کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۲۰۶
تاریخ خبر:

‌جاعلان‌ ‌۱۱ هزار ویزای عراق صادر کرده بودند

روزنامه هفت صبح | حکم متهمان پرونده جعل ویزاهای عراقی برای شهروندانی که قصد سفر به کربلا داشتند با امضای قضات شعبه دوم دیوان عالی کشور به تایید رسید ؛ به این ترتیب هفت تن از متهمان پرونده برای تحمل حبس قانونی خود روانه زندان شدند.
رسیدگی به این پرونده از پنجم آبان ۹۵ و با گزارش کشف جعل سریالی ویزاهای عراقی و کلاهبرداری به این شکل و شیوه توسط افرادی، به بازپرس دادسرای شهید مقدس آغاز شد.

وزارت اطلاعات در گزارش ارسالی خود به مقام قضایی، مدعی شده بود تعدادی متهم با همکاری چند نفر از کارکنان سفارت عراق در ایران به مدارک عراقی مخصوص ویزای این کشور دست پیدا کرده اند و با جعل یا دست بردن در این مدارک ۱۱ هزار ویزای جعلی برای شهروندان صادرکرده‌اند. درموارد زیادی این ویزاها در مرز عراق و ایران، با توجه به شلوغی سفر شهروندان در اربعین، توسط مأموران مرزبانی کشف نمی‌شد.

*** گزارشات سریالی
همچنین بعد از اعلام این گزارش به مقام قضایی تحقیقات گسترده‌ای انجام شد و چند زائر با حضور در این شعبه شکایت خود را به این شکل مطرح کردند: برای زیارت کربلا و حرمین کاظمین ویزای عراقی را از طریق یکی از آشنایان دریافت کردیم و قصد داشتیم برای اربعین به زیارت برویم که ماموران مرزبانی جلوی ما را گرفتند و اعلام کردند ویزاهای ما همگی جعلی است و بعد از آن ما به ایران بازگشتیم و از زیارت حرمین نیز بهره‌ای نبردیم.

این شکایات روز‌به‌روز زیاد می‌شد. با هماهنگی‌های قضایی بالاخره ماموران وزارت اطلاعات دستور دستگیری متهمانی که در این ماجرا دخیل بودند را دریافت کردند و خیلی زود با گرفتن یک نفر از متهمان به سرنخ‌هایی از نفرات دیگر نیز رسیدند و در حالیکه این افراد تعداد زیادی مدارک جعلی ویزای عراقی در خانه خود و مخفیگاه‌شان داشتند دستگیر و روانه بازداشتگاه وزارت اطلاعات شدند.

*** بازجویی
در حالی‌که متهم ردیف اول هیچگونه اعترافی مبنی بر دخالت داشتن در جعل ویزاهای عراقی نداشت در روز پنجم بالاخره تحت بازجویی‌های فنی و تخصصی لب به اعتراف گشود و صراحتا جرائم خود را ازجمله جعل و کلاهبرداری به تعداد ۱۱ هزار مورد از شهروندان را اعتراف کرد. او در بازجویی‌های اولیه خود گفت: با فردی عرب زبان آشنا شده بودم که بعد از مدتی فهمیدم او در سفارت عراق مشغول به کار است. با او صحبت که کردم متوجه شدم او می‌تواند در زمینه جعل ویزاهای عراقی به من کمک کند.

نزدیک اربعین بود و با توجه به اینکه در مرزها نظارت زیادی روی پاسپورت‌ها و ویزاها انجام نمی‌شد، گفتم چه بهتر که از این فرصت پیش آمده استفاده ببرم چراکه بعضا شنیده بودم افراد با کارت ملی خود نیز می‌توانند به کربلا بروند و بازگردند. من هم با توجه به این موضوعات از او کمک خواستم و او تعداد زیادی مدرک ویزای عراقی برایم آورد.

در این مدارک نهایتا می‌شد چهار نفر را به ثبت رساند و به آنها ویزا داد اما با دستکاری در آنها موفق شدم تعداد ثبت شده‌های در هر مدرک را به چهل نفر برسانم. با توجه به این موضوع خیلی زود کارم گرفت. دوستانم نیز که به مخفیگاه من رفت و آمد داشتند با متوجه شدن کارهای من، درخواست کردند که بتوانند با من در این زمینه همکاری داشته باشند و من به ۱۰ نفر دیگر نیز این کارها را آموزش دادم و آنها نیز در این زمینه حرفه‌ای شدند.

*** دستگیری متهمان
۱۱ متهم در این رابطه بازداشت شدند و با این اوصاف پرونده تکمیل و با توجه به کشف تعداد زیادی ویزاهای جعلی از خانه متهمان علیه همه آنها کیفرخواست توسط دادسرای شهید مقدس صادر شد اما با ارسال این پرونده به دادسرا، نقض‌هایی در پرونده مشاهده شد و حتی متهمان که از همان ابتدای پرونده همه چیز را اعتراف کرده بودند تمامی اتهامات را این بار منکر شدند و با توجه به این موضوعات پرونده به دادسرای شهید مقدس ارسال شد تا بار دیگر تحقیقات در این زمینه صورت بگیرد و با توجه به انکارهای متهمان از یک مامور وزارت اطلاعات نیز درخواست شد در جلسه دادگاه حضور داشته باشد.

*** جلسه محاکمه
متهمان بهمن سال گذشته برای آخرین بار در شعبه هشتم دادگاه کیفری یک استان تهران در جلسه‌ای به ریاست قاضی حشمت‌الله توکلی پای میز محاکمه ایستادند و در ابتدای این جلسه مامور وزارت اطلاعات با اشاره به مدارک موجود در پرونده و ارائه شواهد و دلایل خود مبنی بر ارتکاب جرم از سوی متهمان ابراز داشت: متهمان با توجه به شلوغی اربعین و اشتیاق شهروندان برای این سفر مقدس از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کرده‌اند و با کمک چند کارمند که در سفارت داشتند اقدام به ربودن لیبل‌ها و برچسب‌های مربوط به ویزا کرده‌اند.

تمامی اقدامات آنها آگاهانه بوده و با وجود اینکه هیچ شاکی در این دادگاه حضور نیافته است بیش از ۱۱ هزار ویزای جعلی از مخفیگاه این افراد کشف و ضبط شده است که نشان از جرائم آنها دارد. این متهمان با پیشنهاد قیمت پایین‌تر برای تهیه ویزای عراقی، شهروندان را تطمیع می‌کردند و سر آنها را با دادن ویزای جعلی کلاه می‌گذاشتند تا اینکه بالاخره با اقدامات ماموران اطلاعات دستشان رو شد.

در ادامه متهم ردیف اول در جایگاه قرار گرفت و گفت: من از ماجرای ویزاهای جعلی خبر ندارم و صرف اینکه تعداد پنج هزار ویزای عراقی جعلی در خانه من کشف شده است نشان‌دهنده اینکه من جاعل هستم نیست بلکه آنها را متهمان دیگر به من داده بودند تا نگهداری کنم. در ادامه متهم ردیف دوم در جایگاه قرار گرفت و با رد اتهام خود گفت: من هیچ ویزایی جعل نکرده‌ام و تنها از طریق سایت لیست‌های مانیفست را پر می‌کردم و از مابقی ماجرا خبر نداشتم.

متهم ردیف چهارم نیز زمانیکه در جایگاه قرار گرفت همچون همدستان دیگرش به رد اتهام پرداخت و بیان کرد: من جاعل و کلاهبردار نیستم و از کشف دو هزار ویزای جعلی که مربوط به متهم دیگر پرونده است بی‌اطلاع هستم. آنها نزد من امانت بودند و دلیل اعترافات اولیه‌ام نیزتحت فشار بودن در بازجویی ها بود. در ادامه مابقی متهمان نیز اتهامات انتسابی را رد کردند و در نهایت هیات قضایی وارد شور شدند و برای متهمان به این شرح تصمیم گیری کردند: به متهمان ردیف اول، دوم، سوم، ششم، هفتم، دهم و یازدهم همگی چهار سال و نیم حبس به اتهام جعل ویزاها و برای متهم ششم به دلیل کشف یک عدد افشانه از او پنج سال حبس با وصف اینکه حبس اشد برای او قابل اجرا است حکم داده شد و مابقی متهمان نیز با توجه به مدارک موجود در پرونده از اتهامات انتسابی تبرئه شدند.

کدخبر: ۲۸۵۲۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر