کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۷۴۷۹
تاریخ خبر:

‌تولد دوباره وام‌های مسکن در کل کشور به‌جز تهران

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | قدرت خرید تسهیلات صندوق مسکن یکم با افزایش رقم وام جعاله تقویت شده و حالا در بعضی شهرهای کوچک کاملا کفاف خرید یک خانه را می‌دهد و در بعضی شهرهای بزرگ با عدد ۷۰درصد روبه‌رو هستیم این اتفاقی است که پس از افزایش سقف وام جعاله مسکن از ۲۰ به ۴۰میلیون تومان، رخ داده.

وام جعاله برای تعمیر و تکمیل خانه‌های مسکونی ارائه می‌شود، اما کسانی که وام خرید مسکن دریافت می‌کنند، می‌توانند از این وام برای افزایش قدرت خریدشان استفاده کنند. به‌این ترتیب اگر بعد از دریافت وام خرید مسکن یکم، سپرده اولیه‌تان و وام جعاله ۴۰میلیونی را کنار هم بگذارید، می‌توان یک بودجه قابل قبول برای خرید مسکن دست و پا کرد. این عدد در تهران ۲۸۰میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها ۲۲۰میلیون تومان و در شهرهای کوچک کمتر از ۲۰۰هزار نفر جمعیت، ۱۶۰میلیون تومان است. در این گزارش بررسی کرده‌ایم که این بودجه تا چه میزان می‌تواند در خانه‌دارشدن زوج‌های خانه‌اولی تاثیرگذار باشد. مقایسه نتایج در تهران و شهرهای کوچک جالب است.

*** قدرت وام خرید و جعاله مسکن در تهران؛ حدود ۳۲درصد

هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران براساس گزارش آبان‌ماه وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان است. با این حساب یک واحد ۷۰متری در شهر تهران به طور میانگین ۸۸۰میلیون تومان ارزش دارد. یک زوج خانه اولی با سپرده‌گذاری ۸۰میلیون تومان در حساب ممتاز بانک مسکن، می‌تواند ۱۶۰میلیون تومان وام خرید مسکن دریافت کند. اگر این رقم را در کنار سپرده اولیه بگذاریم، قدرت خرید زوج‌های تهرانی به ۲۴۰میلیون تومان می‌رسد.

بانک مسکن در کنار وام خرید، وام جعاله هم برای افزایش قدرت خرید در اختیار متقاضیان می‌گذارد که قرار است به زودی از ۲۰میلیون تومان به ۴۰میلیون تومان افزایش پیدا کند. با این حساب یک زوج تهرانی برای خرید مسکن بودجه ۲۸۰میلیون تومانی در اختیار خواهد داشت. با توجه به اینکه قیمت یک واحد ۷۰متری در تهران به طور میانگین ۸۸۰میلیون تومان است، می‌توان گفت بودجه ۲۸۰میلیونی زوج خانه اولی، تنها ۳۲درصد از هزینه‌های خانه‌دار شدن را تامین می‌کند و قدرت وام خرید و وام جعاله مسکن در تهران بسیار پایین است. هرچند در دیگر شهرها، تا حد زیادی می‌توان روی این وام‌ها حساب باز کرد.

*** قدرت وام خرید و جعاله مسکن در شهرهای بزرگ؛ حدود ۷۰درصد

وام مسکن برای شهرهای بزرگ با جمعیت بیشتر از ۲۰۰هزار نفر جمعیت و مراکز استان‌ها، ۱۲۰میلیون تومان برای زوج‌های خانه اولی در نظر گرفته می‌شود. هر زوج برای دریافت این وام باید به مدت یک‌سال مبلغ ۶۰میلیون تومان را در حساب ممتاز بانک مسکن سپرده‌گذاری کند و بعد از دریافت وام، بودجه‌ای معادل ۱۸۰میلیون تومان برای خرید خانه در اختیار دارد. هر زوج می‌تواند علاوه بر وام خرید مسکن، وام جعاله هم برای افزایش قدرت خرید دریافت کند. وام جعاله تا پیش از این ۲۰میلیون تومان بود و با موافقت بانک مرکزی قرار است به‌ زودی دوبرابر شده و به ۴۰میلیون تومان برسد. با این حساب یک زوج در شهرهای بزرگ به جز تهران، حدود ۲۲۰میلیون تومان برای خرید خانه بودجه دارد.

* اصفهان:

میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر اصفهان حدود چهارمیلیون و ۷۵۰هزار تومان است. این رقم با بررسی داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن در آبان‌ماه ۹۸ به دست آمده و نشان می‌دهد یک واحد مسکونی ۷۰متری در شهر اصفهان حدود ۳۳۰میلیون تومان ارزش دارد. البته این رقم به طور میانگین محاسبه می‌شود. از آنجا که قدرت خرید زوج‌های سکان اصفهان بعد از دریافت وام خرید و جعاله مسکن به ۲۲۰میلیون تومان می‌رسد، می‌توان گفت دریافت این وام‌ها می‌تواند حدود ۶۶درصد هزینه‌ خرید خانه را برای زوج‌های خانه اولی پوشش دهد.

* کرج:

بازار مسکن کرج بعد از تهران، پررونق‌ترین بازار مسکن در کشور به حساب می‌آید. مجاورت با پایتخت و شهرک‌های صنعتی در استان البرز از جمله عوامل رونق بازار مسکن در این شهر است. آخرین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر کرج به عنوان مرکز استان البرز و چهارمین شهر پرجمعیت ایران، حدود چهارمیلیون تومان است. با این حساب یک واحد مسکونی ۷۰متری در شهر کرج به طور میانگین ۲۸۰میلیون تومان ارزش دارد و بودجه ۲۲۰میلیونی زوج‌های ساکن کرج بعد از دریافت وام خرید و وام جعاله مسکن می‌تواند تا ۷۸درصد هزینه‌ خرید یک واحد مسکونی را پوشش دهد.

* شیراز:

زوج‌های ساکن شهر شیراز می‌توانند بعد از دریافت وام خرید مسکن و وام جعاله مسکن، با بودجه ۲۲۰میلیونی خود، حدود ۵۶درصد هزینه‌ خرید یک واحد مسکونی ۷۰متری را تامین کنند. چراکه بررسی آخرین داده‌های خام وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن کل کشور نشان می‌دهد، آبان‌ماه امسال میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شیراز به پنج‌میلیون و ۶۵۰هزار تومان رسیده است. با این حساب یک واحد ۷۰متری در شیراز به طور میانگین ۳۹۵میلیون تومان ارزش دارد و بودجه ۲۲۰میلیونی زوج‌های جوان، تنها ۵۶درصد این هزینه را پوشش می‌دهند.

*** قدرت وام خرید و جعاله مسکن در شهرهای کوچک؛ بیشتر از ۸۰درصد

هر زوج ساکن شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از ۲۰۰هزار نفر، می‌تواند برای دریافت وام ۸۰میلیونی خرید مسکن اقدام کند. برای این کار سپرده‌گذاری ۴۰میلیونی یک‌ساله لازم است و بعد از دریافت وام، قدرت خرید زوج‌ها به ۱۲۰میلیون تومان می‌رسد. آنها برای افزایش این مبلغ می‌توانند در کنار وام مسکن، وام جعاله ۴۰میلیونی هم دریافت کنند. با این حساب قدرت خرید خانه برای زوج‌های ساکن شهرهای کمتر از ۲۰۰هزار نفر جمعیت به ۱۶۰میلیون تومان می‌رسد. شهرهای فردیس در استان البرز، شاهین‌شهر در استان اصفهان، بندر ماهشهر در استان خوزستان، گنبد کاووس در استان گلستان و مرودشت در استان فارس از جمله شهرهایی هستند که کمتر از ۲۰۰هزار نفر جمعیت دارند، اما بازار مسکن آنها تا حد قابل قبولی داغ است.

* شاهین‌شهر اصفهان:

آخرین اطلاعات وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن نشان می‌دهد در آبان‌ماه ۹۸ هر مترمربع زیربنای مسکونی در شاهین‌شهر اصفهان، با قیمتی حدود دومیلیون و ۹۰۰هزار تومان معامله شده است. با این حساب خرید یک واحد مسکونی ۷۰متری در این شهر حدود ۲۰۰میلیون تومان هزینه دارد. یعنی بودجه ۱۶۰میلیونی زوج‌های ساکن شاهین‌شهر بعد از دریافت وام خرید و جعاله مسکن، حدود ۸۰درصد هزینه‌ خرید خانه را پوشش می‌دهد.

* ماهشهر خوزستان:

زوج‌های خانه اولی ساکن بندرماهشهر از توابع استان خوزستان می‌توانند بعد از دریافت این دو وام، حدود ۸۲درصد هزینه‌های خرید یک واحد ۷۰متری را تامین کنند. چراکه بررسی آخرین داده‌های وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن کل کشور در آبان ۹۸ نشان می‌دهد، هر مترمربع واحد مسکونی در بندر ماهشهر به رقمی در‌حدود دومیلیون و ۷۷۰هزار تومان می‌رسد. با این حساب می‌توان گفت قیمت یک واحد مسکونی ۷۰متری در بندر ماهشهر به حدود ۱۹۵میلیون تومان می‌رسد. این مورد نشان می‌دهد بودجه ۱۶۰میلیونی زوج‌های ساکن بندر ماهشهر بعد از دریافت هر دو نوع وام، می‌تواند ۸۲درصد هزینه‌ خرید را پوشش دهد.

* مرودشت فارس:

بررسی داده‌های وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در مرودشت استان فارس، دومیلیون و ۳۲۰هزار تومان است. با این حساب یک واحد مسکونی ۷۰متری در این شهر تقریبا ۱۶۰میلیون تومان ارزش دارد. یعنی درست برابر با قدرت خرید یک زوج ساکن مرودشت، بعد از دریافت هر دو وام . از آنجا که مرودشت کمتر از ۲۰۰هزار نفر جمعیت دارد، وام مسکن ۸۰میلیونی در کنار وام جعاله ۴۰میلیونی و سپرده اولیه ۴۰میلیون تومانی می‌تواند کل مبلغ لازم برای خرید یک واحد ۷۰متری را در این شهر پوشش دهد.

کدخبر: ۲۹۷۴۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر