کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۸۰۵
تاریخ خبر:

‌اولین تجربه کارشناس‌ها از برخورد با پلی‌استیشن‌۵

روزنامه هفت صبح، افشین پیروزی | ‌نسل هشتم بازی‌های ویدئویی، به روز‌های آخر نزدیک می‌شود و به‌زودی شاهد عرضه کنسول‌های نسل نهمی سونی و مایکروسافت خواهیم بود. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم تا در مقالاتی تمام اطلاعات ارائه‌شده از این کنسول‌ها را مرور کنیم و برای اولین مطلب، به سراغ کنسول پلی استیشن ۵ از شرکت سونی رفته‌ایم. سونی در مقایسه با مایکروسافت، رفتار محتاط‌تری در قبال معرفی پلی استیشن ۵ داشت.

هرچند خبر ساخته شدن کنسول از مدت‌ها قبل اعلام شده بود، اما درحالی‌که از زمان مراسم The Game Awards 2019 با ظاهر ایکس باکس سری ایکس آشنا شده بودیم، سونی اولین‌بار خرداد امسال و در جریان رویدادی که هدفش معرفی بازی‌های این کنسول بود، رسما از ظاهر پلی استیشن ۵ رونمایی کرد.

پلی استیشن ۵ در دو مدل معمولی و دیجیتالی رونمایی شد که تنها تفاوت آن‌ها، به پشتیبانی از دیسک‌های فیزیکی مربوط می‌شود و درحالی‌که خریداران مدل معمولی امکان تجربه بازی‌های فیزیکی را خواهند داشت، مدل دیجیتال فاقد این ویژگی خواهد بود و به همین دلیل قیمت پایین‌تری هم خواهد داشت که در ادامه بیشتر از آن خواهیم گفت.

پلی استیشن ۵ فعلا در مدلی با رنگ غالب سفید معرفی شده است. قسمت‌های کناری کنسول کاملا سفید رنگ هستند و در وسط آن‌ها، شاهد قسمتی مشکی‌رنگ هم هستیم که در زمان روشن بودن کنسول، نوار باریکی از نور آبی رنگ هم در طرفین این قسمت دیده می‌شود. پلی استیشن۵، سه پورت USB-A دارد که یک عدد از آن‌ها در قسمت جلوی کنسول و دو عدد دیگر هم در پشت آن قرار دارند. همینطور یک پورت USB-C هم در قسمت جلوی کنسول تعبیه شده و پورت LAN و HDMI هم در پشت کنسول قرار دارند.

هرچند ظاهر کلی مدل‌های فیزیکی و دیجیتال شبیه هم است، اما مدل دیجیتال که فاقد دیسک درایو است، باریک‌تر از مدل فیزیکی است. سونی در جریان همین رویداد رونمایی از ظاهر کنسول، لوازم جانبی پلی استیشن۵ را هم معرفی کرد که به‌صورت مجزا قابل خرید خواهند بود. اولین وسیله، دوربین پلی استیشن۵ است که HD Camera نام دارد و با داشتن دو لنز فول اچ‌دی، وسیله‌ای شدیدا کاربردی برای استریمر‌ها خواهد بود.

درکنار دوربین، نسل جدید هدست‌های سونی هم برای پلی استیشن۵ معرفی شده که پلاس تری‌دی نام دارد. این هدست بی‌سیم، در راس تمام ویژگی‌هایش از صدای سه‌بعدی پشتیبانی می‌کند که سونی تا امروز مانور زیادی روی تاثیرگذاری آن در بازی‌ها داشته و اعلام کرده که این ویژگی، باعث خواهد شد تا کاربران بیشتر از هر زمان دیگری غرق تجربه بازی شوند. هدست جدید سونی همینطور از میکروفونی با پشتیبانی از نویز کنسلینگ استفاده می‌کند تا با حذف صداهای اضافی اطراف، صدای شما را به‌صورت شفاف و دقیق منتقل کند.

یک ریموت به اسم مدیا ریموت که برای کنترل محتوای صوتی و تصویری کاربرد دارد و از یک میکروفون داخلی هم برای دریافت فرمان‌های صوتی استفاده می‌کند و همینطور پایه مخصوص شارژ دسته‌ها هم دیگر لوازمی هستند که برای پلی‌استیشن۵ معرفی شده‌اند. جدید‌ترین اطلاعات مهم ارائه‌شده از کنسول نسل نهم سونی،‌ قیمت آن بود که در آخرین رویداد برگزار‌شده توسط این شرکت مشخص شد. بر این اساس قیمت مدل دیجیتال پلی استیشن۵ برابر با ۳۹۹ دلار و مدل معمولی پلی استیشن۵ هم ۴۹۹ دلار اعلام شده است.

این درحالی‌ است که مایکروسافت، ایکس باکس سری ایکس را با قیمت ۴۹۹ دلار و ایکس باکس سری اس را ۲۹۹ دلار معرفی کرده است. مدتی قبل پیش‌فروش پلی استیشن۵ هم آغاز شد که البته به‌دلیل استقبال بسیار بالای علاقه‌مندان، مشکلاتی هم داشت که باعث شد سونی از بابت آن‌ها عذرخواهی کند.پلی استیشن۵ همزمان با عرضه جهانی در ایران نیز عرضه خواهد شد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که کنسول نسل نهمی سونی قیمتی بسته به مدل معمولی یا دیجیتال در حدود ۱۴ تا ۱۸ میلیون تومان در روزهای اول عرضه داشته باشد.

پیشنهاد ما این است که برای خرید پلی استیشن‌۵ تا بهمن ماه صبر کنید تا قیمت آن متعادل‌تر شود. طبق اعلام سونی، زمان عرضه پلی‌استیشن‌۵ در کشور‌های آمریکا، کانادا، مکزیک، استرالیا، نیوزیلند و کره‌جنوبی ۲۲ آبان ۹۹ و عرضه جهانی آن هم ۲۹ آبان ۹۹ خواهد بود. در طرف مقابل مایکروسافت هم قرار است کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس و ایکس سری اس را ۲۰ آبان عرضه کند. چندی پیش جف کیلی، فرصت استفاده از کنترلر دوال سنس را به‌دست آورد و تجربه آن را با گیمر‌ها به‌اشتراک گذاشت.

بر این اساس، دسته پلی استیشن‌۵ بزرگ‌تر و سنگین‌تر از دسته پلی استیشن‌۴ است که البته به‌نظر می‌رسد به‌لطف همین ویژگی‌ها و صد البته توجه به طراحی ارگونومیک، شاهد کنترلر خوش‌دست‌تری در مقایسه با نسل قبل خواهیم بود. هرچند لوگو‌های همیشگی سونی و اشکال هندسی چهارگانه دوست‌داشتنی این شرکت روی کلید‌های دوال سنس هم حک شده‌اند، اما سونی این بار سراغ طراحی آن‌ها به شکل بی‌رنگ رفته که ظاهر خاصی به این کنترلر سفید‌رنگ بخشیده است.

البته هرچند دوال سنس فعلا فقط در رنگ سفید معرفی شده، ولی اخیرا تصاویری از مدل سیاه آن که برای توسعه‌دهندگان ارسال شده هم فاش شد و شاید در آینده مدل سیاه این دسته را هم ببینیم. علاوه بر موارد ظاهری، دوال سنس قرار است از حیث عملکرد هم تجربه‌ای نسل نهمی ارائه کند. جدا از اینکه این دسته باتری بهتری در مقایسه با دوال‌شاک ۴ خواهد داشت و شاهد پورت USB-C هم روی آن خواهیم بود، سونی بافت کلی دسته را چه در بدنه خود آن و چه در مواردی مثل آنالوگ‌ها و تریگر‌ها به‌شکلی طراحی کرده که دسته راحت‌تر از نسل قبلی دسته‌های سونی در دست قرار بگیرد.

کدخبر: ۳۵۳۸۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر