کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۰۰۲
تاریخ خبر:

‌خوشی‌های ‌‌کوتاه مدت فوتبال ایران

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | انگار قرار نیست هواداران تیم‌های ملی و باشگاهی ما، حتی بعد از رسیدن به موفقیت‌های بزرگ، رنگ شادی را ببینند. اتفاقاتی که در پرسپولیس رخ داده ما را به یاد استقلالِ استراماچونی، پرسپولیس کالدرون و تیم ملی با کی‌روش انداخته است.

*** بحران‌های مختلف پس از رسیدن به فینال آسیا
پس از سوت پایان بازی شاگردان یحیی گل‌محمدی برابر النصر عربستان، قرمزها با انواع و اقسام حاشیه‌های مختلف دست و پنجه نرم کردند و حتی کار به جایی رسید که هواداران این تیم هم جلوی مجلس و ساختمان این باشگاه تجمع کردند. هر چند قبل از بازی با شکایت پاختاکوری‌ها آل‌کثیر شش ماه محروم شد اما پس از بازی اولین حاشیه توسط باشگاه النصر عربستان با شکایت به ای‌اف‌سی ایجاد شد.

النصر عربستان در دادنامه‌ای به ای‌اف‌سی آنطور که فرخ حسابی مدیر سابق روابط عمومی پرسپولیس اعلام کرده بود به ای‌اف‌سی گفته بود به مدارک و اسنادی درباره بازیکنان پرسپولیس دسترسی ندارد اما از ای‌اف‌سی می‌خواهد روند ثبت قرارداد بازیکنان جدید را بررسی کند که آیا این ثبت قراردادها قانونی بوده یا نه. عربستانی‌ها امیدوار بودند نتیجه بازی ۳ بر صفر به نفع آنها تغییر کند اما پس از چند روز کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت النصری‌ها را رد کرد تا رسما پرسپولیس را فینالیست لیگ قهرمانان آسیا از منطقه غرب آسیا اعلام کند. البته چند رسانه عربستانی خبر دادند النصری‌ها حتی پس از آن در کمیته استیناف ای‌اف‌سی هم پیگیر این ادعا شده‌اند اما باز هم تیر آنها به سنگ خورده و در استیناف هم ادعای آنها زد شده است.

*** حمله به مدیریت در فرودگاه قطر
پیش از پرواز شاگردان یحیی گل‌محمدی به تهران پس از صعود به فینال آسیا شجاع خلیل‌زاده با انتشار ویدئویی با گلایه از شرایط مالی خود و عدم پاسخگویی پیام‌های او از سوی رسول‌پناه استارت دومین حاشیه قرمزها را زد، مدافع قرمزها در این پیام تصویری که حمایت سیدجلال حسینی، کمال کامیابی‌نیا و سیامک نعمتی را همراه خود داشت اعلام کرد باید باشگاه به بازیکنان احترام بگذارد و مطالبات آنها را که در شرایط سخت‌تری به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیدند پرداخت کند.

شجاع که قبل از سفر به ازبکستان همراه با تیم ملی قرارداد خود را از طریق مدیربرنامه‌هایش فسخ کرده بود و در آستانه پیوستن به الریان قطر بود پس از کش و قوس‌های فراوان پنجشنبه شب در جلسه‌ای با مدیران پرسپولیس و پس از حواشی جلوی باشگاه برای ادامه حضور در جمع شاگردان یحیی گل‌محمدی به توافق رسید تا این مسئله که در یک هفته گذشته حاشیه‌های زیادی به وجود آورده بود با توافق مدافع پرسپولیس و باشگاه ختم به خیر شود.

*** بشار بالاخره راضی شد؟
بشار رسن هافبک عراقی پرسپولیس چالش بعدی قرمزها بود که به نظر می‌رسد وضعیت او همچنان در هاله‌ای از ابهام است. بشار که با پیشنهاد مالی خوبی از سوی القطر مواجه شده است با اصرار مدیربرنامه‌های عراقی‌اش می‌خواهد با پرداخت مبلغی پرسپولیس را به مقصد لیگ ستارگان قطر و باشگاه القطر ترک کند.

بشار که با مخالفت باشگاه پرسپولیس و یحیی گل‌محمدی مواجه شده است در پیامی ویدئویی که برای هواداران پرسپولیس منتشر کرد اعلام کرد انگیزه‌ای برای ماندن ندارد و می‌خواهد به پیشنهادی که از قطر دارد پاسخ مثبت دهد اما در این راه باشگاه مخالف جدایی او است. بشار که برای سالگرد مادرش به عراق سفر کرده است باشگاه به او اعلام کرده که باید تا اواسط هفته به ایران برگردد تا در تمرینات این تیم شرکت کند.

*** نگرانی از ظهور یک یاغی جدید
محمد نادری مدافع چپ قرمزها که در نیمه نهایی جام حذفی برابر استقلال پس از ورود به زمین مصدوم شد نتوانست این تیم را در ادامه لیگ قهرمانان آسیا همراهی کند تا ادامه حضور او در جمع شاگردان یحیی به یکی از چالش‌‌های دیگر این باشگاه تبدیل شود. هر چند صحبت‌های زیادی درباره حضور نادری در استقلال و مذاکره با عبدیان عضو متمول هیات مدیره آبی مطرح شد اما پس از مذاکره‌ای که نادری با رغبتی انجام داد به نظر می‌رسد این بازیکن برای ماندن در جمع قرمزها چراغ سبز نشان داده است.

*** طاقت رادو طاق می‌شود؟
اما آخرین چالش قرمزها بعد از صعود به فینال آسیا به دروازه‌بان کروات این تیم مربوط می‌شود. بوژیدار رادوشوویچ که چندی قبل نارضایتی‌اش از شرایط خود در پرسپولیس را اعلام کرده بود، حالا پس از این که پرسپولیسی‌ها به وضعیت او رسیدگی نکردند، وضعیت خود را به فیفا اطلاع داده است.او با ارسال نامه‌ای به فیفا اعلام کرده که طلب خود را از پرسپولیس دریافت نکرده اما هنوز وی قراردادش را فسخ نکرده و به نوعی فیفا را در جریان وضعیت خود قرار داده است. رادو تصور می‌کند باشگاه پرسپولیس علاقه‌ای به حفظ او ندارند، قصد دارد به این شکل نارضایتی‌اش را به صورت عملی نشان دهد.

*** خطر برانکو رفع شد؟
باشگاه پرسپولیس در کنار تمام مشکلاتی که این مدت داشت، موفق شد ۷۵درصد از مطالبات برانکو ایوانکوویچ را پرداخت کند تا با جریمه‌های بعدی کمیته انضباطی فیفا مواجه نشود. باید منتظر ماند و دید آیا مهدی رسول‌پناه و مدیران باشگاه می‌توانند تیم را بدون از دست دادن بازیکنان دیگری روانه فینال لیگ قهرمانان آسیا کنند. پرسپولیس تا این لحظه در فینال رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا عیسی آل‌کثیر را به دلیل جریمه انضباطی، وحید امیری و احسان پهلوان را به دلیل دواخطاره بودن در اختیار نخواهد داشت.

مثال‌های دیگر از خوشی‌های کوتاه مدت

*** تیم کی‌روش، تیم ویلموتس
تیم ملی در دومین تجربه مقدماتی جام جهانی خود، قدرتمندانه با هشت بازی بدون گل خورده و به عنوان تیم سوم پس از روسیه میزبان و برزیل، جواز حضور در بازی‌های جام جهانی را به دست آورد. شاید تیم ملی ساده‌ترین صعود خود را به جام جهانی تجربه کرد. تیم ملی ایران در جام جهانی هم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت. پیروزی مقابل مراکش و تساوی با پرتغال.

تیم ملی ایران تا لحظات پایانی بازی با پرتغال شانس صعود داشت و شاید اگر مهدی طارمی می‌توانست در آن موقعیت حساس معروف دروازه پاتریسیو را باز کند شاهد یک اتفاق تاریخی برای فوتبال ایران بودیم. اما در برگشت تیم ملی ایران و بازی‌های جام ملت‌های آسیا اتفاقاتی افتاد که تمام آنها را به خوبی به یاد داریم. تیم ملی به دست مارک ویلموتس افتاد و حالا صعود به مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی هم به اما و اگر کشیده است.

*** صدرنشینی یک هفته‌ای استقلال پس از ۵ سال
استقلال مدت‌ها و حتی سال‌ها در پی رسیدن به صدر جدول لیگ برتر بود. استقلال استراماچونی یک تیم رویایی برای هواداران استقلال شد؛ تیمی که با وجود نمایش‌های زیبا نتیجه نگرفت، روی دور برد افتاد و توانست به صدر جدول برسد. همین که تیم به صدر جدول رسید استراماچونی رفت، هواداران مقابل باشگاه تجمع کردند، تیم درگیر تغییرات مدیریتی پیاپی شد و هواداران استقلال در حسرت یک بازی مانند دوران استراماچونی ماندند. استقلال در چشم به هم زدنی بعد از رسیدن به صدر جدول، نابود شد!

*** کالدرون قهرمان هم با قهر رفت!
کالدرون زمانی هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت که هواداران کسی جز برانکو را به عنوان سرمربی تیم قبول نمی‌کردند. کالدرون با چند مشکل بزرگ دست و پنجه نرم می‌کرد. مشکل تغییرات مدیریتی و پرداخت مطالبات کادر فنی و بازیکن که جزو جدا نشدنی سرخابی‌ها شده و همینطور فشار هوادار برای نتیجه گرفتن. پرسپولیسی‌ها همچنان نام برانکو را در ورزشگاه صدا می‌زدند.

به این‌ها بازیکنان تیمی را اضافه کنید که اشباع شدند و به همه افتخارات در فوتبال ایران رسیده‌اند. سرمربی جدید اما تیم را مدیریت کرد و دیگر مدعیان قهرمانی درگیر مشکلات خود شدند تا کالدرون با پرسپولیس به قهرمانی نیم‌فصل برسد. سرنوشت کالدرون بعد از قهرمانی نیم‌فصل هم مشخص است. او تا در دل هواداران جا باز کرد و اعتماد آنها را به دست آورد، مجبور به جدایی از پرسپولیس شد.

کدخبر: ۳۵۵۰۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر