کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۳۴۵
تاریخ خبر:

‌ریسک بالای ابتلا به کرونا در ‌فینال برنامه عصرجدید

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | مراحل نیمه‌نهایی مسابقه «عصرجدید» به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، بدون حضور تماشاگران و همراهان شرکت‌کننده‌ها ضبط شد. حتی عوامل «عصرجدید» به‌نحوی برنامه‌ریزی کرده بودند که اجراها به صورت ضبطی انجام شود تا زمان کوتاه‌تر باشد و خطرات کمتر.

همه این موارد اتفاق‌های قابل‌قبولی بود که در مرحله نیمه‌نهایی شاهدش بودیم. بااین‌حال احسان علیخانی مدام ابراز امیدواری می‌کند که فینال مسابقه به این شکل ضبط نشود. او مدام می‌گوید امیدوار است تا اسفندماه وضعیت شیوع کرونا به جایی برسد که بتوانند فینال را با حضور تماشاچی‌ها در سالنی پر ضبط کنند.

حتی تاکید می‌کند که فینال بدون تماشاچی اصلا جذابیتی ندارد. این در حالی است که طبق وضعیتی که شاهدش هستیم، بعید است تا اسفند، کرونا روندی نزولی داشته باشد و طبیعتا همان بهتر که از همین حالا امیدی به برگزاری فینالی پرشور با حضور تماشاچی‌ها نداشته باشند.

*** خطرات پشت صحنه برنامه‌ها
بعد از دو اتفاق ناگوار از دست دادن مهرداد میناوند و علی انصاریان بعد از حضور در یک برنامه اینترنتی تصویری، حالا نگاه‌ها خیلی بیشتر به شرایط خطرناک پشت‌صحنه‌های ضبط برنامه‌های تلویزیونی معطوف شده است.

هفته گذشته بعد از تاکید مدیرکل روابط‌عمومی سازمان نظام پزشکی درباره اینکه روی استودیو‌های ضبط برنامه نظارت چندانی نیست، در همین صفحه به خطرات زیادی که در پشت‌صحنه برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد اشاره کردیم. پس طبیعی است که در این شرایط، هرچه تعداد افراد بالاتر باشد، وضعیت به مراتب خطرناک‌تر خواهد شد. چه کسی حاضر است تاوان این خطرات را بدهد؟

*** زمان طولانی برای ضبط
درست است که «عصرجدید» در استودیویی بزرگ با سقفی بسیار بلند ضبط می‌شود، اما بیایید اینطور حساب کنیم که در صورت زنده بودن اجراها، پنج‌تا اجرای فینال وجود دارد. هر اجرا با داوری حدود نیم‌ساعت زمان می‌برد. برای ضبط پنج اجرا، در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن حدود سه، چهار ساعت زمان لازم است.

حتی اگر فرض بگیریم که اجراها جداجدا ضبط شوند و داوری‌ها باز هم به روز دیگری موکول شود، باز هم این افراد زمانی طولانی کنار هم هستند. چون آماده‌سازی صحنه‌ها و شروع ضبط تا انتها بسیار زمان‌بر خواهد بود. اگر فرض کنیم اجراها از پیش ضبط شده باشند و تماشاچی‌ها صرفا شاهد تماشای یک مسابقه ضبطی باشند، باز هم فقط زمان آماده‌سازی صحنه حذف می‌شود و کماکان مدت‌زمان طولانی در استودیو حضور خواهند داشت.

*** نبود امکان تست کرونا
درباره اینکه فینال یک مسابقه در حضور تماشاچی‌ها جذاب است و حضور آنها به فینالیست‌ها هم قوت قلب خواهد داد شکی نیست، اما این در شرایطی امکان‌پذیر است که تک‌تک تماشاچی‌ها با تست منفی در مسابقه حضور داشته باشند. با توجه به اینکه تست پی‌سی‌آر، قیمت بالایی دارد و تحت پوشش بیمه هم نیست، این روش هم امکان‌پذیر نخواهد بود.

استفاده از تب‌سنج و اندازه‌گیری درجه حرارت بدن هم چندان راهگشا نیست، چون همانطور که می‌دانیم، بسیاری از مبتلایان به کرونا تب نمی‌کنند و بدون داشتن کوچکترین علائمی، این بیماری را پشت‌سر می‌گذارند. شاید صرفا ناقل این بیماری باشند و ویروس را به اطرافیان منتقل کنند.

*** فینال بدون تماشاچی
از آنجایی که ضبط مرحله فینال مسابقه، در همین چند هفته اخیر صورت خواهد گرفت و با توجه به وضعیتی که به لحاظ شیوع کرونا در کشور وجود دارد و همچنین با توجه به اینکه امکان گرفتن تست برای همه وجود نخواهد داشت، طبیعی است که بهترین راه‌حل برای عصرجدید، برگزاری فینال بدون حضور تماشاچیان است. حتی اگر این فینال برخلاف میل عوامل برنامه و فینالیست‌ها چندان جذاب و پرهیجان نباشد.

*** ریسک نکنید
بارها در همین صفحه به این مسئله اشاره‌ کرده‌ایم که درحال‌حاضر که تلویزیون عملا از حضور برنامه‌های جذاب و پرهیجان خالی شده، پخش مسابقه‌‌ سرگرم‌کننده‌ای مثل «عصرجدید» می‌تواند بسیار پراهمیت باشد. درست است که برنامه با انتقادهایی روبه‌روست و همانطور که بارها نوشته‌ایم، به لحاظ شیوه‌ اجرا و داوری‌ها و … کماکان ضعف دارد، اما در اینکه نسبت به سایر مسابقه‌های در حال پخش، یک سر و گردن بالاتر است و توانایی جلب مخاطب دارد شکی نیست.

طبیعتا همه ما به شرایط تولید چنین مسابقه‌ای در این وضعیت واقف هستیم و می‌دانیم همین‌ که عوامل ریسک کرده‌ و حاضر شده‌اند این‌همه ساعت کنار هم قرار بگیرند و برنامه‌ای با این گستردگی را ضبط کنند، کار بسیار مهمی انجام داده‌اند، اما ضبط فینال در حضور تماشاچیان ریسک بزرگی است و طبیعتا هیچ‌کدام از مخاطبان از عوامل این مسابقه نمی‌خواهند که چنین ریسکی را بپذیرند.

کدخبر: ۳۷۲۳۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر