کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۲۶۰۸
تاریخ خبر:

‌اگر ترامپ بمیرد چه خواهد شد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | با نگاهی به فراز و نشیب‌های بین‌المللی در بازه پایان جنگ جهانی دوم تا امروز می‌توان با قطعیت این گزاره را صادر کرد که رئیس‌جمهور آمریکا مهمترین مقام در بین تمامی مقام‌های دولتی و حکومتی در سراسر جهان است و باید پذیرفت که او بر سریر قدرت جهانی تکیه زده است. با مرور تاریخ آمریکا به این نکته مهم برمی‌خوریم که این سریر قدرت مانند سریر قدرت پادشاهان لغزان است و تا‌کنون نشیمنگاه امنی برای هشت‌رئیس‌جمهور نبوده است.

آبراهام لینکلن، جیمز گارفیلد، ویلیام مک کینلی و جان اف کندی روسای‌جمهوری بودند که در دوران استقرار دولتشان ترور شدند و معاونان آن‌ها در ادامه مسیر سکان‌ هدایت دولت را به دست گرفتند. چهار رئیس‌جمهور دیگر نیز تا‌کنون به دام بیماری افتادند و امراض شناخته و ناشناخته بلای جانشان شد و آن‌ها را از سریر قدرت به زیر خاک کشید.

ویلیام هریسون که لقب ناکام‌ترین و بی‌بخت‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا را یدک می‌کشد درست در فاصله یک ماهه پس از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به علت سرماخوردگی شدید از دنیا رفت. زاخاری تیلور که سه دوره پس از هریسون به قدرت رسید به علت خوردن بی‌رویه میوه و شیر در یک روز به عارضه گوارشی دچار شد و بر اثر اسهال و خونریزی‌های شدید گوارشی به دام مرگ افتاد.

در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسد که سکته و ایست قلبی جان وارن هاردینگ، بیست و نهمین رئیس‌جمهور آمریکا را گرفت اما در روزنامه‌های آن زمان شایعه‌ای مبنی بر علاقه شدید هاردینگ به مرام کمونیستی و دوری از دین نیز درماه‌های منتهی به مرگش پخش شد و از آن‌جایی که همسر او زنی به شدت مذهبی به شمار می‌رفت، برخی او را قربانی دین‌مداری افراطی و مسمومیت توسط همسرش می‌دانند.

آخرین رئیس‌جمهور آمریکا که در نبرد با بیماری مغلوب شد فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور نامدار و قدرتمند آمریکا بود که بر اثر عارضه فشار خون که منجر به سکته مغزی شد فوت کرد. دونالد ترامپ که خطابه‌هایش در مورد همه‌گیری و شیوع ویروس کرونا و خطری که جامعه به واسطه این ویروس با آن مواجه است، بیش از آن‌که شبیه خطابه یک رئیس‌جمهور دغدغه‌مند و با تدبیر باشد به استندآپ کمدی‌‌های سخیف شبیه‌تر بود، خود به کوزه افتاده و به ویروس کرونا مبتلا شده است.

طبق گزارشات سالانه پزشک رسمی کاخ سفید در مورد وضعیت جسمانی ترامپ درمی‌یابیم که او با ۱۹۱ سانتی‌متر قد، ۱۱۱ کیلوگرم وزن دارد. علاوه بر اضافه وزن ترامپ، میزان کلسترول او با عدد ۲۲۳ و نیز ابتلایش به عارضه چربی خون، او را در زمره افرادی در ابتلا به کرونا قرار می‌دهد که در گروه پرخطر برای مرگ قرار دارند. از این رو ممکن است در فاصله ۳۱ روزه به انتخابات ریاست‌جمهوری، شاهد مرگ تراژیک دونالد ترامپ به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ناکام تاریخ آمریکا و برهم‌خوردن تمام پیش‌بینی‌ها باشیم.

بر اساس قانون در صورت مرگ ترامپ بر اثر کرونا، قدرت و هدایت دولت تا سررسید زمان تحویل دولت بر عهده معاون او یعنی مایک پنس خواهد بود. اما نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که در صورت مرگ ترامپ، یکی از آرزوهای او در زمان حیات محقق خواهد شد و انتخابات به تعویق خواهد افتاد. در صورت تعویق انتخابات که بنا بود در اولین سه‌شنبه نوامبر برگزار شود، زمان جایگزین این انتخابات اولین سه‌شنبه ماه مارس خواهد بود و نامزد جدید جمهوری‌خواهان باید در این تاریخ با بایدن رقابت کند.

همچنین باید توجه داشت که با توجه به تمام شدن مدت قانونی دولت دونالد ترامپ و معاونت مایک پنس در ۲۰ ژانویه، مسئولیت دولت موقت از این تاریخ تا مشخص شدن نتایج انتخابات بر اساس قانون بر عهده رئیس مجلس نمایندگان یعنی نانسی پلوسی خواهد بود اما با توجه به اینکه حکم ریاست پلوسی تا ۲۰ دسامبر اعتبار دارد طبق قانون پس از رئیس مجلس نمایندگان این سمت به رئیس دوره‌ای سنا خواهد رسید. در فاصله ماه‌های ژانویه تا مارس احتمالا رئیس دوره‌ای سنا چاک گراسلی خواهد بود.

کدخبر: ۳۵۲۶۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر