کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۷۹۵
تاریخ خبر:

‌دست خالی تلویزیون از گزارشگران تراز اول

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | صورت مسئله روشن است: دست تلویزیون از گزارشگران تراز اول و محبوب خالی است و نسل تازه نتوانسته‌اند جای خود را باز کنند. فارغ از نقدهای تکراری در پرونده امروز درباره امتیازها، ‌نقاط ضعف و موقعیت کنونی‌شان نوشته‌ایم.

تلویزیون در چند نوبت برای تربیت گزارشگر فوتبال دورخیز کرد. نمونه شاخص آن مسابقه آقای گزارشگر است که از قضا چندین استعداد هم معرفی شد و حالا در تلویزیون مشغول به فعالیت هستند. این تلاش اما در ادامه متوقف ماند؛‌ هرچند گزارشگرهای معرفی شده هم نتوانسته‌اند صاحب شناسنامه شوند. در این میان فرشاد محمدی بیش از دیگران گزارش می‌کند و عباس قانع تبدیل به چهره‌ای شناخته شده‌ترشده‌ است….

آن‌چه عیان است این که تلویزیون گزارشگر تراز اول ندارد. حتی اگر فرض کنیم عادل فردوسی‌پور به عرصه گزارشگری بازگردد باز هم اصل ضعف باقی است. باور کنید مزدک میرزایی می‌ماند هم مشکلی حل نمی‌شد!‌ واکنش‌های این چند روز نشان داده که کسی از رفتن احتمالی علیرضا علیفر ناراحت نمی‌شود! می‌دانیم گوش‌تان از این حرف‌ها پر است؛ پرونده امروز هم بر اساس غر و نق بنا نشده بلکه پایه آن بررسی ویژگی‌های ۱۰ گزارشگر است.

درباره مزدک هم نوشته‌ایم تا عیار او نیز مشخص شود. چند گزارشگر دیگر هم هستند مثل محسن ابوفاضلی و خود شهاب قاسمی که بیشتر به اجرای شب‌های فوتبالی مشغول است. درباره ابوفاضلی همین قدر اشاره کافی است که معمولی گزارش می‌کند و برای مطرح شدن به یک اتفاق خاص نیاز دارد… ‌

*** عادل فردوسی‌پور
* موقعیت کنونی: سال پیش دچار چالش شد و پرونده نود خاتمه پیدا کرد. علاوه بر آن گزارشگری هم نکرده است تا اینکه از چندهفته پیش صدای او در فوتبال۱۲۰ شنیده می‌شود. این برنامه را فردوسی‌پور تهیه می‌کند که پیش از آغاز سری جدید آن شایعه‌ای مبنی بر اجرا توسط خود او به گوش رسید. فعلا همه تمرکز فردوسی‌پور بر فوتبال۱۲۰ است و به همین خاطر تعداد نریشن‌هایش هم بیش از فصل‌های قبل است.

* امتیاز گزارشگری: درباره فردوسی‌پور یک نظر واحد وجود دارد که او بهترین‌‌گزارشگر حال حاضر کشور ما است. عادل فردوسی‌پور زمانی که هنوز این‌همه ابزار برای کسب اطلاعات فوتبالی وجود نداشت، با آمار و ارقام و نکات اختصاصی پشت میکروفن می‌نشست. امتیاز مهم دیگر عادل، صمیمیتی است که به‌واسطه سبک گزارشگری‌اش ایجاد کرده. او موقع گزارش، حس خود از کسالت یا حرارت بازی را بیان می‌کند و این‌گونه کنار بیننده قرار می‌گیرد.

فردوسی‌پور بیننده را وارد گزارش می‌کند و مثلا به‌جای گفتن «خطا به‌نظر می‌رسید» او را خطاب قرار می‌دهد: «خطا نبود؟» مشخصه مهم دیگر گزارش‌های او اصطلاحات منحصربه‌فردی است که برخی از آن‌ها وارد ادبیات گفتاری شده‌اند: چه می‌کنه این بازیکن؟ چقدر خوبیم ما، جونم بیرانوند و… دیگر ویژگی فردوسی‌پور پایبندنبودن به کلمات کلیشه‌ای در گزارش‌هاست و موقع به‌ثمر رسیدن گل‌ها سعی می‌کند از اصطلاحات رایج مثل «توی دروازه» استفاده نکند. امتیاز بزرگ دیگر او تلفظ صحیح اسم بازیکن‌ها است. فردوسی‌پور در اجرا هم با دوربین راحت است. از تپق نمی‌ترسد و با شوخی و خنده اتفاقات را مدیریت می‌کند.

* پاشنه آشیل گزارشگری: گاهی شوخی‌های او نمی‌گرفت.
* نظر مردم: بیشتر نظرها مثبت است و به این اشاره دارد که فردوسی‌پور همیشه خوب بوده. در این میان معدودی کامنت انتقادی به چشم می‌خورد اما حالا اشاره غالب به جای خالی او در گزارشگری است.

*** جواد خیابانی
* موقعیت کنونی: در حال حاضر پرکارترین گزارشگر تلویزیون است. جواد خیابانی در فصل جدید چهار مسابقه داخلی و خارجی در شبکه ورزش و سه را گزارش کرده و فعلا رکورد تعداد گزارشگری دست اوست. چندی پیش مصاحبه‌ای کرد و گفت عادل فردوسی‌پور به تلویزیون برمی‌گردد تا این‌گونه ریش سفیدی خود را یادآور شود.

‌ * امتیاز گزارشگری:جواد خیابانی تلاش کرده به روز باشد و جا نماند. برای همین در حین گزارش‌های داخلی و خارجی اطلاعات مفیدی به بیننده‌ها می‌دهد. صدای جواد خیابانی منحصر به فرد است و البته نوستالژیک. این امتیازی است که به‌خاطر فعالیت طولانی خیابانی در کار گزارشگری به‌دست آمده. خیابانی سعی کرده با بیننده راحت باشد و خیلی‌ها باور دارند، این صمیمیت در گزارش‌های او وجود دارد.

* پاشنه آشیل گزارشگری:جواد خیابانی گاهی سراغ جملات عجیب و غریب می‌رود و برای بیان حس واقعی‌اش اصطلاحات غیر قابل درکی ابداع می‌کند. او به‌خاطر برخی اشتباهاتی که در تلفظ نام بازیکن‌ها داشته در مظان است و با بیان جمله‌های شاعرانه! بیش از پیش سوژه می‌شود…. نمی‌دانیم چرا گاهی حواسش بیش از حد پرت است؛‌ مثل بازی اول پرسپولیس در لیگ امسال که تا دقیقه ۷۵ نام امیر روستایی را نمی‌دانست! نکته دیگر این که خیابانی اگر فوتبال‌ها را تحلیل نکند و فقط به گزارش بپردازد بهتر است.

* نظر مردم: جواد خیابانی هر مسابقه‌ای را گزارش کند بلافاصله واکنش بیننده‌ها را به همراه دارند. گویا باید بعد از هر بازی هر طور شده از خیابانی یک سوتی گرفته شود! با این حال هنوز خیلی‌ها به او علاقه دارند: «ایشون صدای فوق‌العاده‌ای دارند. به خاطر این صدای نابشون هم که شده نباید کنار گذاشته بشن. حالا دوتا بازیکن رو جابه‌جا گفت مگه آسمون زمین اومد!؟» این هم یک کامنت منفی:«خیابانی کارش رو بلد نیست، اطلاعاتش کمه و شناختش از فوتبال ایران ضعیف و از فوتبال جهان افتضاح.»

دانلود PDF

کدخبر: ۲۸۰۷۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر