کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۴۸۵
تاریخ خبر:

گفتگو با دختر وزنه‌بردار‌‌ در خط مقدم کرونا

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش | همانطور که بارها گفته و شنیده شده در حال حاضر این پزشکان و پرستاران هستند که در خط مقدم جنگ با کرونا هستند و بیش از دیگر افراد در معرض خطرند. این افراد هم مانند همه ما از این ویروس منحوس ترس دارند اما این ترس مانع حضور و خدمت‌رسانی به بیماران نمی‌شود و این به معنای واقعی کلمه یعنی فداکاری و ازخودگذشتگی. با پوپک بسامی که اولین دختر محجبه که روی تخته جهانی وزنه زده است و به دلیل تحصیلات و سابقه پرستاری‌اش این روزها تمام شیفت در فدراسیون پزشکی و ورزشی فعالیت می‌کند، گفت‌وگو کرده‌ایم.

پوپک بسامی متولد ۱۳۷۰ در کرمانشاه است. او از کودکی به ورزش علاقه‌مند بود و ۱۳ سال به صورت حرفه‌ای بسکتبال بازی کرده است و با اینکه هیچ تصور و حتی علاقه‌ای به رشته وزنه‌برداری نداشته خیلی اتفاقی وارد این رشته شده و در همانجا بوده که فهمیده وزنه‌برداری تنها قدرت بدنی و زور زیاد نمی‌خواهد بلکه قدرت ذهنی بالایی می‌طلبد که باعث می‌شود مو به مو و ریز به ریز همه عضلات آماده شوند تا بتوان وزنه زد و نتایج خوب گرفت. او می‌گوید:« با اینکه همیشه عاشق ورزش بودم اما مادرم اجازه تحصیل در این رشته را به من نداد و من در دبیرستان رشته تجربی را انتخاب کردم و در دانشگاه پرستاری قبول شدم. این شد که همواره در کنار تحصیل و بعد کار ورزش هم می‌کردم.»

*** خودم را به طور کامل قرنطینه کرده‌ام
سابقه پرستاری پوپک از سابقه وزنه‌برداری‌اش بیشتر است. او حدود سه سال است که به طور حرفه‌ای وزنه‌برداری می‌کند اما پیش از آن حدود هفت سال پرستاری کرده و در بیمارستان‌ها مشغول به کار بوده است. او در این باره می‌گوید:« از وقتی وزنه‌بردار شدم در خدمت فدراسیون پزشکی ، ورزشی هستم و به ورزشکاران در تمامی رشته‌های ورزشی خدمات می‌دهیم.

بعد از اعلام رسمی کرونا در ایران ما هم مثل بقیه مراکز درمانی درگیر این موضوع شدیم. من پیش از کرونا در اردوها بودم و پارت تایم کار می‌کردم اما بعد از کرونا هر روز و به صورت شیفت کامل حضور دارم. در دوران عید هم حضور کامل داشتم و حتی چون در تهران زندگی می‌کنم خودم را قرنطینه کرده و به دیدار خانواده‌ام نرفتم.»

*** حال بیماران که خوب می‌شود انرژی می‌گیریم
خوشبختانه تا به امروز در بین ورزشکاران وضعیت حاد در این بیماری نداشته‌ایم. پوپک بسامی در این باره می‌گوید:« طرح غربالگری و ضدعفونی کردن فدراسیون‌ها برعهده ما بود. در این غربالگری‌ها کیس‌های مشکوکی با علامت تب داشتیم که یا مشخص شد کرونا نبوده یا در تعداد اندکی اگر بوده وخیم نشده خداراشکر.» از او درباره ترسش از این بیماری و رویارویی نزدیک با بیماران درگیر می‌پرسم و او می‌گوید:

« اصلا نمی‌شود در بین این کار بود و نترسید، مخصوصا که ما در ستاد مبارزه با کرونا هستیم و خیلی در معرضیم. این ترس گاهی آنقدر بر من چیره می‌شود که بعضی شب‌ها از ترس اینکه نکند خودم درگیر شده باشم خوابم نمی‌برد اما فردای آن روز در محل کار با انرژی حاضر می‌شوم. در پرستاری درگیر بیمار و جان بیمار هستی و این سختی این کار محسوب می‌شود اما وقتی بیمارت خوب می‌شود حس خوبی می‌دهد و آدم انرژی دوباره می‌گیرد.»

*** در سال جدید هیچ تمرینی نکرده‌ام
پوپک بسامی در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا در چین اولین دختر ایرانی بود که به روی تخته وزنه‌برداری رفت و با تمام استرس‌های اولین حضور دوازدهم شد وعملکرد نسبتا خوب دختران در این دوره موجب شد بانوان ایران رتبه نهم آسیا را کسب کنند. او همچنین در دسته ۵۵ کیلوگرم در جایگاه سی و هفتم مسابقات قهرمانی جهان در تایلند قرار گرفت و توانست ۲کیلوگرم رکورد ملی را در این رقابت‌ها جا‌به‌جا کند.

او درباره ادامه فعالیت‌های وزنه‌برداری و رویدادهای پیش رویش می‌گوید:«مسابقاتی در پیش رو داریم که در حال حاضر به تعویق افتاده و من هم عملا در سال جدید هیچ تمرینی نکرده‌ام و البته هیچ سالنی هم باز نیست که تمرینات انجام شود اما امیدوارم این بیماری زودتر تمام شود تا بتوانیم شاهد مسابقات و اتفاق‌های خوبی در وزنه‌برداری زنان کشورمان باشیم.»

کدخبر: ۳۱۹۴۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر