کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۱۵۶۱
تاریخ خبر:

‌به‌صورت غیرحضوری درخواست بیمه بیکاری بدهید

آنچه باید درباره ثبت درخواست غیرحضوری غرامت بیمه بیکاری بدانید. دریافت بیمه بیکاری در شرایط عادی مراحل اداری مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان مراجعه به اداره کار و ارائه دادخواست به مراجع حل اختلاف را نام برد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به شرایط به‌وجود آمده، مراحل اداری درخواست بیمه بیکاری را حذف کرده و کارگرانی که از اسفندماه گذشته بیکار شده‌اند، می‌توانند به‌صورت غیرحضوری درخواست بیمه بیکاری دهند. این افراد در صورت داشتن شرایط، دست‌کم تا پایان اردیبهشت‌ماه مستمری دریافت خواهند کرد.

*** بیمه بیکاری بدون نیاز به فرآیند اداری
لازم نیست برای دریافت بیمه بیکاری به اداره کار محل زندگی‌تان مراجعه کنید. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دستورالعملی ابلاغ کرده که براساس آن بدون نیاز به مراجعه حضوری می‌توان برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کرد. با توجه به ‌شرایط پیش‌آمده می‌توان بدون نیاز به شکایت از کارفرما یا طی‌کردن دیگر مراحل، با مراجعه به سایت وزارت رفاه درخواست خود را ثبت کنید. برای این کار باید اطلاعات خودتان و محل کارتان را در سامانه بیمه بیکاری به نشانی bimebikari.mcls.gov.ir وارد کنید و کد رهگیری بگیرید. درخواست شما بعد از ثبت‌نام بررسی شده و در صورت تایید به شما بیمه بیکاری تعلق خواهد گرفت.

*** چه کسانی مشمول بیمه بیکاری هستند؟
کارگرانی که با قرارداد موقت مشغول به کار بودند، برای دریافت بیمه بیکاری باید حداقل یک‌سال سابقه پرداخت حق بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند. این سابقه برای کارگرانی که با قرارداد دائمی ‌مشغول به کار هستند، شش‌ماه در نظر گرفته می‌شود. در چنین حالتی از روزی که بیکار شده‌اید، به مدت ۳۰روز فرصت دارید برای دریافت بیمه بیکاری در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنید.

کارگرانی که با قرارداد موقت مشغول به کار هستند، در صورتی که قراردادشان توسط کارفرما تمدید نشود هم مشمول قانون بیمه بیکاری خواهند بود. باید توجه داشته باشید، کارگرانی که در کارهایی با ماهیت غیردائمی ‌مثل پروژه‌ها، فعالیت‌های عمرانی و… مشغول هستند و بعد از پایان کار، بیکار می‌شوند، مشمول قانون بیمه بیکاری نیستند. این کارگرها صرفا در شرایطی بیمه بیکاری می‌گیرند که در میانه پروژه و قبل از پایان کار، بیکار شوند.

*** مشمولان بیمه بیکاری چقدر حقوق می‌گیرند؟
آنطور که در قانون بیمه بیکاری آمده، میزان مقرری براساس میانگین دستمزد ۹۰روز آخر بیمه‌شده محاسبه می‌شود. کسانی که برای دریافت بیمه بیکاری اقدام می‌کنند، در صورت احراز شرایط، به میزان ۵۵درصد از میانگین حقوقشان در سه‌ماه آخر کار را به‌عنوان مقرری ماهانه دریافت خواهند کرد. اگر شخصی دارای همسر و فرزند باشد، به ازای هر فرد تحت تکفل ۱۰درصد به مبلغ مستمری اضافه می‌شود.

البته این در حالتی است که تعداد افراد تحت تکفل از چهار نفر بیشتر نباشد و میزان افزایش باعث نشود مقرری به بیش از ۸۰درصد مبلغ میانگین دستمزد ۹۰روز آخر برسد. مبلغ دریافتی در کمترین حالت برابر با پایه حقوق مصوب شورای عالی کار محاسبه می‌شود. پایه حقوق برای سال ۹۸ یک میلیون و ۵۱۶هزار تومان تعیین شده بود و این رقم برای سال ۹۹ همچنان مشخص نیست. چراکه جلسات شورای عالی کار در اسفندماه به نتیجه نرسید و هنوز رقم پایه حقوق برای سال جدید قطعی نشده است.

*** مستمری بیمه بیکاری تا کی ادامه دارد؟
مدت زمان پرداخت مقرری بر اساس قانون بیمه بیکاری رابطه مستقیمی ‌با سابقه پرداخت حق بیمه دارد. کسانی که بین شش‌ماه تا دو‌سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، می‌توانند در صورت بیکار شدن تا شش‌ماه مقرری از سازمان تامین اجتماعی دریافت کنند. این مدت زمان در صورتی که متاهل باشید یا تکفل کسی برعهده شما باشد، دوبرابر شده و به یک‌سال می‌رسد. کسانی که بین دو تا ۱۰سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، در صورت بیکار شدن حداکثر به مدت یک‌سال می‌توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند.

این مدت زمان در صورت تاهل به ۱۸ماه یعنی یک‌سال‌و‌نیم می‌رسد. در صورت داشتن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت ۱۰ تا ۱۵سال، مدت پرداخت مقرری برای مجرد‌ها ۱۸ماه معادل یک‌سال‌و‌نیم برای متاهل‌ها ۲۶ماه معادل دوسال و دوماه خواهد بود. آن‌هایی که سابقه‌شان در پرداخت حق بیمه بیشتر از ۱۵سال است، در صورت بیکار شدن تا ۲۶ماه برای مجرد‌ها و تا ۳۶ماه برای متاهل‌ها مقرری دریافت خواهند کرد.

در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه به بیش از ۲۰سال برسد، این ارقام به ترتیب ۳۶ و ۵۰ماه محاسبه خواهند شد. باید توجه داشته باشید، کسانی که در زمان بیکار شدن، دارای حداقل ۵۵سال سن باشند، جزو موارد استثنا بوده و با هر سابقه پرداخت حق بیمه، در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند تا رسیدن به سن بازنشستگی تحت پوشش بیمه بیکاری باقی بمانند.

کدخبر: ۳۲۱۵۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر