کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۷۱۶
تاریخ خبر:

‌جواهرات‌ کمیاب و کمتر دیده ‌شده در خیابان‌ها‌

روزنامه هفت صبح | خودروهای خاص در کلاس جهانی معمولا یا نسخه‌های ویژه مرسدس بنز و پورشه هستند که به مناسبتی به تعداد محدود تولید می‌شوند یا سوپراسپورت‌هایی مثل لامبورگینی و فراری و دست‌سازهای لاکچری همچون رولزرویس که مشتریان ثروتمند مخصوص به خود را دارند.

این خودروها به جز مناطقی مشخص مثل موناکو یا دوبی در دیگر شهرهای جهان به تعداد محدود و انگشت‌شمار حضور دارند و دیدن اتفاقی یکی از آنها که از گاراژ اختصاصی‌اش بیرون زده به ندرت رخ می‌دهد. اما در ایران تعدادی از خودروهای عادی در دیگر کشورها این حالت را پیدا کرده‌اند و کمیابی‌شان منجر به خاص‌بودن‌شان شده است. خودروهایی که شاید فکرشان را هم نکنید!

* یک: قیمت: ۱۰ میلیارد تومان / رنج‌روور ایووک - مدل ۲۰۱۷
سال ۹۶ بود که پای ایووک به خیابان‌های ایران باز شد تا بازار پورشه ماکان را تسخیر کند. اما در نهایت تعداد کمی از آن وارد شد و به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت جهانی خود در بازار به فروش رفت. این کراس‌اوور کامپکت موفقیت خود را تاحد زیادی مدیون طراحی متفاوت و تاحدی جعبه‌ای شکل آن است که در ترکیب با هندلینگ نرم و فرمان‌پذیری عالی ایووک را به گزینه‌ای مناسب برای خریداران متمول آن تبدیل کرده است. آپشن‌های ایووک کامل است و در مدل‌های جدید از مانیتور ۸ اینچی لمسی در کنسول هم بهره می‌برد که البته با حفظ ظاهر کلاسیک کابین به خودرو افزوده شده‌اند. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های متمایزکننده ایووک آن است که در آن خبری از اهرم دنده روی کنسول میانی نیست و به جای آن باید از جسمی دایره‌ای شکل برای انتخاب حالت دنده استفاده کنید!

ظرفیت
۵ نفر
طول
۴٫۳ متر
وزن
۱۸۴۰ کیلوگرم/
حجم صندوق عقب
۴۲۰ لیتر
قدرت موتور
۲۳۷ اسب بخار
مصرف سوخت
۷٫۸ لیتر
نوع موتور
۲ لیتری توربو

* دو: قیمت: ۷۵۰ میلیون تومان / سوزوکی کیزاشی - مدل ۲۰۱۲
سوزوکی تا سال‌ها در ایران با اس‌یووی گرندویتارا شناخته می‌شد. در سال ۹۰ همکاری سوزوکی و ایران‌خودرو پای دومین مدل این خودروساز ژاپنی را به خیابان‌های ایران باز کرد. کیزاشی به صورت محدودی وارد شد که با قیمت‌گذاری غیرمنطقی و محبوبیت هیوندای سوناتا و کیا اپتیما پروژه مونتاژ آن شکست خورد.

طراحی آن تاحدی شبیه رنو سفران است و اگر به طراحی کره‌ای‌ها که از خطوط تیز و چراغ‌های کشیده استفاده می‌کنند علاقه ندارید و می‌خواهید خودروی متفاوتی را سوار شوید شاید حتی برایتان جالب هم باشد. کابین کیزاشی ساده اما اسپورت است و با بهره‌گیری از سیستم صوتی حرفه‌ای با ۱۰ بلندگوی راکفورد فوسگیت محلی دنج برای علاقه‌مندان به موسیقی خواهد بود. موتور کیزاشی نسبت به رقبا قوی است اما به عنوان سدانی خانوادگی فضای کمتری برای سرنشینان عقب دارد که شاید آن را به گزینه‌ای نه‌چندان برای خانواده‌ها تبدیل کند.

ظرفیت
۴ نفر
طول
۴٫۶ متر
وزن
۱۵۱۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب
۴۶۱ لیتر
قدرت موتور
۱۸۵ اسب بخار
مصرف سوخت
۷٫۹ لیتر
نوع موتور
۲٫۴ لیتری

* سه: قیمت: ۲٫۵ میلیارد تومان / مرسدس بنز ML350 - مدل ۲۰۰۹
در زمانه‌ای که حجم موتور کراس‌اوورها به زحمت به ۲ لیتر می‌رسد وجود این هیولای آلمانی قدرتمند در بازار غنیمت است! ML با کسب پنج ستاره از یورو ان کپ یکی از ایمن‌ترین شاسی‌بلندهای حاضر در بازار است و به‌رغم قدیمی‌بودن از آپشن‌های مختلف در سیستم‌های ترمز و پایداری خودرو از یک سو و امکانات رفاهی در کابین از سوی دیگر بهره می‌برد.

اما اشتباه است که ML350 را صرفا یک مغرور قدبلند بدانیم که در اتوبان‌های بالاشهر پرسه می‌زند. سیستم چهارچرخ متحرک هوشمند ۴ متیک ML که میزان گشتاور و نیروی مورد نیاز هر چرخ را محاسبه می‌کند و پکیج تنظیمات آفرود برای کسانی که هوس بیابان‌گردی با شاسی‌بلندشان را کرده‌اند یک موهب بزرگ است. البته رقیب ML پورشه کاین است که با بازار قطعات یدکی و فروش نسخه‌های کارکرده بهتر از محبوبیتی بالاتر برخوردار است.
ظرفیت
۵ نفر
طول
۴٫۸ متر
وزن
۲۳۱۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب
۶۹۰ لیتر
قدرت موتور
۲۶۸ اسب بخار
مصرف سوخت
۱۱٫۵ لیتر
نوع موتور
۳٫۵ لیتری

* چهار: قیمت: ۱٫۸ میلیارد تومان / تویوتا آریون - مدل ۲۰۱۳
برای کسانی که نسخه لاکچری‌تری از کمری می‌خواهند و در عین حال حاضر به خرید کره‌ای‌های موجود در بازار نیستند آریون انتخابی هوشمندانه است. نسل دوم آن که در مدل‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ و به تعداد محدود به ایران وارد شد را می‌توان یکی از آخرین خودروهای ۶ سیلندر راه‌یافته به ایران دانست. استهلاک پایین آریون در کنار دوام بالای قطعات آن سبب شده است تا قدیمی‌بودن نسبی در قیاس با مدل‌های کیا و هیوندای چندان به چشم نیاید و آریون بازار کم‌رونقی نداشته باشد. کسب ۵ ستاره ایمنی و موتوری قدرتمند از مزایای این سدان بزرگ هستند. در عین حال باید مشکلاتی همچون طراحی قدیمی و محافظه‌کارانه (که کم‌ کم چینی‌ها به مرز آن نزدیک می‌شوند) و کمبود امکانات رفاهی را نیز تحمل کنید.
ظرفیت
۵ نفر
طول
۴٫۸ متر
وزن
۱۶۰۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب
۴۰۰ لیتر
قدرت موتور
۲۶۸ اسب بخار
مصرف سوخت
۹٫۳ لیتر
نوع موتور
۳٫۵ لیتری

* پنج: قیمت: ۶۲۰ میلیون تومان / سوبارو لگاسی - مدل ۲۰۰۹
تنها به تعداد ۱۰۰ دستگاه از این سدان زمخت ژاپنی که طراحی‌اش یادآور هیوندای در دهه ۹۰ است وارد ایران شده است. لگاسی در زمان حضور در بازار ایران به شدت از مثلث کیا سراتو، هیوندای الانترا و رنو فلوئنس شکست خورد. با وجود این نمی‌توان منکر نقاط قوتی همچون موتور باکسر ۱۵۰ اسب بخاری، سیستم دودیفرانسیل، مونتاژ مناسب کابین و ایمنی بالای لگاسی شد.

کم حجم بودن و مرکز ثقل پایین موتور باکسر سوبارو به فرمان‌پذیری خوب آن کمک زیادی کرده است. اگر به کابین پرزرق و برق خودروهای کره‌ای و حتی چینی‌های سطح بالا علاقه دارید سوبارو شما را ناامید خواهد کرد. کابین آن بیش از هر چیز به سدان‌های اسپورت و خشک آمریکایی شبیه است. یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف لگاسی‌های حاضر در بازار ایران فقدان وجود توربوشارژر در زیر کاپوت است که لذت سواری کامل سوبارویی را از آنها گرفته است.

ظرفیت
۵ نفر
طول
۴٫۷ متر
وزن
۱۵۷۳ کیلوگرم
حجم صندوق عقب
۳۲۲ لیتر
قدرت موتور
۱۷۰ اسب بخار
مصرف سوخت
۷٫۸ لیتر
نوع موتور
۲٫۵ لیتری

* شش: قیمت: ۲ میلیارد تومان / هوندا CR-V - مدل ۲۰۱۶
هوندا CR-V تاکنون در پنج نسل مختلف تولید شده است که نسل چهارم آن در تعداد محدود به ایران وارد شد. با این حال ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای ساخت آمریکا از سال ۹۵ به بعد و فعالیت پرفرازونشیب شرکت واردکننده باعث شد این مدل در برابر کراس‌اوورهای کره‌ای و ژاپنی دیگر حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد.

طراحی CR-V در قیاس با دیگر شاسی‌بلندهای بازار خاص است و شاید کمتر خودرویی را بتوان یافت که هم کابین جادار خانوادگی داشته باشد و طراحی جوان‌پسند با خطوط تیز و چراغ‌های کشیده عمومی در پشت را به نمایش بگذارد. هماهنگی جعبه دنده و پیشرانه کیفیت سواری هوندا را بالا برده و کمتر آپشنی وجود دارد که نتوانید از آن سراغی در این خودرو بگیرید. با این حال به دلیل وجود خدمات پس از فروش مطلوب‌تر شاهد شکست هوندا CR-V در قیاس با گزینه‌‎هایی همچون تویوتا راوفور، هیوندای سانتافه و کیا سورنتو هستیم.

ظرفیت
۵ نفر
طول
۴٫۵ متر
وزن
۱۵۷۸ کیلوگرم
حجم صندوق عقب
۱۱۰۴ لیتر
قدرت موتور
۱۹۰ اسب بخار
مصرف سوخت
۸٫۴ لیتر
نوع موتور
۲٫۴ لیتری

* هفت: قیمت: ۱٫۲ میلیارد تومان / دی‌اس ۴ کراس‌بک - مدل ۲۰۱۷
دی‌اس یکی از برندهایی بود که خیلی دیر وارد ایران شد و خیلی زود هم رفت! با این حال دی‌اس ۴ کراس‌بک را می‌توان یکی از کمیاب‌ترین دی‌اس‌ها دانست. این خودرو یکی از فول‌ترین هاچ‌بک‌های حاضر در ایران است و در تریم کابین آن از چرم طبیعی دست‌دوز استفاده شده است. کیفیت سیستم صوتی دنون دی‌اس را در کمتر خودرویی می‌توان یافت و با جعبه دنده ساخت آیسین که با قابلیت تیپ ترونیک در دو حالت اسپورت و برقی قابل استفاده است با شتاب ۸٫۵ تا ۹ ثانیه‌ای روبه‌رو هستیم که با توجه به پیشرانه ۱۶۳ اسب بخاری خودرو منطقی به نظر می‌رسد. با دی‌اس ۴ می‌توان هم از قابلیت‌های هاچ‌بکی اسپورت بهره برد و هم با مصرف سوخت پایین (۶٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر) پول بیشتری ذخیره کرد!

ظرفیت
۴ نفر
طول
۴٫۲ متر
وزن
۱۳۱۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب
۳۸۵ لیتر
قدرت موتور
۱۶۳ اسب بخار
مصرف سوخت
۶٫۵ لیتر
نوع موتور
۱٫۶ لیتری توربو

* هشت:قیمت: ۸۵ میلیون تومان / فیات سی‌ینا - مدل ۱۳۸۸
ارزان‌ترین خودروی این لیست مدل سدان فیات پالیوی مشهور است که البته با بی‌مهری بازار ایران مواجه شد و در رقابت با کیا ریو میدان را واگذار کرد. سی‌ینا از بیرون ظاهری ساده و جمع‌و‌جور دارد اما کابینش جادار است و چهار نفر سرنشین به راحتی در آن می‌نشینند. جالب است بدانید که سی‌ینا تاحدی نقش پراید برای ایران را در ترکیه و روسیه بازی کرد. کیفیت مونتاژ سی‌ینا بر خلاف چینی‌هایی در این بازه قیمتی بالاست و کابین پس از مدت طولانی استفاده چندان سروصدایی تولید نمی‌کند. در قیاس با خودروهای مشابه ایمنی سی‌ینا با دو کیسه هوا و ترمز ABS و EBD بالاتر است. شاید بتوان بزرگ نقطه ضعف آن را بازار لوازم یدکی دانست که هم گران‌تر است و هم سخت‌تر یافت می‌شود.

ظرفیت
۴ نفر
طول
۴٫۱ متر
وزن
۱۰۲۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب
۵۱۵ لیتر
قدرت موتور
۷۷ اسب بخار
مصرف سوخت
۶٫۲ لیتر
نوع موتور
۱٫۴ لیتری

توضیحات

مرسدس بنز ML350 - مدل 2009

توضیحات

رنج‌روور ایووک - مدل 2017

توضیحات

سوبارو لگاسی - مدل 2009

توضیحات

دی‌اس 4 کراس‌بک - مدل 2017

کدخبر: ۳۵۹۷۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر