کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۱۹۴
تاریخ خبر:

‌اتمام‌ حجت‌ اداره مالیات با دارندگان خانه و خودروهای لوکس

روزنامه هفت صبح | دیروز همزمان با ورود رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به جلسه شورای شهر تهران، اطلاعیه‌ای از سایت سازمان امور مالیاتی برای اتمام‌حجت با دارندگان خانه و خودروهای لوکس منتشر شد. این سازمان در اطلاعیه‌ای به صاحبان خانه و خودروهای لوکس که تاکنون مالیات خود را نپرداخته‌اند، اعلام کرد تا یک ماه دیگر برای پرداخت مالیات فرصت دارند اما اگر در این یک ماه مالیات خود را نپردازند اموال آن‌ها را توقیف و هزینه بیشتری دریافت خواهد کرد.

‌همانطور که پیش‌تر این سازمان گفته بود، این مالیات شامل دارندگان واحدهای مسکونی گران‌قیمت و مالکان خودروهایی می‌شود که ارزش آن‌ها بیشتر از یک میلیارد تومان است و تا امروز مالیات نداده‌اند. این افراد باید برگ اجرایی وصول مالیات‌شان را از سایت my.tax.gov.ir دریافت کنند. اینطور که این سازمان گفته این موضوع به دارندگان این خودروها با پیامک اطلاع‌رسانی هم شده است.

‌اگر شما هم جزو این گروه هستید، می‌توانید وارد سایت شوید و گزارش مالیاتی‌ای که برای شما رد شده، مطالعه کنید. اگر نسبت به آن اعتراض داشتید، گزینه عدم‌پذیرش را بزنید تا به اعتراض‌تان رسیدگی شود. برای اینکه ببینید مالیات مشخص شده برای شما منصفانه بوده یا نه، باید قیمت خودرو یا خانه خود را به‌دست آورده و طبق این دو جدول آن را محاسبه کنید.

نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس
‌نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵‌میلیارد تومان؛ یک در هزار
‌نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

‌نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار
‌نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار
‌نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا؛ پنج در هزار

نرخ مالیات خودروهای لوکس یا مجموع ارزش خودروهای مالک
‌تا مبلغ ۱.۵‌میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد
‌تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵‌میلیارد تومان معادل دو درصد
‌تا مبلغ ۴.۵‌میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد

نسبت به مازاد ۴.۵‌میلیارد تومان معادل چهار درصد
‌آخرین مهلتی که سازمان مالیاتی مشخص کرده همین یک ماه باقی‌مانده است که بر‌اساس اطلاعیه افراد باید مبلغ مالیاتی خود را تا آخر مرداد‌ماه پرداخت کنند. اگر این اتفاق از سوی مودیان رخ ندهد، اموال آنها توقیف و به‌جز مالیات، ۱۰‌درصد از ارزش آن‌هم به‌عنوان هزینه تاخیر از مودی گرفته خواهد شد.

بر‌اساس جدول بالا می‌توان اینطور برآورد کرد که برای مثال اگر ارزش خانه‌ای ۱۵‌میلیارد تومان باشد، مالک باید ۵ میلیون تومان مالیات بپردازد. همچنین مبلغ مالیات فردی با خودروی یک میلیارد و ۵۰۰ تومانی هم ۵ میلیون تومان خواهد شد. عدم تناسب این دو سرمایه و ثروت شخصی و از‌ان سو مالیات یکسان آنها از نکات جالب و قابل انتقاد این قانون مالیاتی محسوب می شود.

‌بررسی عملکرد سه ماهه درآمدهای مالیاتی در سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت، ۵‌میلیارد و ۸۵۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان مالیات از واحدهای مسکونی گران‌قیمت گرفته شده است.

‌همچنین، در سه ماهه ابتدایی امسال معادل ۳۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مالیات از انواع خودروهای سواری و وانت دو‌کابین دارای شماره انتظامی شخصی گران‌قیمت گرفته شده است.

کدخبر: ۴۶۹۱۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر