کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۵۶۵
تاریخ خبر:

‌شاهین بالاخره آماده ورود به بازار می‌شود

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | ‌ این سدان مدرن که در سگمنت C طراحی شده، نخستین محصول کاملا ایرانی سایپا در این رده است که قدرت رقابت با ساخته‌های داخلی و خارجی را دارد. این خودرو که قصد دارد در کلاس سواری‌های ۴٫۵ متری عرض اندام کند، باید بتواند جایگاه خود را در بازاری مملو از خودروهای‌ چینی و کره‌ای پیدا کند.

محصولاتی که عمدتا بین ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان قیمت داشته و عموما از برندهای چری، ایران‌خودرو، کیا، هیوندای، مزدا، پژو و میتسوبیشی هستند. شاهین که فرم طراحی جالبی دارد، بارها در مجامع مختلف نسبت به دنا از نقطه نظر طراحی مورد تحسین قرار گرفته است. در عین حال طیف امکانات، سطح ایمنی و برخی دیگر از ویژگی‌های شاهین این خود را در موقعیتی مناسب نسبت به سایر رقبا جهت تولید انبوه و فروش بالاتر قرار می‌دهد.

*** امکانات سری نخست شاهین‌ مشخص شد
شاهین خودرویی مدرن برخوردار از طراحی جدید و ساختاری تازه‌ است که کیفیت بسیار بالاتری را نسبت به ساخته‌های پیشین شرکت سایپا ارائه می‌کند. این خودرو شهری با اعلام رسمی سایپا در نخستین سری تولید انبوه با این امکانات به دست مشتریان می‌رسد :

« کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمزهای دیسکی جلو و عقب با سامانه‌های ABS، EBD و BAS، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، استارت دکمه‌ای، سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک، دوربین و سنسور پارک عقب، سانروف، دما‌سنج محیط، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، چراغ مشایعت تا منزل، استاندارد صندلی‌های ایزوفیکس، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، نشان تعویض دنده GSI، فرمان کمکی برقی یا EPS، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سامانه رهیاب ماهواره‌ای، بلوتوث و رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی.‌ » فعلا تجهیزات تیپ‌های لوکس‌تر شاهین اعلام نشده است.

*** آزمایش تصادف در سرعت ۵۶ کیلومتر
پس از مدت‌ها بحث بر سر تست‌های تصادف خودروهای داخلی، سایپا سرانجام از ویدئوهای آزمایش تصادف این خودرو در موسسات اروپایی پرده برداشت. تست‌هایی که گرچه تایید نشده اما گویا در کشور پرتغال انجام شده‌اند. در این تصاویر، شاهین پس از برخورد با مانع روبه‌رو تنها در بخش جلو آسیب دیده و ستون و رکاب‌های کناری بدون هیچگونه آسیبی سالم می‌مانند.

با اینکه سایپا نام موسسه را اعلام نکرده و تست نیز در سرعت متوسطی انجام گرفته اما این رویکرد تازه سایپا در ارتقای سطح ایمنی محصولاتش را باید به فال نیک گرفت. سایپا در باره این آزمایش اینگونه توضیح داده‌‌ : «اما یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو ‌ روی خودرو و تصادف است.

در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP مورد بررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند و میزان باز شدن، جهت باز شدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود. با توجه به اینکه تست کیسه هوای شاهین برای اخذ مجوزهای ECE و EEC برگزار شده است، سرعت این تست ۵۶ کیلومتر بر ساعت و در شرایط تست کیسه هوای SRS و برخورد ۱۰۰ درصد بوده و عملکرد کیسه هوای جلو در شرایط تست تصادف از روبه‌رو مورد سنجش قرار گرفته است.»

*** خط تولید شاهین در شرف افتتاح
سایپا وعده داده شاهین را در سال اول تولید به میزان ۲۰ هزار دستگاه تولید خواهد کرد. رقمی که نه‌تنها به سلطه شاهین در این بخش از بازار منجر خواهد شد که زمینه‌ساز رشد درآمدهای بزرگ‌ترین سازنده خودرو در ایران را فراهم می‌کند. این خودرو که پیشتر قرار بود از تیرماه ۱۳۹۹ به تولید انبوه برسد، طبق شنیده‌ها در هفته‌های اخیر آماده ورود به خط تولید شده و با افتتاح و رسیدن به تیراژ روزانه بالا فاصله چندانی ندارد.

کدخبر: ۳۵۳۵۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر