کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۶۹۶
تاریخ خبر:

‌تینا آخوندتبار از مبارزه باحریف مشهور روسی‌ می‌گوید

روزنامه هفت صبح | روز شنبه تینا آخوندتبار برای مبارزه با یک حریف قدر روی رینگ رفت. این بازیگر و بوکسور کشورمان که از نظر تجربه با حریف خود برابری نمی‌کرد، تصمیم گرفته بود تا شانسش را اینبار برای گرفتن کمربند قهرمان جهان اینطور امتحان کند. دست آخر هم بعد از ده راند پرهیجان، این بازیکن ایرانی شکست خورد. اما این پیروزی‌ برای حریف روسی آسان به دست نیامد.

آخوندتبار در گفت‌وگو با هفت صبح می‌گوید رقیب او انتظار این را نداشته که مسابقه او با این بوکسور ایرانی تا این اندازه نفسگیر شود: «او آمده بود تا با دختر خوشگل سینما مبارزه کند. آمده بود که در راند اول من را ناک‌اوت کند ولی ده راند به‌شدت در فشار بود و از این مواجهه شوکه شده بود.»

آخوندتبار بازیگر سینما و تلویزیون چند سالی است کنار سجاد محرابی قهرمان سابق تیم ملی، به‌صورت حرفه‌ای برای بوکس تمرین می کند. دیروز ویدئویی از صحنه ورود او به رینگ منتشر شد که نشان می‌داد لحظه ورود تینا آخوندتبار به رینگ در سالن، آهنگ تتلو پخش شده است. در گفت‌و‌گو با تینا آخوندتبار نگاهی به هیجان روز مسابقه داشتیم و از او درباره برنامه‌های بعدی که در سر دارد سوال کردیم.

قبل از این مسابقه که با سوفیا آلبرتوونا اوچیگاوا روی رینگ بروید، مسابقه‌های دیگری داده بودید؟
بله من برای باشگاه فنرباغچه در ترکیه در لیگ ترکیه بازی کرده بودم. در اوکراین، کی‌یف و خارکوف هم بازی داشته‌ام. بعد از اینکه این رقیب‌ها را بردم با یک پروموتور و کمپانی روس قرارداد بستم. بعد از این یک بازی در بلاروس و دو بازی در روسیه داشتم.

این بازی‌ها تورنمنت بودند؟
نه اینها بازی‌های آماتور نیستند که تورنمنت داشته باشد؛ تک‌بازی حرفه‌ای هستند و نوع‌شان با آماتور تفاوت دارد. این تفاوت را هم می‌توان در تعداد راندها، جوایز، سازمان‌هایی که برای آن بازی می‌کنیم عنوان کرد. من از ابتدا در سطح حرفه‌ای تمرین و بازی کردم.

یعنی این فرایندی بوده که توانستید بعد از گذراندن آن با قهرمان جهان رقابت کنید؟
بله. در قسمت حرفه‌ای باید یک کارنامه خوب داشت تا با قهرمان یک سازمان چلنج برگزار کرد. یعنی باید اول یک گراند خوب برای خودت درست کنی که آن قهرمان، سازمان پروموتور و یا تیمی که پشت آن است بپذیرد با تو بازی کند. وقتی این اتفاق می‌افتد گاهی یک کمربند جدید را وسط می‌گذارند تا برای آن رقابت کنید؛ گاهی هم رقابت برای دفاع از کمربند یکی از بازیکنان برگزار می‌شود.

این کمربندی که شنبه بر سر آن رقابت می‌کردید، جدید بود یا کمربند سوفیا آلبرتوونااوچیگاوا بود که از آن دفاع می‌کرد؟
خود این بازیکن قبلا دو کمربند دبلیو بی‌سی داشت. این کمربندی که برای آن جنگیدیم جدید و آن را یک سازمان وسط گذاشته بود.

برای این رقابت وزن هم کم کردید؟
من وزن زیاد کردم. این خانم در وزن ۶۰ کیلوگرم بازی می‌کرد ولی من ۵۶ کیلوگرم بودم.

شما ۱۰ راند مسابقه دادید. کدام راند سخت‌تر از بقیه بود؟
راند سختی حس نکردم. از صورت سوفیا آلبرتوونااوچیگاوا می‌شد متوجه شد که او دارد راند سختی را می‌گذراند. من آسیبی ندیده بودم و به خاطر تمرین‌ها و استقامت بدنم، فشار عظیمی بهم نیامده بود. تا امروز او ۱۰۰ بازی آماتور داشته و تجربه میدانی بیشتری از من داشته است. این خانم دو بار قهرمان جهان شده؛ یک بار مدال طلا و یک بار نقره گرفته است. من چیزی از او کم نداشتم.

بعد از برگشت به ایران خیلی امیدوار شدم. به خاطر اینکه اصلا فیلد کاری‌ام این نبود و تازه شش سال است که دارم در این ورزش کار می‌کنم. من قبلا بازیگر بودم. زمانی که او قهرمان المپیک بود، من مدرسه می‌رفتم. برای همین وقتی مقابل او قرار گرفتم، دیدم نه تنها چیزی کم ندارم بلکه می‌توانم در همان راند اول کاری کنم که بقیه زمان را با ترس ادامه دهد. تنها چیزی که کم دارم تجربه است که باید خودم به دست بیاورم. من الان آرزوی رسیدن به قهرمانی دنیا را دارم و به همین خاطر باید این مشکلات را بگذرانم.

در راند چندم صورت او خونی شد؟
راند اول یا دوم.

نقاط ضعفی که در خودتان دیدید چه بود؟
من از لحاظ تکنیکی و قدرتی در سطح خودشان و حتی بالاتر بودم. تنها کمبودم تجربه است. باید با افراد مختلفی مسابقه بدهم تا بتوانم تجربه میدان را در خودم جا بیاندازم. می‌دانم راحت می‌شود با آنها مبارزه کرد. آنقدر که در ذهن‌مان آنها بزرگ هستند، در واقعیت اینطور نیست. وقتی مواجه می‌شویم می‌بینیم خیلی چیز بالاتری نیستند.

یعنی راحت قابل شکست هستند؟
بله. او آمده بود تا با دختر خوشگل سینما مبارزه دهد. آمده بود که در راند اول من را ناک‌اوت کند ولی ۱۰راند به شدت در فشار بود و از این مواجهه شوکه شده بود.

چرا مسابقه ۱۰راند طول کشید؟
چون بر سر قهرمانی جهان رقابت می‌کردیم، باید ۱۰راند مسابقه می‌دادیم. وگرنه مسابقاتی با راندهای کمتر هم وجود دارد.

مسابقات بعدی کی برگزار می‌شود؟
آنطور که با مدیرم صحبت کردم برای ماه آگوست مسابقاتی برگزار می‌شود که باید خودم را آماده کنم.

این مسابقه با کجا برگزار می‌شود؟
من فعلا هدفم روسیه است. چون مدیر و پروموتورم روس هستند باید یک قهرمانی و کمربند جهانی را در رقابت با روسیه بگیرم.

در پست آخر اینستاگرام‌تان از تابوشکنی حرف زده بودید. منظورتان چه بود؟
منظورم این بود که من آماده‌ام تا محدودیت‌های ذهنی شما را بردارم. هرکسی یک استعداد و توانایی دارد. نمی‌شود هر کسی همانطور که به دنیا آمده از دنیا برود. می‌خواستم بگویم که تو به‌عنوان انسان چیزی در وجودت داری که باید آن را پیدا کنی و بهترین خودت را پیدا کنی و زندگی کنی. این محدودیت ذهنی که ما دختر هستیم و در مملکتی کار می‌کنیم که به ما بها نمی‌دهند باید کنار گذاشت. نباید به دوستان مرد، شوهر و پدر و برادر تکیه کرد. خواستم بگویم خودت می‌توانی این شرایط را برای خودت بسازی. خودت می‌توانی آن آسایش را فراهم کنی. فقط باید این ذهنیت را که به خاطر دختر بودن نمی‌توانی کاری انجام بدهی از ذهنت دور کنی.

شما که قبلا بازیگر بودید. اصلا چطور شد که وارد بوکس شدید؟
یک فیلمی به من پیشنهاد شد که نقش دختری رزمی‌کار در آن را قرار بود بازی کنم. من تصمیم گرفتم به‌جای اینکه یک بدلکار بگذارند، خودم مشت زدن را یاد بگیرم. اینطور شد که در ۲۷ سالگی با جنبه‌های دیگری از وجودم آشنا شدم. عاشق این کاراکتر شدم تا هر چه به دست آورده‌ام روی همین کاراکتر سرمایه‌گذاری کنم.

سرنوشت آن فیلم مشخص شد؟
نه هنوز. کاراکتر آن فیلم هم دارد با من بزرگ می‌شود.

الان هم کار سینمایی می‌کنید؟
نه اصلا وقت ندارم. چون یک ماه ایران هستم و ماه دیگر نه. تا قهرمان نشوم نمی‌خواهم به سینما برگردم. قهرمانی دور نیست و واقعا خیلی نزدیک است.

کی قهرمان دنیا می‌شوید؟
نهایتا یک یا دو سال دیگر. نه خودم را از قهرمان‌ها دور می‌بینم و نه قهرمانی را از چیزی که از خودم نقاشی و تصور کردم دور می‌بینم.

این قهرمانی شما فقط در گرو شکست دادن قهرمان روسیه است؟
نه ممکن است قهرمان روس نباشد. من دنبال گرفتن قهرمانی جهان هستم. حالا این فرد می‌تواند روس یا آمریکایی باشد یا هر ملیت دیگری داشته باشد.

کدخبر: ۳۹۹۶۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر