کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۷۴۵
تاریخ خبر:

‌استقلال-سپاهان‌؛ جنگ سهمیه ‌و نیمکت

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | هفته بیست و هفتم لیگ برتر امشب به پایان می‌رسد. به جز بازی استقلال و سپاهان که یک بازی حیثیتی است، تقابل نساجی و پرسپولیس در قائمشهر هم جذاب است. دربی بوشهر هم می‌تواند به اندازه یک بازی فینال حساس و تعیین کننده باشد. دیگر بازی امشب گل گهر سیرجان و فولاد خوزستان است.

*** استقلال-سپاهان
استقلال در حالی امروز در هفته بیست‌وهفتم لیگ برتر میزبان سپاهان است که شاید سرنوشت این بازی تا حدود زیادی تکلیف نایب‌قهرمان و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده را روشن کند اما این بازی از جهات مختلف از حساسیت‌های دیگری نیز برخوردار است، مانند بازی رفت که سپاهان در اصفهان با گل دقایق پایانی نورافکن موفق شد از استقلال آماده استراماچونی یک امتیاز بگیرد تا قلعه‌نویی بازنده بازی بزرگ هفته نباشد.

اما قصه این دیدار کاملاً با بازی رفت متفاوت است، قهرمان لیگ مشخص شده، استراماچونی از استقلال رفته و حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت سپاهان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و هر دو تیم با ۴۵ امتیاز در رده‌های دوم و سوم جدول همسایه هستند. شاید اگر این دیدار با حضور تماشاگران برگزار می‌شد باید ورزشگاه آزادی را مملو از تماشاگر می‌دیدیم و شاهد یک مسابقه جذاب و دیدنی بودیم.

استقلال که بعد از سرگیری مسابقات توانسته خود را تا رده دوم جدول بالا بیاورد، نیاز به پیروزی در این مسابقه دارد؛ در طرف مقابل سپاهان هم برای کسب سهمیه و حداقل نایب قهرمانی لیگ نوزدهم باید برای پیروزی در این دیدار بجنگد‌ اما مهمترین نکته این بازی تقابل دوباره مجیدی و قلعه‌نویی است، جدالی که شاید سرنوشت نیمکت استقلال برای فصل بعد را هم تعیین کند.

این روز‌ها زمزمه حضور دوباره قلعه‌نویی در استقلال به گوش می‌رسد و مجیدی هم به خوبی می‌داند برای حضور روی نیمکت استقلال در فصل بعد می‌تواند با شکست قلعه‌نویی و سپاهان و حفظ جایگاهش در رتبه دوم، هم رقیب خود برای نیمکت استقلال را جای بگذارد و هم جایگاه خود در جدول را حفظ کند اما نباید از سپاهان قلعه‌نویی به سادگی گذشت.

قلعه‌نویی هم مانند مجیدی می‌داند برای اینکه در جدول بالاتر از استقلال قرار بگیرد، تا حداقل انتظارات سپاهانی‌ها که کسب سهمیه و نایب قهرمانی است را برآورده کند، باید این بازی را با پیروزی پشت سر بگذارد‌ اما نکته قابل توجه در خصوص این دیدار احتمال عدم حضور قلعه‌نویی روی نیمکت سپاهان است. این مربی که در روزهای اخیر در بیمارستان بستری بود و حال و روز چندان خوشی نداشت، به توصیه پزشکان نباید در فضای استرسی و تنش‌زا قرار بگیرد.

باید ببینیم در نهایت وی بازی را از روی سکو دنبال می‌کند یا مقابل تیم سابقش بار دیگر روی نیمکت خواهد نشست اما این پایان ماجراجویی استقلال و سپاهان در این فصل نخواهد بود و این دو تیم چند روز بعد و در بیستم مرداد ماه در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی هم باید بار دیگر مقابل یکدیگر قرار بگیرند که این بازی به مراتب حساس‌تر از بازی در لیگ است، چون کسب حداقل یک جام در این فصل برای قلعه‌نویی و مجیدی از نان شب هم واجب‌تر است.

*** نساجی- پرسپولیس
تنها انگیزه پرسپولیسی‌ها برای این بازی شکستن رکوردهایی است که با پیروزی در بازی‌های باقی مانده می‌توانند به آنها برسند اما با توجه به اتفاقات اخیر و مشکلات مالی باشگاه، ممکن است بازیکنان پرسپولیس انگیزه روزهای قبل را نداشته باشند. ولی این به معنای بی‌خیالی مطلق پرسپولیسی‌ها و یک بازی آسان برای نساجی نیست. یقینا پرسپولیسی‌ها هر چقدر هم از مدیریت باشگاه ناراحت باشند، اعتبار خود را زیر سوال نخواهند برد و بازی را رها نخواهند کرد.

انگیزه‌های شخصی بازیکنانی مثل علی علیپور برای آقای گلی و مهدی ترابی برای درخشش بیشتر و همچنین مهدی عبدی که مازندرانی است هم نباید فراموش شود. ولی از هر زاویه‌ای به این بازی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که حساسیت آن برای تیم میزبان بیشتر است. نساجی با وجود حضور در رده نهم جدول، هنوز از نظر ریاضی شانس سقوط به لیگ یک را دارد و البته فقط یک پیروزی کافی است تا شاگردان محمود فکری بقای خود در لیگ برتر را قطعی کنند و چه بهتر اینکه این پیروزی هرچه زودتر و در مقابل تیم قهرمان به دست بیاید.

بازی امشب حساسیت‌های جانبی دیگری هم دارد. یحیی گل‌محمدی که پرسپولیس را قهرمان لیگ برتر کرد، چند سال پیش سرمربی نساجی بود و با این تیم تا آستانه حضور در لیگ برتر پیش آمد اما در نهایت نتوانست قائمشهری‌ها را لیگ برتری کند. در سوی دیگر اما انگیزه‌ها برای شکست پرسپولیس بیشتر است. بیشتر از همه محمود فکری به دنبال پیروزی بر پرسپولیس و خط و نشان کشیدن برای نیمکت فعلی استقلال یعنی فرهاد مجیدی است.

از وقتی او هدایت نساجی را برعهده گرفته، این تیم شکست نخورده است و در بازی قبل هم یک کامبک به یادماندنی مقابل فولاد داشت و از یک باخت خانگی، یک پیروزی شیرین ساخت. فکری در دوران بازی هم مقابل پرسپولیس نمایش‌های خوبی داشت. علیرضا حقیقی دروازه‌بان نساجی هم انگیزه‌های خاصی برای بازی مقابل پرسپولیس دارد. او که خود را پسر پرسپولیس می‌داند، به دنبال بازگشت به این تیم است و حالا که بیرانوند به بلژیک رفته، این احتمال وجود دارد که یحیی به دنبال جانشینی برای او باشد و چرا این جانشین علیرضا حقیقی نباشد؟

او در نساجی احیا شده و به روزهای اوجش نزدیک شده و یک درخشش مقابل پرسپولیس می‌تواند او را به تیم محبوبش نزدیک‌تر کند. دیگر بازیکن ویژه این بازی، حسین ماهینی است. او که سال‌ها در پرسپولیس به عنوان یک بازیکن معمولی حضور داشت و کسی پاس گلی از او در این تیم به یاد ندارد، در همین بازی قبل سنت‌شکنی کرد و دو پاس گل داد و عامل اصلی کامبک دیدنی تیمش بود.

*** گل‌گهر سیرجان-فولاد خوزستان
شکست عجیب هفته قبل مقابل نساجی، کار فولاد را برای گرفتن سهمیه آسیا دشوار کرد. شاگردان نکونام البته یک بازی عقب‌افتاده دارند و با پیروزی در آن می‌توانند با استقلال و سپاهان و تراکتور هم‌امتیاز شوند اما به شرطی که امشب بر میزبان خود گل‌گهر غلبه کنند. مشکل بزرگ فولاد اما وضعیت نه‌چندان خوب گل‌گهر است که می‌تواند به بازی انتحاری این تیم در جدال امشب منجر شود.

گل‌گهر اگر امشب به پیروزی نرسد یکی از کاندیداهای جدی سقوط به لیگ یک خواهد بود و در آن سوی میدان فولاد هم نمی‌خواهد شانس کسب سهمیه آسیا را به این راحتی از دست بدهد. به این ترتیب پیش‌بینی می شود جدال امشب این دو تیم جذابیت و حساسیت خاصی داشته باشد که احتمالا زیر سایه دو بازی مهم دیگر امشب قرار خواهد گرفت.

*** پارس‌جنوبی جم-شاهین بوشهر
دربی استان بوشهر از نظر تعیین‌کنندگی چیزی از جدال استقلال و سپاهان کم ندارد. شاهین با اختلاف پنج امتیاز نسبت به تیم‌های دیگر قعرنشین جدول است و اگر امشب پیروز نشود، سقوطش به لیگ یک تا حد زیادی قطعی خواهد شد. شرایط به شکلی است که حتی شایعه تبانی بین این دو تیم هم‌استانی هم به وجود آمده است .

اما با توجه به اینکه وضعیت خود پارس جنوبی هم زیاد مطمئن نیست، بعید است این شایعات صحت داشته باشد. در هر حال شرایط جدول به شکلی است که به نظر می‌رسد در پایان بازی امشب، فوتبال بوشهر بازنده بزرگ لیگ برتر خواهد بود. پیروزی پارس یعنی سقوط احتمالی شاهین به لیگ یک، پیروزی شاهین یعنی جدی شدن خطر سقوط پارس به لیگ یک و تساوی این بازی هم چیزی کمتر از باخت برای هر دو تیم نخواهد بود.

کدخبر: ۳۴۲۷۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر