کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۶۲۶
تاریخ خبر:

‌برنده‌ها و بازنده‌های ‌اکران آنلاین سینما

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | سال ۹۹ با یک تصمیم مهم برای سینما شروع شد. درحالی‌که ویروس کرونا سینماها را تعطیل کرده بود،‌ ایده اکران آنلاین مورد وثوق سینماگران برای نمایش فیلم‌ها قرار گرفت. در گام نخست صاحبان فیلم خروج پذیرفتند فیلمشان در این طرح به نمایش درآید. «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا خیلی زود قاچاق شد، اما اکران آنلاین ادامه یافت و در ادامه این باور جا افتاد که چاره‌ای جز پایبندی به این طرح نوپا نیست.

حالا خیلی از مخاطبان و علاقمندان سینما، هر هفته منتظر فیلم جدید هستند تا آن را از طریق پلتفرم‌ها به تماشا بنشینند و زحمت رفتن به سالن را به جان نخرند!‌ فارغ از ضعف و قوت‌های اکران آنلاین، پرونده امروز اختصاص دارد به عملکرد فیلم‌های به‌نمایش‌درآمده. سال‌های پیش در هفت صبح برنده‌ها و بازنده‌ها بر اساس اکران فصل سینماها مشخص می‌شدند و حالا بالطبع ملاک، اکران آنلاین است.

در این گزارش می‌شد به فیلم هفت‌ونیم نوید محمودی هم اشاره کرد. در سینمای ایران فیلم‌های اندکی درباره بحران و مشکلات روابط جنسی ساخته شده‌اند؛‌ حال آنکه این مسئله یکی از مسائل حاد جامعه است. با این پیش‌زمینه می‌توان نوید محمودی را کارگردانی جسور دانست که در هفت‌ونیم دقیقه زندگی تراژیک هفت دختر جوان را روایت کرده است.

این دختران مشکل ارتباط جنسی در روابط گذشته دارند و حالا در آستانه ازدواج با بحرانی بزرگ مواجه هستند… در میان فیلم‌های اکران آنلاین یک مستند جذاب هم وجود داشت: جایی برای فرشته‌ها نیست، ساخته سام کلانتری. فیلم حکایت دختران تیم ملی اسکیت هاکی ایران و مشکلات بی‌شمار آنها در مسیر رسیدن به مسابقات آسیایی کره است.

جایی برای فرشته‌ها نیست به دلیل روایت صریح و بی‌پرده از زندگی دختران تیم ملی اسکیت هاکی جذاب است و به‌خاطر حضور در زندگی شخصی هرکدام جسور است و درس‌آموز… سهم سینمای کودک هم فیلم تورنادو، ساخته سیدجواد هاشمی بود که بعد از اکران سینمایی سر از اکران آنلاین درآورد… بقیه نکته‌ها درباره فیلم‌های اکران آنلاین و برنده و بازنده‌هایش را در این گزارش بخوانید.

اکران آنلاین با فیلم خروج ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا کلید خورد. بعد از آن نوبت به فیلم طلا ساخته پرویز شهبازی رسید. در ادامه این فیلم‌ها در این طرح به نمایش در آمدند که بدون ترتیب آن‌ها را مرور می‌کنیم: بهت‌،کشتارگاه‌، مهمانخانه ماه نو‌، زیر نظر، زن‌ها فرشته‌اند۲، قتل عمد، لتیان‌، نرگس مست‌، گیلدا‌، بی‌حسی موضعی‌، حکایت دریا‌، بنفشه آفریقایی‌، خوب،بد،جلف ۲؛ ارتش سری‌، دوئت‌، ایستگاه اتمسفر‌، حمال طلا‌، هفت و نیم، تیغ و ترمه‌، پسرکشی‌، هایلایت‌، تورنادو و جایی برای فرشته‌ها نیست. سهم پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا در اکران آنلاین بیش از رقبا بوده است. برخی فیلم‌ها علاوه بر اکران آنلاین در سینماها هم نمایش داده شدند.

شش بازیگر در اکران آنلاین صاحب دو فیلم بوده‌اند. از فاطمه معتمدآریا فیلم‌های حکایت دریا و بنفشه آفریقایی اکران شد که درباره آن به طور مجزا نوشته‌ایم. سهم ژاله صامتی دو فیلم حمال طلا و پسرکشی بود. او در این دو فیلم موفق عمل کرد. نگار جواهریان علاوه بر این‌که نقش اصلی فیلم طلا را برعهده داشت‌، در دوئت هم یکی از نقش‌های اصلی را دارد. در اولی موفق‌تر بوده است. گیلدا و مهمانخانه ماه نو فیلم‌های مهناز افشار هستند که درباره‌شان نوشته‌ایم. باران کوثری هم با فیلم‌های بی‌حسی موضعی و کشتارگاه در اکران آنلاین حضور داشت. سهم پژمان بازغی هم فیلم‌های تیغ و ترمه و هایلایت است. او در هر دو فیلم ناکام بوده و بازی خوبی نداشته است.

در طرح اکران چهار فیلم کمدی برای مخاطبان نمایش داده شد. مهم‌ترین آن خوب‌،‌بد‌،‌ جلف‌۲‌؛‌ارتش سری پیمان قاسمخانی است. این فیلم اکران سینمایی هم داشت. زیر نظر ساخته مجید صالحی دیگر فیلم کمدی است که ابتدا در سالن‌های سینما اکران شد. این فیلم به‌رغم داشتن رضا عطاران موفق نبود. زن‌ها فرشته‌اند‌۲ دیگر فیلم کمدی اکران آنلاین است که آن را آرش معیریان ساخته. بی‌حسی موضعی ساخته حسین مهکام را هم می‌توان در دسته کمدی‌ها قرار داد. درباره کیفیت این فیلم هم به طور مجزا نوشته‌ایم. در این میان ضرر اصلی متوجه خوب‌،‌بد‌،‌ جلف‌۲‌؛‌ارتش سری شد که اگر شرایط سینماها عادی بود می‌توانست رکورد‌شکن شود. این فیلم اما در اکران سینماها به‌خاطر ترس از کرونا توفیقی به‌دست نیاورد.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۵۲۶۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر