کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۲۰۴
تاریخ خبر:

‌تویوتا پرادو مقابل ولوو XC۶۰‌؛ کدام خودرو بهتر است؟

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| تویوتا پرادو را حتی کسانی که شناختی از صنعت خودرو ندارند به خوبی می‌شناسند. پرادو در دهه ۸۰ شمسی نماد خودروی لوکس در ایران بود‌ اما ولوو XC60 شاسی‌بلند کوچک‌اندام سوئدی بود که حضوری به نسبت کوتاه‌مدت در میانه دهه ۹۰ شمسی داشت چون با ورود XC90 مجبور شد عنوان پرچمداری سوئدی‌ها در ایران را به آن بدهد و کنار بکشد. هر دو خودرو به عنوان شاسی‌بلندهایی بادوام و قابل اعتماد شناخته می‌شوند؛ به گونه‌ای که قیمت پرادوی مدل ۲۰۱۳ و ولوو XC60 مدل ۲۰۱۴ (در تیپ آر دیزاین پلاس) با نسخه‌های کم‌کارکرد لکسوس NX و ب.ام.و X4 برابری می‌کند!

طراحی
نمای عقب ولوو XC60 مطابق زبان طراحی همیشگی ولوو از چراغ‌های عمودی و قوس‌دار بزرگ بهره می‌برد که دارای شباهت‌هایی با هوندا CRV است‌ اما نمای جلو برای خودرویی که تا سال ۲۰۱۷ ‌ روی خط ولوو بود کمی قدیمی به نظر می‌رسد و خبری از تکنولوژی جذاب چراغ‌های ولوو XC90 در آن نیست.

همچنین فرم طراحی بدنه XC60 به گونه‌ای است که خودروهای کراس را به ذهن متبادر می‌کند و این برای دوستداران شاسی‌بلندهای قدبلند و تهاجمی خبر خوبی نیست. در آن سوی میدان پرادو با طراحی زیباتر نسبت به مدل‌های قبل از ۲۰۰۹ حضور دارد. علاوه بر فرم برجسته چراغ‌ها با خطوط تیز در بدنه پرادو روبه‌رو هستیم که جذابیت آن را دو برابر کرده است.

کابین و آپشن‌ها
اگر با دیدن کابین XC60 یاد کیا اسپورتیج افتادید تعجب نکنید چون ولوو خیلی روی کابینی لوکس و چشم‌نواز برای XC60 سرمایه‌گذاری نکرد و ترجیح داد این هزینه برای XC90 انجام شود. با این حال آپشن‌های XC60 پروپیمان است: ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، نمایشگر پنج اینچی، سیستم صوتی پیشرفته مجهز به هشت بلندگو، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلی راننده مجهز به حافظه، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف پانوراما، چراغ‌های جلو اتوماتیک زنون به همراه چرخش در پیچ‌ها و شست‌و‌شو.

XC60 تقریباً تمام سیستم‌های کمک رانندگی و ایمنی مطابق با تکنولوژی سال ۲۰۱۴ را دارد. خرید پرادو اما خیلی سخت است چون این خودرو در نسخه‌های مختلف و به صورت غیرشرکتی وارد ایران شد. ‌ رادار جلو (شامل کروز هوشمند و ترمز اضطراری)، کمکی حرکت در شیب، صندلی برقی راننده، دوربین جانبی راننده و سیستم پخش JBL از مهم‌ترین تجهیزات استاندارد پرادو VXL آنرود و ویژگی‌هایی مانند کرال کنترل، مولتی‌ترین، دوربین جانبی دو طرف و تعلیق سه‌حالته ازجمله امکانات استاندارد پرادو VXL آفرود هستند.

پیشرانه
پیشرانه دو لیتری توربوی XC60 قادر به تولید ۲۴۲ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور است که آن را از طریق گیربکس شش سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. در آن سوی میدان پرادوی شش سیلندر را داریم که موتور چهار لیتری‌اش می‌تواند ۲۷۱ اسب بخار نیرو و ۳۸۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

یک گیربکس پنج سرعته اتومات وظیفه انتقال قدرت به دو محور پرادو را دارد. پرادو برای کسانی که یک شاسی‌بلند واقعی می‌خواهند، شتاب برای‌شان مهم نیست و ابایی از مصرف سوخت بالا ندارند یک گزینه جذاب است‌ اما XC60 کراس‌اووری چابک برای شهر است که هزینه‌های نگهداری پایینی دارد. البته بازار کارکرده‌های پرادو به مراتب گرم‌تر از XC60 است و برای فروش دوباره ولووی خود باید مدت بیشتری در بازار منتظر بمانید.

کدخبر: ۴۱۸۲۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر