کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۴۸۱
تاریخ خبر:

‌سواری‌های گرانقیمت بازار با هویتی چینی

روزنامه هفت‌صبح | درست است که در ایران به اندازه‌ کراس‌اوورهای چینی، سدان‌های اژدهای زرد شرق آسیا محبوب نیستند. اما این به معنی بازار سوت و کور آنها نیست. بسیاری از افراد به دلایل مختلف دوست ندارند شاسی‌بلند سوار شوند و به دنبال سدانی می‌گردند که هم قیمت معقولی داشته باشد و هم بتوان روی آن به عنوان خودرویی برای بلندمدت حساب باز کرد.

با توجه به اینکه هنوز پای شاهین و تارا به بازار باز نشده، دنا پلاس توربوی اتومات به دلیل مشکلات ریز و درشت گزارش‌شده بدنام است و نمونه‌های کارکرده ژاپنی و کره‌ای استهلاک و هزینه نگهداری بالایی دارند سدان‌های چینی که از دیگر هموطنان خود یک سر و گردن بالاترند تبدیل به در دسترس‌ترین گزینه‌ روی میز می‌شوند.

*** ۲۹۷ میلیون / آریو S300 - مدل ۱۳۹۸
اگر به دنبال سدانی هستید که حس و حال تویوتاسواری را با همان دوام و استهلاک پایین به شما هدیه دهد آریو خودرویی قابل اطمینان است. شرکت زوتی امتیاز خط تولید تویوتا آلیون را در سال ۲۰۱۰ از شرکت تویوتا خرید و در سال ۲۰۱۵ این سایپا بود که این امتیاز را خریداری کرد. آریو از نظر طراحی یکی از معدود چینی‌های بازار است که به‌رغم قدیمی‌بودن پلتفرم طراحی زیبا و هماهنگی دارد. این ویژگی را باید در کنار کابین جادار و صندوق عقب آن دید که آریو را برای خانواده‌ها تبدیل به گزینه‌ای جذاب می‌کند. پیشرانه این خودرو تحت لیسانس میتسوبیشی و جعبه دنده آن تحت لیسانس هیوندای ساخته شده است و همچنین تعلیق نرم و سواری راحتی دارد. البته در نمونه مونتاژشده در ایران برخی از امکانات همچون نمایشگر لمسی ۷ اینچی حذف شده است.

*** ۴۰۶ میلیون / چری آریزو ۵ توربو - مدل ۱۳۹۹
آریزو ۵ نسبت به اولین محصولات چری در بازار ایران همچون کوین یا ویانا نمایانگر پیشرفتی بزرگ است. طراحی داخلی و خارجی این سدان خوش‌سیمای چینی اسپورت است و خودروهای اوپل را به ذهن تداعی می‌کند. با این حال آریزو ۵ کماکان از مشکل دیگر مونتاژی‌ها رنج می‌برد و آن کیفیت پایین متریال به کار رفته در کابین است. آریزو ۵ یکی از اقتصادی‌ترین سدان‌های این کلاس است و مصرف سوخت پایینی دارد. این خودرو در تیپ‌های لاکچری و اکسلنت به بازار عرضه شده که در نسخه اکسلنت به آپشن‌های زیادی در حد سدان‌های کره‌ای مجهز شده است. به‌رغم قدرت بالای موتور در مدل توربو اما شتاب این خودرو با ثبت عدد ۱۴ ثانیه ناامیدکننده است و گیربکس CVT آن نیز هماهنگی خوبی با پیشرانه ندارد. درباره کیفیت پایین ترمزهای آریزو ۵ به خصوص در تیپ لاکچری نیز گزارش‌هایی وجود دارد.

*** ۴۴۰ میلیون / بسترن B30 - مدل ۱۳۹۹
از خودروهای خوشنام بازار که به‌رغم آنکه کمی قدیمی شده اما هنوز هم طراحی زیبایی دارد که مرهون استفاده از پلتفرم فولکس واگن جتا است. با توجه به سابقه خوب بهمن موتور در مورد مزدا ۳ بسترن B30 نیز مورد اقبال خوبی در بازار قرار گرفت. بسیاری از افراد معتقدند کمتر خودروی چینی‌ای در بازار ایران موجود است که کابین بادوام و با متریال باکیفیتی همچون بسترن داشته باشد. B30 همچنین سواری نرم و شتاب‌ قابل قبولی دارد. البته پیشرانه بسترن قدیمی و ضعیف است و به جز استفاده روزمره از شهر مناسب دیگر موقعیت‌ها به خصوص در مسیرهای ناهموار نیست. با این قیمت نیز دو عدد کیسه هوا برای آن کافی به نظر نمی‌رسد البته بسترن از نظر سیستم‌های ترمز خودرویی همه‌چیز تمام است. به سیاق دیگر محصولات بهمن موتور در این خودرو نیز باید قید پک کامل آپشن‌های رفاهی را بزنید و به دوام خودرو دلخوش باشید!

*** ۵۰۸ میلیون / لیفان ۸۲۰ - مدل ۱۳۹۷
ب.‌ام‌.و سری ۷ چینی و تویوتا کمری چینی از القاب لیفان ۸۲۰ هستند. سدانی که آمد تا حیثیت از دست رفته لیفان در ایران را نجات دهد! از نظر طراحی ۸۲۰ جزو بهترین چینی‌های بازار است. با این حال مشکل اصلی این خودرو کابین آن است که اصلاً حس سدانی لاکچری یا حتی نیمه‌لاکچری را القا نمی‌کند و کیفیت متریال به کاررفته در آن همچون لیفان ۵۲۰ پایین است. از نظر آپشن‌ها اما ۸۲۰ خودرویی به نسبت کامل است. کرمان موتور برای ایران نمونه ۲٫۴ لیتری را برگزید که به‌رغم قدرت ۱۵۸ اسبی خود هم مصرف سوخت و هم استهلاک بالایی دارد. جعبه دنده ۶ سرعته اتومات ۸۲۰ جزو معدود نمونه‌های باکیفیت بازار است که توسط شرکت DSI استرالیا ساخته شده و شاسی آن نیز توسط شرکت MIRA انگلستان طراحی شده است. این خودرو توانسته از سی انکپ ۵ ستاره ایمنی دریافت کند.

*** ۷۴۰ میلیون / چری آریزو ۶ - مدل ۱۳۹۹
هنوز دو سال نیست که آریزو ۶ به ایران آمده اما در این مدت، کم برای کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها کری‌خوانی نکرده است! آریزو ۶ یک سر و گردن از آریزو ۵ بالاتر است اما در عین حال تفاوت قیمتی این دو مدل بسیار بالاتر از آن چیزی است که در واقعیت مشاهده می‌شود. از ظاهر اسپورت آریزو ۶ قطعاً لذت خواهید برد اما خساست چری در استفاده از پیشرانه کم‌حجم ۱٫۵لیتری و بسنده کردن به افزودن توربوشارژر توی ذوق‌تان خواهد زد! در نسخه مونتاژی این خودرو در ایران برخی از آپشن‌های مهم همچون سنسور نقطه کور، سنسورهای همرنگ بدنه و تریم کرمی کابین حذف شده‌اند. سیستم تعلیق خودرو نیز بهبود چندانی نسبت به آریزو ۵ پیدا نکرده است. هرچند این خودرو از معدود چینی‌های بازار ایران است که از جعبه دنده ۹ سرعته تیپ ترونیک بهره می‌برد که لذت سواری متفاوتی را پدید می‌آورد.

*** ۵۸۰ میلیون / ام جی ۶ - مدل ۲۰۱۶
ام جی‌ها به دلیل پیشیه انگلیسی خود نسبت به دیگر چینی‌ها استاندارد کاری متفاوتی دارند و همین امر سبب شده تا این خودروها حال و هوای دیگری در رانندگی عرضه کنند. ام جی ۶ به همراه ام جی ۵۵۰ و ام جی ۳۶۰ جزو خودروهای پرفروش ام جی در ایران بود که بازار کارکرده خوبی نیز دارند. ام جی ۶ علاوه‌بر طراحی موزون به آپشن‌های متعددی از جمله ۶ کیسه هوای ایمنی، سیستم‌های ترمز و پایداری ABS - EBD - TCS - CBC - DSC - HSA و کروز کنترل، سانروف دو حالته، گرمکن صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی و تنظیم گودی کمر، کول باکس، سنسور باران و… مجهز است. با این حال در مدل‌های قدیمی سیستم ترمز این خودرو دچار اشکالاتی است. از دیگر نقاط ضعف این سدان زیبای چینی می‌توان به نفوذ صدای موتور به کابین و تاخیر در تعویض دنده اشاره کرد.

*** ۳۲۸ میلیون / برلیانس H330 - مدل ۱۳۹۹
این مدل نسبت به دیگر اعضای خانواده برلیانس، شاید به جز کراس، زیباتر است. به دلیل رابطه خوب و همکاری برلیانس و بی‌ام‌و شباهت‌هایی میان طراحی این خودرو و زبان طراحی ب.ام.‌و در دهه ۲۰۰۰ دیده می‌شود. در برلیانس H330 از گیربکس اتوماتیک بسیار خوبی استفاده شده که حتی در نسخه مجهز به موتور ۱٫۵ لیتری عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به اجرا می‌گذارد. کابین برلیانس نسبت به دیگر خودروها در این بازه قیمتی جادار است و به درد مسافرت‌های طولانی‌مدت می‌خورد. شاید طراحی داخلی این خودرو در نسبت با سدان‌های روز چینی قدیمی به نظر بیاید و امکانات چشمگیری نیز عرضه نکند، اما عملکرد فنی کم‌نظیری را نسبت به دیگر سدان‌های هموطنش عرضه می‌کند و کمتر دردسر بردن خودرو به تعمیرگاه را خواهید داشت. بعضی از افراد معتقدند که فنربندی این خودرو خوب نیست و اقدام به تعویض آنها با نمونه استفاده‌شده در تندر ۹۰ می‌کنند.

*** ۴۱۵ میلیون / بسترن B50 اف - مدل ۱۳۹۶
B50 اف نسبت به B50 هم زیباتر شده است و هم با افزایش حجم پیشرانه قدرت بیشتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد. از آنجا که موتور B50 اف توسط مزدا ساخته شده است استهلاک پایینی دارد و شتاب بهتری نسبت به رقبا ارائه می‌دهد. با این حال کابین این خودرو نسبت به بقیه گزینه‌های این لیست ساده‌تر و بی‌آلایش‌تر است. بسترن در زمینه ایمنی نمره بالایی می‌گیرد و با چهار ایربگ، سیستم کنترل هرزگردی، سامانه کنترل پایداری، ترمزهای ABS، EBD و BA و همچین شاسی با سه اتصال H گونه عملکرد خوبی در تصادفات نشان می‌دهد. مصرف سوخت B50 اف نسبت‌به قدرت آن بسیار اقتصادی است و به جیب‌تان فشار زیادی وارد نمی‌کند. بهره‌گیری از سیستم تعلیق در جلو از نوع جناغی هم ثبات در سر پیچ‌‌ها و هم کیفیت سواری را افزایش داده است.

کدخبر: ۳۶۶۴۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر