کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۷۰۲
تاریخ خبر:

‌خالی کردن حساب چهار هزار شهروند‌ با پیامک جعلی ثنا

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | چندی پیش خبری منتشر شد از ارسال پیامک جعلی سامانه ثنا(قوه قضائیه) و خالی کردن حساب شهروندان توسط کلاهبردارانی که رقمی میلیاردی را جابه‌جا کرده بودند. خالی کردن حساب‌های شهروندان و صرف پول‌ها برای خرید ارز دیجیتال، ناهار میلیونی و لباس و مصارف شخصی. اقدامی که کسی باورش نمی‌شود دو جوان ۱۶ ساله و دو جوان ۲۰ و ۲۱ ساله حساب ۴هزار شهروند را خالی کرده باشند!

آنها در قم با ارسال ۱۵۰ هزار پیامک به بهانه ورود به سامانه ثنا توانستند از دست کم ۴هزار نفر کلاهبرداری کنند. این مجرمان سایبری که پول‌های به دست آمده را حیف و میل کرده‌اند می‌گویند هزینه یه وعده ناهارشان سه میلیون تومان بود و مبلغی از پول را هم بیت‌کوین خریده‌اند! ماجرا به گونه‌ای پیش رفته که حتی مسئولان پرونده هم می‌گویند به قدری تعداد افرادی که حساب‌شان خالی شده زیاد است که اصلا امکان انجام خسارت وجود ندارد.

همچنین دادستان قم درباره این ماجرا اعلام کرد:« این مجرمان سایبری با ارسال پیامک جعلی ابلاغیه ثنا و فریب قربانیان به‌روش نصب نرم‌افزارهای مخرب بر روی تلفن همراه کاربران، اطلاعات گوشی و اطلاعات کارت بانکی آنان را هک و از آنها سوءاستفاده می‌کردند.» حجت الاسلام حسن غریب گفت:«نرم‌افزار جعلی این افراد به‌گونه‌ای طراحی شده است که به‌واسطه نصب این نرم‌افزار بر روی گوشی مخاطبان، به‌تمامی پیامک‌های کاربران دسترسی داشتند و از طریق دریافت پیامک‌های بانکی و رمز کارت‌های بانکی، اقدام به‌فیشینگ کارت و تخلیه حساب می‌کردند.»

او با اشاره به‌اینکه متهمان این پرونده ساکن قم و اهواز بودند، در خصوص نحوه پولشویی این مبالغ بیان داشت: «متهمان مبالغ حاصل را صرف خرید ارز دیجیتال، خوشگذرانی و خریدهای اینترنتی می‌کردند.» دادستان قم در مورد شیوه انتخاب مخاطبان برای ارسال پیامک جعلی توسط این باند تصریح کرد: «این افراد به‌شماره تلفن‌های همراهی که در سایت دیوار اقدام به‌فروش هرگونه جنس می‌‌کردند، پیامک جعلی ارسال می‌کردند.»

جزئیات خالی کردن حساب شهروندان
افرادی که اقدام به خالی کردن حساب شهروندان از طریق ارسال پیامک جعلی سامانه ثنا کرده‌اند دو نوجوان ۱۶ ساله، یکی ۲۰ و دیگری ۲۱ ساله بوده‌اند. آنها ۴هزار حساب را خالی کردند و ۱۵۰ هزار پیامک نیز ارسال کرده‌اند. اما نحوه کار این باند چگونه بوده است؟ آنها ابتدا چند سیمکارت و کارت عابر بانک از افراد ناشناس که بیشتر کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر بودند می‌خریدند. کارت‌ها را به هر مبلغی که طرف مقابل راضی بود خریداری می‌کردند و بعد پیامک به شهروندان ارسال می‌‌کردند.

به گفته خودشان به کسانی که در سایت دیوار آگهی می‌کردند پیامک می‌دادند. آنها اقدام به طراحی و ارسال پیامک‌های جعلی تحت عنوان سامانه ثنا می‌کردند. پیامکی که طی آن اعلام می‌شد از شما شکایت و حکم جلب‌تان نیز صادر شده است اگر می‌خواهید ببینید چه کسی و چرا از شما شکایت کرده است به این سایت مراجعه کنید. سپس لینکی برای شهروندان ارسال شده و ترغیب می‌کردند که روی لینک کلیک کنند.

به محض ورود شهروندان برنامه‌ای روی گوشی‌تلفن همراه‌شان نصب می‌شد، برنامه عجیبی که با نصب آن سارقان تمام اطلاعات گوشی فرد را بررسی می‌کردند. در واقع تمام اطلاعات شهروند هک شده و به نوعی اطلاعات شهروندان از طریق گوشی دریافت می‌شد. در مرحله بعدی درخواست ۲هزار تومان پرداخت پول می‌شد تا متن شکایت را نشان فرد دهند. در واقع شهروندان را به سمت درگاه بانکی جعلی سوق می‌دادند. اول موجودی حساب گرفته و سپس کل حساب را خالی می‌کردند. یکی از شکات می‌گوید فقط ۴هزار تومان در حساب من باقی گذاشتند!

خرید ناهار ۳میلیونی!
اما این نوجوانان با این پول‌ها چه می‌کردند؟ طبق پیگیری پیامک‌های خرید آنها، فقط پول یک قلم ناهارشان نزدیک به ۳میلیون تومان بوده و برای جذب فالوئر میلیون‌ها تومان پول پرداخت کرده بودند. به گفته خودشان لباس می‌خریدیم، خرج ماشین یا خرید غذا برای خانواده می‌کردیم. همچنین بخش بزرگی از پول‌ها صرف خرید ارز دیجیتال شده که به طور عملی بازگشت‌ مبلغ قابل پیگیری نیست. از دیگر سو، حجم شناسایی و تعداد شاکیان بسیار بالاست.

همچنین احتمال اینکه شاکیان بتوانند به کل پول و خسارت‌شان برسند زیاد نیست. این سارقان نوجوان توسط حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و همچنین نیروهای پلیس فتا ردگیری شده‌اند. یکی از آنها می‌گوید:«پشیمانم. به جوانی‌ام رحم کنید.» در این پرونده هنوز دو نفر دیگر متواری هستند و به حبس و رد مال نیز ملزم شده‌اند. میزان مجازاتی که در قانون مجازات اسلامی و جرایم رایانه‌ای برای این موارد مطرح شده یک تا پنج سال حبس و جزای نقدی و رد مال است.

انجام نکات ایمنی
اما اگر چنین پیامک‌هایی برای شما ارسال شد چند نکته ایمنی را در نظر بگیرید: اول اینکه به شماره نگاه کنید چرا باید دستگاه قضایی کشور از یک شماره شخصی به شما پیام دهد! دوم اینکه دستگاه قضا درخواست پرداخت پول به صورت الکترونیکی ندارد همچنین در پیامک دستگاه قضایی لینک وجود ندارد. به هر پیامکی در واقع برای شما ارسال شد دقت کنید. چه از ثنا، یا پرداخت یارانه، ثبت‌نام واکسن و … چرا که کلاهبرداران در انتظار هستند. همچنین کسی که سیمکارت بانکی و عابربانک خود را به این افراد فروخته است هم همدست مجرمان شناخته می‌شود.

کدخبر: ۴۱۲۷۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر