را صادر کرد تا اینکه متهمان این پرونده اعتراف کردند:

بعد از قتل قصد داشتند چنین وانمود کنند که به مسافرت رفته‌اند و محافظت از منزل را به «محمد» سپرده‌اند که در این میان طلبکاران، او را به قتل رسانده‌اند! در عین حال همسر ۳۳ ساله رسول در بخش دیگری از اعترافاتش گفت: شوهرم قرار بود بعد از رساندن ما به فریمان به همراه یکی از دوستانش به مشهد بازگردد و جسد را به نقطه دیگری انتقال دهد اما با این احتمال که ممکن است به‌خاطر گرمای هوا، جسد دچار فساد نعشی شود و همسایگان از ماجرای قتل مطلع شوند، نقشه مسافرت را طراحی کرد و آن دست‌نوشته را به دیوار چسباند!

پنج: پلیس، سارق را از سوراخ دیوار بیرون کشید
ماجرای این سارق که حدود دوسال پیش از خانه دوستش حدود ۱۵۰ میلیون تومان سرقت کرده بود، جالب است. سارقی که در طی دوسال هر بار پلیس برای دستگیری‌اش می‌رفت همسرش می‌گفت او در خانه نیست، در حالی که در شکاف دیوار پنهان شده بود و بار آخر که ماموران و کارآگاهان آگاهی برای دستگیری این فرد مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند یکی از دیوارهای منزل که روی آن آینه نصب شده غیرعادی است و با برداشتن دیوار دری باز می‌شود که سارق در شکاف دیوار، پشت در پنهان می‌شده است و هربار پلیس‌ برای دستگیری او مراجعه می‌کرد او از طریق دوربین مداربسته بیرون را دیده و پشت دیوار می‌رفته است که پلیس بالاخره محل پنهان شدن او را کشف کرد.

کدخبر: ۴۱۱۷۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر