کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۳۰۷
تاریخ خبر:

‌رفتار عجیب عباس ایروانی در دادگاه

روزنامه هفت صبح | تصاویری که ملاحظه می‌کنید شکار علی حدادی‌اصل عکاس خبرگزاری آنا است، از جلسه سوم محاکمه گروه عظام؛ پرونده‌ای که مربوط به قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو است و اینجا ظاهرا عباس ایروانی مدیر عظام سعی دارد با این روش نامحسوس نکته‌ای را به متهم ردیف دوم تذکر بدهد.

شیوه برخورد متفاوت عباس ایروانی در دو جلسه قبلی هم حرف و حدیث‌هایی به همراه داشت. چه آنجا که او مرتب قرائت کیفرخواست را قطع می‌کرد و با تذکرات جدی قاضی مواجه شد و چه آنجا که گفت اصلا اقرار مدیرانش را بدون سند قبول ندارد. یکبار هم کار به جایی کشید که قاضی پرونده در جلسه قبل خطاب به او گفت: «شما در این جلسه دادگاه چندین بار به متهمان تلقین و آن‌ها را تهدید کرده‌اید که مشاهده شد.»

بنابراین رفتار او در این جلسه دادگاه را هم به نوعی می‌توان در ادامه همان تذکر قاضی تفسیر کرد. جلسه دیروز بیشتر زمان جلسه به ارائه دفاعیات امیررضا رفیعی متهم ردیف دوم گذشت. او بین آذر ۹۶ تا زمان دستگیری یعنی مرداد ۹۷ قائم مقام این شرکت بوده. قصه این عکس به لحظه‌ای بر می‌گردد که نماینده دادستان از رفیعی درباره اینکه چرا کالای وارداتی خود را به جای بند ۹ قانون، ذیل بند ۶ معرفی کرده سوال کرد و رفیعی مشغول پاسخ دادن شد که ایروانی به این شکل به پای او زد.

در ابتدای جلسه قاضی صلواتی عنوان اتهامی امیر رضا رفیعی را اینطور توضیح داد: «مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو به میزان ۲۰۱میلیون و ۶۲۹هزار و ۸۳۹دلار، معاونت در پرداخت رشوه، معاونت در جعل اسناد، معاونت در استفاده از سند مجعول و مشارکت در فراری دادن متهم خاتمی‌پور»

در ادامه بخش‌هایی از آنچه در جلسه دیروز گذشت را به نقل از خبرگزاری میزان می‌خوانیم.
متهم رفیعی:در خصوص اظهارات نماینده دادستان که شرکت سازه‌پویش به گرانفروشی متهم شده است باید بگویم این شرکت بسیاری از قطعات را با قیمت مناسب تولید کرده است. ECU موتور TU۵ که ۱۱۵ یورو خریداری می‌شد به ۷۵ یورو و سپس به ۶۸ یورو کاهش یافت که این امر باعث شد تا حدود ۱۵۰میلیون یورو طی ۱۰ سال ارز از کشور خارج نگردد و امیدوارم که دادگاه با بررسی کارشناسانه و دقیق از بنده رفع اتهام نماید.

متهم رفیعی: بنده طی دو مقطع مدیرعامل شرکت سازه‌پویش بودم و بسیاری از اتهامات در زمان مدیریت بنده رخ نداده است و قادر به پاسخگویی نیستم، لذا تقاضا دارم گمرک مدارک شکواییه ارائه کند تا پاسخ لازم را ارائه نمایم.
متهم رفیعی: تا پایان سال ۹۵ شرکت از تعرفه ۵درصد برای قطعات استفاده می‌نمود و در بسیاری از موارد نیز تعرفه‌های ۱۰، ۱۵ و ۲۰درصدی پرداخت شده است در خصوص درج لوگو روی ECU و سایر قطعات این نکته را اعلام می‌نمایم که این کار با تایید خودروساز صورت گرفته است. در مجموع ۴۸۳ میلیارد واردات داشته‌ایم که برای آن ۳۷میلیارد و ۵۰۰میلیون تعرفه داده‌ایم. بنده هیچگونه دستوری در خصوص جعل سند را صادر نکردم و مدیران عظام هیچ نقشی در جعل اسناد نداشته‌اند.

قاضی: در بازرسی‌های صورت گرفته از دفتر خاتمی‌پور اسناد مجعولی کشف شد، در این باره چه توضیحی دارید؟
متهم رفیعی: بنده هیچ دستوری برای ایجاد اسناد خلاف واقع به هیچ یک از متهمان ندادم.
قاضی: بر اساس اقرار، شما در اسناد دستکاری می‌کردید تا گمرک را فریب دهید. به گونه‌ای که یک عبارت توسط ترخیص کار به اسناد اضافه می‌شد.

متهم رفیعی: من هیچ اسنادی را خلاف واقع ارائه ندادم و صحت و سقم حرف‌های من را کارشناسان خودرو می‌توانند اعلام کنند.
قاضی: بر اساس اقاریر شما، آقای نجیبی سهامدار دستور داد برای تمامی قطعات وارداتی حداقل تعرفه پرداخت شود.
متهم رفیعی: بر اساس دستور آقای نجیبی و ایروانی باید برای بالا بردن سطح خودکفایی از مزیت گمرک استفاده کنیم.
قاضی: مزیت گمرک چه ارتباطی با پرداخت رشوه داشت؟
متهم رفیعی: من هیچ پرداخت رشوه‌ای ندارم.

قاضی: شما در سال‌های ۹۱ و ۹۲ قطعات بنزین سوز را با عنوان گاز سوز وارد کردید و بر آن تعرفه ۵درصد اعمال کردید. پاسخ مرا قاطع بگویید چرا قطعه بنزین سوز وارد کردید و گاز سوز تحویل دادید پاسخ‌های شما محکمه پسند نیست…
[متهم رفیعی تلاش کرد از پاسخ به قاضی طفره رود]
قاضی: سه نمونه از قرارداد‌های مشاوره‌ای شما با همسر افرادی که مسئولیت داشتند و دختر یکی از این‌ها منعقد شد برای این موضوع چه توضیحی دارید؟

متهم رفیعی: ما ساز و کار مشخصی برای استفاده از تخصص نداشته‌ایم چراکه در شرایط تحریم هستیم.
قاضی: این تحریم هم برای شما بهانه خوبی شده است.
نماینده دادستان: طبق اقاریر آقای روغنی‌ها شما رشوه پرداخت می‌کردید.

متهم رفیعی: من هیچ‌گونه رشوه‌ای پرداخت نکردم و اظهاراتی که گفته می‌شود در اقاریر من آمده منتسب به من نیست. من فقط دو بار دو نیم سکه به عنوان هدیه پرداخت کردم.
قاضی: با آرامش از خود دفاع نمایید.
متهم رفیعی: استنادات نماینده دادستان صحیح نیست و بنده اقدامی برای جعل و رشوه انجام نداده‌ام. بنده ۳۷ میلیارد تومان طی سه سال عوارض پرداخت کرده‌ام و تمام موارد انتسابی به بنده تهمت است.

کدخبر: ۲۸۴۳۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر