کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۵۳۸۳
تاریخ خبر:

‌درخواست‌های عجیب اینفلوئنسرها از فالوئرهای‌شان

روزنامه هفت صبح، گروه ویژه | داستان اینفلوئنسرها و اینستاگرام در حال گشودن مرزهای جدیدی به سوی ماست و با اتفاقات عجیبی روبه‌رو می‌شویم که تازگی دارد. در این گزارش می‌خواهیم داستان سه نفر از اینفلوئنسرها را شرح دهیم که در این هفته رخ داده و عجیب آنکه دو مورد آن بسیار شبیه هم است. یک اینفلوئنسر برای پرداخت رهن خانه‌اش از فالوئرهایش درخواست واریز پول کرد و یکی دیگر هم که از او شکایتی در جریان بوده برای پرداخت مبلغ وجه‌المصالحه از فالوئرهایش درخواست پول کرد و عجیب آنکه سریعا مورد اجابت قرار گرفتند.

از سوی دیگر یک کارشناس آموزشی مشهور نیز به دلیل انتشار تصاویری از برگزاری کنکور و انتقاد به نحوه برگزاری آن در صفحه‌اش احضار شده و در صفحه‌اش از فالوئرهایش پرسیده که باز هم افشاگری (!) انجام دهد یا نه… اینکه چه چیزی شده این اینفلوئنسرها اینچنین برای کاربران مقبول شده‌اند و فالوئرهایشان به آن‌ها به عنوان یک مصلح اجتماعی نگاه می‌کنند را نمی‌دانیم.

نمی‌دانیم چرا به این دسته از افراد اعتماد صددرصدی وجود دارد و برخی از فالوئرهایشان همه صحبت‌ها و ادعاهای آن‌ها را باور می‌کنند. البته می‌دانیم که این فضای عجیب، یک فرصت مناسب و بکر برای شناخت جامعه در اختیارمان قرار داده که تا پیش از آن دستیابی به آن تقریبا امکان‌پذیر نبود. فرصتی استثنایی تا به عمق جامعه نفوذ کنیم و بدانیم در افکار عمومی بخشی از مردم چه می‌گذرد… در این گزارش دنبال نتیجه‌گیری خاصی نیستیم و صرفا روایت‌کننده هستیم.

*** درخواست برای اجاره خانه
* یک:یکی از چهره‌هایی که این روزها خبرساز شده «هومن الف‌» است. او در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار فالوئر دارد و جزو اینفلوئنسرهای سرگرمی محسوب می‌شود. این پسر متولد ۱۳۷۲ به تازگی شهرت‌اش زیادتر شده و گفته می‌شود هزینه استوری‌های تبلیغاتی در پیج او بین ۳ تا ۵میلیون و هر پست تبلیغاتی تا ۸میلیون هزینه در بر دارد. «هومن » در روزهای گذشته درخواست عجیبی کرد و به فالوئرهایش‌ گفت که صاحبخانه‌اش می‌خواهد او را بیرون کند و ۲۰۰میلیون تومان پول برای پرداخت رهن خانه جدید خود می‌خواهد.

* دو: او در پیج دوم‌اش این خواسته را مطرح کرد و گفت:«طبق آمار، بازدید استوری‌هایم ۵۰هزار نفر است (برای پیج دوم او) و اگر فقط ۲۰هزار نفر، نفری ۱۰هزار تومان من رو حمایت کنند، مشکل من برطرف خواهد شد. این درخواست با واکنش‌های مختلفی رو‌به‌رو شد و عده‌ای از طرفدارانش سریعا برایش مبالغ مختلفی را واریز کردند.

* سه: گروه بزرگی کاربران اما با نگاه انتقادی به این ماجرا نگاه کردند و گفتند چرا باید برای شخصی که صرفا کلیپ‌های او را در اینستاگرام تماشا می‌کنیم و برای تبلیغات متعددش در پیج اول خود در اینستاگرام مبالغ هنگفتی دریافت می‌کند، هزینه رهن خانه‌اش را پرداخت کنیم؟ برخی دیگر از کاربران نیز به خودروی «جک» او اشاره کردند و گفتند با فروش خودروی خود می‌تواند خیلی بیشتر از ۲۰۰میلیون تومان را به دست آورد.

* چهار: او تا یک جایی به این منتقدان پاسخ می‌داد و حتی گفت که قبلا خودروی «جک» خود را فروخته است. از یک جا به بعد اما تغییر رویه داد و به منتقدانش گفت اگر نتیجه کار را ببینند حتما شرمنده خواهند شد.

* پنج: فالوئرهایش همچنان در حال واریز پول بودند که با رسیدن کمک‌های مالی به ۲۰میلیون تومان او ناگهان روند دریافت پول را متوقف کرد. «هومن » سپس یک ویدئوی پر سوز و گداز پخش کرد که در آن ادعا کرد این پول را برای کمک به یک خانواده بی‌بضاعت می‌خواسته که دخترشان یک بیماری پر خرج دارد. او در پاسخ به این انتقادها که چرا از همان اول نگفته چنین قصدی داشته، این پاسخ را داد: «در ماه دی هزینه خرید یک ماشین لباسشویی برای جهیزیه یک دختر خانم را از طریق صفحه‌ام جمع کردم. با آنکه گفته بودم به مبلغ ۴میلیون تومان نیاز داریم اما فالوئرهایم مبلغ ۷میلیون تومان برای من ریختند.

من هم ۳میلیون باقی مانده را خرج غذا دادن به سگ و گربه‌های خیابان کردم. از آن زمان تاکنون برخی‌ها هی می‌گویند آن ۳ میلیون تومان چی شد و… این بار گفتم این پول را برای خودم می‌خواهم که حاشیه‌ای ایجاد نشود. یعنی من نمی‌توانم از پس چنین هزینه‌ای بر بیایم؟ پدر و مادر و خانواده‌ام نمی‌توانند به من کمک‌ کنند؟ من تازگی‌ها خودروی جک خود را فروخته‌ام و یک خودروی مدل بالاتر هم خریده‌ام.» او در آخر نیز گفت متولد ماه تیر است و هیچکدام از منتقدانش را نمی‌بخشد…

*** درخواست برای وجه‌المصالحه
* یک: از چند ماه پیش بود که هجمه‌هایی علیه فردی به نام «علیرضا ش» راه افتاد. او دارای موسسه‌ای به نام «خانه توانگری ط » است که دوره‌های شخصیت‌شناسی و روانشناسی برگزار می‌کند و در اینستاگرام چهره‌ای شناخته شده محسوب می‌شود. یک پیج ناشناخته ادعا کرد برخی مدارک تحصیلی او فاقد اعتبار است. ادعایی که توسط این پزشک کاملا رد شد و در اینستاگرام و سایت او به طور کامل توضیح داده شد.

* دو: در این میان فردی به نام «محمد علی ج » که مدیرمسئول سایت مشهوری در حوزه فوتبال است ، در اینستاگرام‌اش به این موج پیوست و آن ادعاها را تکرار کرد. حالا بعد از گذشت چند ماه، او ویدئویی در اینستاگرام خود منتشر کرد و به طور رسمی از «علیرضا ش‌» عذرخواهی کرد. ماجرا اما اینجا تمام نشد و همین فرد در استوری‌های خود صحبت‌های جدیدی را مطرح کرد. او گفت که «علیرضا ش » از او شکایت کرده و «محمد علی ج » برای ختم بخیر شدن شکایت مجبور شده مبلغ ۲۵ میلیون تومان پرداخت کند.

او ادعا کرد که «علیرضا ش » در ابتدا مبلغ ۵۰ میلیون تومان می‌خواسته اما حالا چانه زده و باید ۲۵ میلیون تومان بدهد. ماجرا از این جا عجیب‌تر می‌شود که «محمد علی ج » که از فالوئرهایش خواست تا ۵ هزار نفر از آن‌ها هر کدام نفری ۵ هزار تومان پرداخت کنند که جمع آن بشود ۲۵ میلیون تومان! اسم آن را هم گذاشت: «۵ هزار نفر، ۵ هزار مشت»! عجیب‌تر و عجیب‌تر آنکه ظرف کمتر از ۱۲ ساعت این مبلغ به حساب او ریخته شد و فالوئرهایش این درخواست را به سرعت اجابت کردند.

* سه: برای آنکه مطمئنم شویم چنین ادعایی درست است با «علیرضا ش » صحبت کردیم. او تایید کرد که برای ختم شدن شکایت، درخواست ۲۵ میلیون تومان کرده و البته توضیح داد این مبلغ بسیار کمتر از چیزی است که تا به حال برای پیگیری این شکایت هزینه کرده: «از این آقا و ۸ نفر دیگر که درباره من ادعاهایی را مطرح کرده‌اند، شکایت کردم و آن‌ها هیچ مدرکی برای صحت ادعاهای خود نداشتند.

این فرد متوجه شد اگر فرآیند شکایت ادامه پیدا کند و از شورای حل‌اختلاف به دادگاه برود، قطعا محکوم خواهد شد. بنابراین خودش اشتباهش را پذیرفت و عذرخواهی کرد. من بسیار بیشتر از این مبلغ صرف پرداخت هزینه وکیل و… کردم و صرفا برای جبران هزینه بخش کوچکی که ادعاهای این فرد علیه من کرده بود، آن را درخواست کردم… عجیب است که این فرد از من عذرخواهی کرد و اشتباهاتش را پذیرفت اما حالا این رفتار را انجام می‌دهد.»

*** اعتراض کنکوری
این مورد با موارد فوق متفاوت است. احتمالا دکتر«مجید حسینی» را می‌شناسید که به عنوان کارشناس آموزشی و کنکور شناخته می‌شود و به مواضع ضد کنکوری‌اش معروف است. البته برخی‌ها معتقد هستند فعالیت‌های او جنبه سیاسی دارد و شایعه شده که ممکن است چهره‌ای نزدیک به قالیباف باشد. او در چند هفته گذشته انرژی زیادی صرف این موضوع کرد که برگزاری کنکورهای ارشد و دکترا از نظر بهداشتی ایراد داشته و به همین دلیل نباید کنکور سراسری برگزار شود.«مجید حسینی» در صفحه اینستاگرام خود ادعا کرده سازمان سنجش از او شکایت کرده و به نظر می‌رسد از رخ دادن این اتفاق چندان ناراضی نیست. برخی صحبت‌های او که در صفحه‌اش مطرح شده را مرو می‌کنیم:

* یک: اتهام من: نماینده سازمان سنجش: سیدمجیدحسینی به دلیل انتشار عکس‌های کنکور، نشر اکاذیب کرد ه است.

* دو: دفاع من : شما پروتکل‌ها را خوب اجرا نکردید، رئیس مجلس و وزیر بهداشت هم گفتند. پس آنها هم متهم اند !

* سه: دفاعیه اصلی: شما تعارض منافع دارید، چرا در دادگاه از بخش خصوصی (تعاونی سنجش) دفاع می‌کنید؟ مگر نماینده دولت نیستید؟ مگر آنها خصوصی نیستند؟

* چهار: قاضی : آقای حسینی ! شما می‌توانید لایحه دفاعتان را تا یک هفته بدهید، نگران نباشید و در مورد مفاسدی که در کنکور گفتید، سیستم قضایی آماده رسیدگی است و حرف‌هایتان اگر درست باشد، دادستان قطعا رسیدگی جدی خواهد کرد.

* پنج: من ۱۰ سال پیش در همین دادگاه توسط قاضی منصوری (مرحوم) محاکمه شدم. او حرف‌های من را نشنید، حتی یک کلمه، اما قاضی امروز، تمام حرف‌هایمان را شنید، احترام گذاشت و آمار و اعداد دفاعم را با نگاه کارشناسی توجه کرد.

*** پی نوشت: نماینده سنجش هم گفت سید مجیدحسینی باید اینستاگرام و توئیترش را ببندد، شما نظرتان چیست؟ من باید دهانم را ببندم؟ باید مبارزه علیه مافیای آموزش را رها کنم؟

کدخبر: ۳۴۵۳۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر