کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۷۷۴
تاریخ خبر:

‌زورآزمایی توئیتر و‌ ترامپ برسر مرگ جورج

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: توئیتر و ترامپ به جان هم افتاده‌اند و مارک زاکربرگ، از این اوضاع سوء‌استفاده کرده تا رقابت دیرینه‌اش را با جک دورسی را اینجا هم ادامه دهد و همه را به جان هم بیندازد. ماجرا از اینجا شروع شد که ترامپ در توئیتی نوشت رای دادن از طریق پست در انتخابات پیش روی آمریکا به «تقلب» گسترده منجر می‌شود و ممکن است صندوق‌های پستی به سرقت بروند.

توئیتر در مقابل این توئیت ترامپ به سراغ سیاست جدید راستی‌آزمایی‌اش رفت و آن را روی یکی از دروغگوترین سیاستمداران تاریخ امتحان کرد. این شبکه اجتماعی برچسب راستی‌آزمایی زیر پست‌ قرار داد که با لینکی کاربران را در صورت تمایل به صفحات و مقالات رسانه‌های خبری مختلف درباره رای دادن از طریق پست در آمریکا هدایت می‌کرد. عنوان این برچسب راستی‌آزمایی است: «حقایق درباره رای دادن از طریق پست را دریافت کنید.»

* دو: دعوای ترامپ و توئیتر در همان روز اول تبدیل به دعوای آزادی بیان شد. جک دورسی پشت سنت آمریکایی‌ها که دروغ گفتن را زشت و ننگین می‌شمارند پناه گرفت و ترامپ در وضعیتی قرار گرفته بود که احساس می‌کرد آزادی بیانش خدشه‌دار شده است. رئیس‌جمهور آمریکا بعد از اینکه با اقدام توئیتر مواجه شد، نوشت:«‌توئیتر اکنون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مداخله کرده است. آنها براساس راستی آزمایی رسانه‌های اخبار جعلی یعنی سی‌ان‌ان، و واشنگتن پست که مال آمازون است، می‌گویند که بیانیه من در مورد رای پستی، که به فساد و تقلب گسترده منجر خواهد شد، نادرست است…. توئیتر کاملا آزادی بیان را خفه می‌کند و من به عنوان رئیس‌جمهور اجازه آن را نخواهم داد…!»

* سه: ترامپ کمی‌بعد از این جنجال‌ها یک دستور علیه شبکه‌های اجتماعی صادر کرد که در نوع خود بی‌سابقه بود. او توئیتر را به خاموش کردن صدای محافظه کاران متهم کرد. توئیتر که مدت‌ها تحت فشار افکار عمومی‌ست که با ادعاهای ناروای سیاستمداران با مدارا رفتار می‌کند، این بار در وضعیتی قرار گرفت که از یک سو خودش را حامی ‌منافع آمریکایی‌ها و رای دهندگان می‌دانست و از سوی دیگر از سمت جمهوری خواهان و محافظه کاران به سانسور و حمله به آزادی بیان متهم شده بود.روز جمعه به وقت تهران ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی در جهت محدود کردن حفاظت‌های وسیع حقوقی که شرکت های شبکه اجتماعی از آن بهره می‌برند اقدام کرد.

این در حالی اتفاق افتاد که او قبلا تهدید کرده بود شبکه‌های اجتماعی محدود کننده را خواهد بست! او هنگام امضای این فرمان در کاخ سفید گفت:«ما امروز اینجا هستیم تا از آزادی بیان در مقابل بزرگترین خطری که واقعا در تاریخ آمریکا با آن روبه‌رو بوده دفاع کنیم. تعداد انگشت شماری شرکت‌های قدرتمند و انحصاری شبکه اجتماعی بخش وسیعی از کلیه ارتباطات خصوصی و عمومی‌در ایالات متحده را کنترل می‌کنند.» در همین حال یک مقام اروپایی از دورسی خواست که مقر توئیتر را به اروپا منتقل کند تا این شبکه اجتماعی از شر ترامپ در امان بماند.

* چهار: جنگ بین ترامپ و توئیتر خیلی زود وجهه اقتصادی خود را نشان داد. در کمتر از بیست و چهارساعت، سهام توئیتر پایین آمد و مارک زاکربرگ موسس فیس بوک در فاکس نیوز حاضر شد، آزادی بیان را مورد هدف قرار داد و پشت ترامپ ایستاد. زاکربرگ همیشه به دلیل نزدیکی‌اش به ترامپ مورد انتقاد بوده. او سال پیش ناهاری با رئیس جمهور آمریکا صرف کرد که جنجالی شد. اما این نابغه جوان هیچ وقت آنقدر آشکار از ترامپ حمایت نکرده بود. اقدام او در پشتیبانی از ترامپ در دعوای با توئیتر نشان داد که موسس فیس بوک برای زمین زدن توئیتر دندان تیز کرده است.

* پنج: دردسرهای ترامپ اما در همین جا پایان نیافت و آزادی بیان تنها موردی نبود که در آخر هفته گذشته مورد حمله قرار گرفت. مرگ یک شهروند سیاه‌پوست در آمریکا به دست پلیس سفیدپوستی که با گذاشتن زانویش بر گردن او اتفاق افتاد، چنان مردم آمریکا را خشمگین کرد که احتمال شورش در ایالات متحده بالا گرفت. در مینیاپولیس، جایی که این جنایت اتفاق افتاده، اوضاع به شدت قمر در عقرب است و همین هم ترامپ را وحشت زده کرده است.

* شش: جورج فلوید تنها ۴۶ سال داشت که مقابل دوربین‌هایی که آخرین دقایق زندگی‌اش را ثبت می‌کردند، با خس خس گفت: نمی‌توانم نفس بکشم. آخرین جمله او حالا تبدیل به شعار معترضان آمریکایی به کشتار سیاه‌پوستان شده است. پلیس از سوی دولت تحت تعقیب قرار گرفته اما آمریکایی‌ها می‌دانند که کشتن یک شهروند سیاه‌پوست به دست پلیس، تبدیل به امری روتین و کم هزینه شده است. هر چهارپلیسی که در این قتل دست داشته یا در آن موقعیت حضور داشته‌اند اخراج شده‌اند اما خشم شهروندان آمریکایی هنوز زبانه می‌کشد.

* هفت: روز چهارشنبه، ماموران پلیس به سوی معترضان و شماری از افراد که در حال غارت بودند، گاز اشک‌آور شلیک کردند و روز پنجشنبه ایستگاه پلیس در این شهر توسط معترضان آتش زده شد. تیم والز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا دستور اعزام نیروهای گارد ملی را صادر کرد و گفت چنین کاری به درخواست شهرداران مینیاپولیس و شهر سنت پل صورت می‌گیرد. او همچنین«وضعیت اضطراری»در شهر اعلام کرد. فرماندار مینه‌سوتا گفته است «غارت، خرابکاری و آتش‌زدن» در شهر باعث وارد شدن خسارات به بسیاری از کسب و کارها شده که برخی از آنها متعلق به اقلیت‌ها بوده است. او در بیانیه‌ای از معترضان خواسته مسالمت‌آمیز باقی بمانند و گفته است «مرگ جورج فلوید باید به عدالت و تغییر و تحول در ساختار منجر شود، نه به مرگ و نابودی بیشتر.» شهردار مینیاپولیس خواهان اعلام جرم علیه پلیسی شده که در فیلم ویدئویی منتشر شده دیده می‌شود. این روند هنوز آغاز نشده است.

* هشت: اما ترامپ؛ جنگ ترامپ و توئیتر بر سر مرگ مرد سیاه‌پوست آمریکایی هم مجددا بالا گرفت. صبح روز جمعه ترامپ در توئیتی خشونت بار معترضان را به شلیک تهدید کرد. ترامپ در یک توئیت نوشته بود که«اراذل و اوباش»در حال اهانت به یاد و خاطره جورج فلوید هستند و او نیروهای گارد ملی آمریکا را به این شهر می‌فرستد. او در ادامه در توئیتی دوم این عبارت را آورده بود که «وقتی غارت‎ها شروع شود، تیراندازی هم آغاز می‌شود». توئیتر خیلی زود توئیت دوم را پنهان کرد تا از«ستایش خشونت» جلوگیری کند. به نظر می‌رسد که این اقدام توئیتر هم بر شدت اختلافات میان این دو بیفزاید و حتی شاید فعالیت توئیتر در آمریکا با مشکل روبه‌رو شود.

* ۹: توئیت ترامپ نشان داد که اعتراضات اخیر در آمریکا قادر است به سادگی تبدیل به یک سلسله شورش در این کشور شود. خشونت فزاینده در این کشور نسبت به رنگین پوست‌ها بعد از روی کار آمدن ترامپ از یک سو و بیکاری ۴۰ میلیون آمریکایی بر اثر کرونا به نارضایتی‌ها در آمریکا دامن زده است. پیش از این هم گفته شده بود که آمریکا در سه سال گذشته بیشترین شکاف اجتماعی را پس از جنگ داخلی آمریکا، تجربه کرده است.

* ۱۰: بسیاری معتقدند بالا گرفتن شورش‌ها می‌تواند عواقب وخیمی ‌برای آمریکا داشته باشد. حتی دموکرات‌ها هم از این دردسر تازه علیه ترامپ استفاده چندانی نکرده‌اند و ترجیح داده‌اند که فعلا سر به سر او نگذارند تا سایه خشونت‌ها از سر ایالات متحده کم شود. اما به نظر می‌رسد خود ترامپ کمتر از دیگران با این موضوع عقلانی برخورد ‌کند. تهدید او به آغاز تیراندازی می‌تواند باعث گسترش اعتراضات و سرایتش به دیگر ایالت‌ها شود. خطر ناامنی برای آمریکایی‌ها جدی است.

بسیاری از رهبران جامعه سیاه‌پوست آمریکا و شخصیت‌هایی چون پسر مارتین لوترکینگ، رهبرافسانه‌ای آنها در احقاق حقوق رنگین پوستان، به میان آمده‌اند تا این اتفاق را تبدیل به ایجاد شرایطی بهتر و برابرتر برای آمریکایی‌ها کنند. اما غم نان و بیکاری و وضعیت اسفناک اقتصادی بعد از کرونا به همراه عصبانیت بخشی از جامعه از بی مبالاتی ترامپ در برخورد با این بیماری، می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. با این همه و در بحبوحه همه این بحران‌ها، ترامپ تلفن همراهش را رها نمی‌کند و دست از سر توئیتر و جک دورسی و البته چینی‌ها بر نمی‌دارد.

کدخبر: ۳۳۰۷۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر